Földönmaradt a Dreamliner
A Boeing részvényárfolyama a német tőzsdén három, az amerikai parketten csaknem két százalékot esett, de az intézkedés hatással volt a hat ilyen gépet üzemeltető United árfolyamára is.
Dreamlinerből ötven repül a világon, nyolc légitársaság használja a típust, amelynek újdonsága, hogy kompozit építésű, lényegesen könnyebb, mint elődei, kevesebbet fogyaszt, ezért nagyobb a hatótávolsága, akár 15 ezer kilométert is meg tud tenni leszállás nélkül. Az elmúlt két hétben hat esetben volt probléma a típussal, a Dreamlinert elsőként bevezető japán ANA légitársaság gépének például kényszerleszállást kellett végrehajtania, az utasok vészcsúszdákon hagyták el a gépet, s bár emberélet nem forgott közvetlenül veszélyben, az eset nem tett jót a gép és a légitársaság renoméjának. Az érintett légitársaságok menetrendje pótgépek hiányában mindaddig borul, amíg a repülők nem szállhatnak fel, ami óriási többletköltséggel jár, még akkor is, ha erre az esetre – mivel hatósági intézkedésről van szó – nem vonatkozik a járattörlés esetére érvényes európai uniós kártérítési kötelezettség. A LOT lengyel légitársaság, melynek gépe a múlt héten Budapesten is járt, éppen most repült először Dreamlinerrel a tengerentúlra, és a gépe Chicagóban ragadt.
Ha a repülők nem szállhatnak fel záros határidőn belül, az nagymértékben befolyásolja a listaáron 208 millió dolláros gépre leadott rendelések jövőbeni alakulását. Jelenleg 890 gépre van rendelése Boeingnek, ezzel a darabszámmal azonban még messze nem térült meg a fejlesztésre fordított több mint 30 milliárd dollár. A Dreamliner unortodox repülő: eredetileg egy a korábbiaknál gyorsabb gépet álmodtak meg a mérnökök, de a kerozin árának robbanásszerű emelkedése után a cél egy olyan gép megalkotása lett, amely lényegesen kevesebbet fogyaszt. Ezt az aerodinamikai tulajdonságok javításával, a hajtóművek fejlesztésével és a súly csökkentésével érték el. A repülésben évtizedek óta bevált rendszerek, például a pneumatikus és hidraulikus berendezések jelentős részét elektromos elven működőre cserélték, ez azonban azzal járt, hogy nagy teljesítményű lítium-ion akkumulátorokkal szerelték fel a gépeket.
Most ezekkel az akkumulátorokkal van a probléma: a Japánban kényszerűen leszálló gépen az elektrolit folyás jeleit fedezték fel, ami arra utal, hogy az akkuk túltöltenek, s ez túlmelegedéshez, végső soron pedig akár robbanáshoz is vezethet. Tehát a mostani leállítás lényegében prevenció: így elkerülhető egy tragédia, nem rombolják tovább a gép hírnevét, s a földön álló repülők átvizsgálásával hamarabb rálelhetnek olyan elváltozásokra, amelyek közelebb visznek a megoldáshoz. Jim McNerney, a Boeing elnök vezérigazgatója közölte: számukra az utasok és a személyzet biztonsága mindennél fontosabb, ezért egyrészt éjjel-nappal dolgozni fognak a probléma megoldásán, másrészt minden támogatást megadnak az FAA vizsgálatához. Ugyanakkor teljes mértékben hisznek a típus integritásában és biztonságában. – Elnézést kérünk az utasoktól, akiket kellemetlenül érintettek a járattörlések és a késések – tette hozzá.
Korábban a United egyik gépén a pilótafülke ablakán keletkezett sérülés, ám ez mindennapos eset a repülőknél. Nyár óta vizsgálják azt is, hogy a szárnynál, a hajtóműveket tartó pilonoknál miért észlelhető üzemanyag-szivárgás. Erre a problémára már találtak megoldást a mérnökök, de a gépeket így is rendszeresen ellenőrizni kell.