Bonus 10 fölött nincs kedvezmény?
Az ügy tavaly november közepére nyúlik vissza, a PSZÁF akkor kilenc biztosítót kötelezett arra, hogy kgfb-tarifáját korrigálva ismét megjelentesse a díjtáblázatát január 2-án. Az említett hat társaság mellett az Aegon, a Groupama és az Union díjaiban talált hibát a felügyelet, amely a cégek egy részénél azt kifogásolta, hogy tíznél több bonus osztályt alkalmaznak, míg másoknak azt rótta fel, hogy több osztálynál is ugyanazt a díjszorzót alkalmazzák, vagyis például nem tesznek különbséget azok között, akik négy, öt vagy hat éve vezetnek balesetmentesen.
A biztosítók közzé is tették új tarifatáblázatukat, ám kilencből hatnál továbbra is talált hibát a PSZÁF, ezeket vonatta most vissza a társaságokkal, míg a másik három biztosító új díjai hatályba lépnek március 4-én. A PSZÁF azzal érvel, hogy a jogszabály egy tíz bonus és négy malus kategóriából álló rendszer használatát teszi lehetővé, így a biztosítók nem jutalmazhatják önhatalmúlag a tíz évnél régebben balesetmentesen vezető autósokat további bonus osztályok bevezetésével. Piaci vélemények szerint azonban a rendszer felett mostanra eljárt az idő, a közel 2,5 millió egyéni (tehát nem flotta) személygépjármű kgfb-szerződésnek ma már a 32 százaléka tartozik a bonus 10-es csoportba, így a struktúra már nem alkalmas arra, hogy az autósok jelentős részét differenciálja.
Ami a PSZÁF másik kifogását illeti: a bonus-malus rendszeren belül már közel tíz éve a biztosítók maguk határozhatják meg, hogy milyen díjszorzót rendelnek az egyes osztályokhoz. Néhány biztosító eddig úgy gondolta, ebbe az önállóságba az is belefér, hogy egyes osztályoknál ugyanazt a szorzót alkalmazzák, mivel a kárstatisztikáikból úgy látták, a kockázatok tekintetében nincs érdemi különbség a szerint, hogy valaki például négy vagy öt éve nem okozott balesetet. A felügyelet azonban nem így gondolja: a PSZÁF szerint a jogszabályalkotó célja a bonus-malus rendszer létrehozásával egyértelműen az volt, hogy különbséget tegyen az autósok között a szerint, milyen gyakran okoznak balesetet, jutalmazza a kármentes időszakot, illetve szankcionálja a károkozást.
A felügyelet döntésének vesztesei tehát a biztonságosan vezető autósok lehetnek. A PSZÁF által most kifogásolt, a biztosítók által egyébként már vagy nyolc éve alkalmazott extra bonus osztályok jellemzően 5-10 százalékos kedvezményt jelentettek, ezek eltörlése az érintetteknél ennyivel emelheti a kgfb-díjat. A biztosítók azonban valószínűleg megtalálják majd a módját annak, hogyan kompenzálják az érintetteket. Azt ugyanis nem tiltja a jogszabály, hogy a régebb óta kármentes ügyfeleiknek kedvezményt adjanak, ha bonus rendszeren felül adják.