Egyre durvábban esik a forgalom
Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint tavaly harminc országban 12,5 millió új személyautót helyeztek forgalomba, ami 8,1 százalékkal és majdnem egymillióval kevesebb az előző évinél. Csak az EU piacait vizsgálva ennél nagyobb mértékű a visszaesés.
Ami különösen kedvezőtlen, hogy a magyar beszállítóknak is fontos nagyobb piacokon jelentősen visszaestek az értékesítések: az olaszoknál 350 ezerrel (20 százalék), a franciáknál 300 ezerrel (14 százalék), a németeknél 10 ezerrel (3 százalék) kevesebb új autó kelt el. A negatív csúcsot a görögök tartják 40 százalékkal. A növekedés mértékében az EFTA-tag Izland (56 százalék), az EU-tagoknál Magyarország (17 százalék) vezet, ám ezek együtt sem adják a teljes piac fél százalékát, ráadásul nálunk jelentős szerepe volt a növekedésben a tízezernél is nagyobb reexportnak.
Az EU- és EFTA-országokban az eladási listát a VW-csoport vezeti 3,1 millió autóval, ami 1,1 százalékkal kevesebb az előző évinél. A konszern márkái közül a magyarországi gyárral is rendelkező Audi eladásai 3,7 százalékkal nőttek, miközben spanyol leányvállalatáé, a Seaté 14,4 százalékkal csökkentek. Több európai tömegmodellgyártó sem remekelt: a második helyezett PSA Peugeot és Citroën modelljeiből 13 százalékkal, a Renault autóiból 19 százalékkal, Opelekből például 13,6 százalékkal, Fordokból 13 százalékkal kevesebbet helyeztek forgalomba. A növekedés mértékében a Land Rover a rekorder 34,5 százalékkal. A legsikeresebb tömeggyártó a dél-koreai Kia, mely főleg a szlovákiai Zsolnán gyártott modelljeinek köszönhetően növelte 14,6 százalékkal eladásait, a Hyundai a csehországi Nosovicében készült autókkal tarolt: a dél-korai konszern 2012-ben 770 ezer autót értékesített az európai piacon. Esztergomi Suzukikból 155 ezer kelt el az EU- és EFTA-országokban, ami 13,4 százalékkal marad el az előző évitől. Az Audit és a Jaguart leszámítva mínuszba kerültek az európai piacon a prémium márkák: a BMW, a Lexus, a Mercedes és a Volvo.