Fókuszban a számhordozás
A hírközlési törvény sok ponton módosult tavaly. A jogalkotó egyebek között rögzítette, hogy a jelentős piaci erővel rendelkező szolgáltatók befolyásának – a hatékony piaci verseny kialakulásához és fenntartásához szükséges mértékű – differenciált ellensúlyozása szükséges a tisztességes és hatékony piaci verseny fenntartása érdekében. Ez az intézmény korábban is jelentős eleme volt a szabályozásnak, ám a felügyeleti terv szerint a versenyélénkítés jegyében erre a jövőben még nagyobb erőket összpontosít a hatóság. Várakozásaik szerint a legtöbb piacon nőni fog az ilyen szolgáltatók száma – ez azért fontos, mert az elnök előírhatja nekik, hogy a versenytársaknak biztosítaniuk kell bizonyos, a hálózatokhoz való hozzáférést, az ezekért felszámított díjak ellenőrizhetőségét, valamint a jogosult szolgáltatókkal történő egyenlő elbánást.
Egyes piacokon (internet, adatátviteli szolgáltatások) a jelentős piaci erővel rendelkező szolgáltatók kötelesek nemcsak az előfizetőkhöz közvetlenül elvezető hálózati elemekhez (a fémes hurkok) biztosítani a hozzáférést, de ezenfelül az új generációs hálózataikhoz és a kábelhálózataik egy részéhez is, ráadásul néhány kiegészítő szolgáltatást is kötelesek nyújtani.
A megváltozott szabályok közül a hatóság 2013-ban piacfelügyeleti tevékenysége körében kiemelten vizsgálja az előfizetői számok hordozhatóságára vonatkozó előírások érvényesülését. Egy tavaly januárban megjelent elnöki rendelet előírja, hogy ha a számhordozás valamely érintett szolgáltató hibájából hiúsul meg, vagy késedelmesen megy végbe, akkor a szolgáltató köteles kötbért fizetni az előfizetőnek. A rendelet hatálybalépését követően az NMHH-hoz számos előfizetői panasz érkezett sikertelen vagy messze a jogszabályban meghatározott határidőn túl lezajlott számhordozásokkal kapcsolatban, ezért az előírások érvényesülését átfogó módon fogják ellenőrizni. A hatóság ebben az évben átfogó piacfelügyeleti vizsgálat keretében ellenőrzi mind a helyhez kötött, mind a mobilszolgáltatók számhordozással kapcsolatos tevékenységét, különös tekintettel a határidőre.
Ebben az évben vizsgálja a hatóság első ízben a hangposta-szolgáltatásokra vonatkozó előírások betartását. Azt vizsgálják, hogy a telefonszolgáltatók felhívják-e a hívók figyelmét arra, hogy a hívás a hangpostára továbbítódik, illetve feltüntetik-e az általános szerződési feltételekben, hogy milyen esetekben hogy és milyen feltételekkel szakítható meg a hívás. Azt is ellenőrzik, hogy hangpostára irányítást megelőzően megszakított hívásokért a szolgáltató felszámít-e díjat. A hangpostára irányítást szövegbemondással vagy hangjelzéssel kell jelezni, s a hívás díjmentes megszakítására a szabályok értelmében két másodpercnyi pufferidőt kell hagyni. Ez biztosítja, hogy a hívó fél ne fizessen olyan hívásért, amelynek során a hívott felet nem, csak annak hangpostáját tudja elérni, de azon nem kíván üzenetet hagyni.
Egy jogszabály alapján a kkv-nak minősülő gazdasági társaságok az előfizetői szerződés megkötésekor írásbeli nyilatkozattal kérhetik, hogy az egyéni előfizetőkre vonatkozó szabályokat alkalmazzák rájuk. Ezt megelőzően az elektronikus hírközlési szolgáltató köteles az ilyen vállalkozásokat részletesen, az előnyöket és a hátrányokat is bemutatva tájékoztatni erről a lehetőségről. Ennek elmaradása esetén az előfizetői szerződés semmis. Ezen előírások betartását is vizsgálni fogják. Mindettől az NMHH azt várja, hogy hozzájárul az előfizetői jogok minél teljesebb körű biztosításához.