Borul az útdíjtender?

Megint megcsúszott az elektronikus útdíj tendere, méghozzá nem is kicsit. A kalapban a szerződéskötés néhány napos vagy akár egy hónapos halasztásának a lehetősége éppen úgy benne van, mint a beruházás teljes bukásáé. De alakulhat úgy is, hogy a 3,5 tonnánál nagyobb tehergépkocsiknak 6318 kilométer közúton a megtett távolság alapján számlázó rendszert az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. közbeszerzési eljárásán győztesként kihirdetett Getronics Magyarország Kft. helyett végül a T-Systems Magyarország Zrt. építi ki.

A különféle lehetőségek közötti választás gondja formálisan az ÁAK döntéshozóinak a vállát nyomja. Még akkor is, ha a teher váratlanul szakadt a karácsonykor még a január 2-i szerződéskötésre sajtóközleménnyel alapozó cégvezetők és tanácsadóik nyakába. Az év első munkanapjának reggelén, az elektronikus útdíjrendszer kiépítését garantáló dokumentumok aláírására váró Getronics Magyarország delegációja helyett a „postás kopogott be” a sztrádatársaság Váci úti központjába. És ahogy az lenni szokott, levelet hozott.

Lapunk úgy tudja, a Getronics két héttel azután, hogy december közepén megnyerte az ÁAK útdíjtenderét, időt kért. Pontosabban jelezte: nem áll készen az elektronikus útdíjrendszer szerződésének aláírására. Levelükben állítólag egy teljesen új menetrendet vázoltak, amiben az ünnepélyes ceremónia időpontját valamikor január végére ütemezték. Arról, hogy a szeptemberben megindított közbeszerzési eljárásból 34,89 milliárd forintos ajánlatával győztesként kikerült cég mivel magyarázza a rendhagyónak számító halasztás ötletének felvetését, a megtett úttal arányos díjszedés július 1-jei megkezdéséért felelős ÁAK-nál egyelőre nem beszélnek. Ennek ellenére annyit sikerült megtudnunk: a Getronics levele alighanem átmeneti, mégis szinte teljes bizonytalanságba döntötte az autópálya-üzemeltetőt.

Némi aggodalomra van is ok, hiszen a reménybeli rendszerszállító lényegében úgy járt saját tulajdonosával és beszállítóival, mint a mesebeli róka a csukával. Az ÁAK útdíjtenderén magyar leányát garanciákkal, pénzügyi megfelelőséget igazoló nyilatkozatokkal segítő Getronics Belgium NV a hírek szerint csak azzal a feltétellel járul hozzá az útdíjrendszer szerződésének aláírásához, hogy a Getronics Magyarország előbb megköti valamennyi alvállalkozói szerződését. Az alvállalkozók között viszont akad néhány olyan is, amely csak az ÁAK és a magyar Getronics 2022. október 31-ig szóló szerződésének megkötése után kötelezné el magát végleg a projekt mellett.

A „róka fogta csuka” gondjának megoldását ezzel együtt a Getronics nem adta fel. A társaság az ÁAK-tól kért egy hónap alatt megoldhatónak tartja a probléma menedzselését. Amit megkönnyítene, hogy partnereitől a cég az előzetes árajánlatokat már korábban megkapta. Bármenyire is tudják azonban, mi mennyibe kerülne, apró szépséghiba, hogy harminc napja valójában se a tendergyőztesnek, se az állami sztrádatársaságnak nem maradt.

A közbeszerzési törvény ugyanis előírja, hogy a közbeszerzési eljárás eredményének kihirdetése után harminc napon belül a győztessel alá kell írni a szerződést. Márpedig az útdíjtender eredményét az ÁAK hivatalosan december 15-én hirdette ki. Azaz, ha a társaság a törvény betűje szerint akar eljárni, legkésőbb január közepén szerződést kell kötnie. Vagyis miközben egy hónap halasztást ha akar, sem adhat a Getronicsnak, semmi nem garantálja, hogy az útdíjrendszer építésére kiválasztott cég két hét múlva már készen áll majd a megállapodásra.

Mindezek után nem meglepő, hogy az ÁAK szerdán a „teljes hírzárlat” fedezékébe vonult, és szakértői lázas tempóban mérlegelték a különféle lehetőségeket. Ezek sorában például azt is, hogy a Getronics kérését a meg sem kötött szerződéstől való elállás indokaként kezeljék, és búcsút intsenek partnerüknek. Ezzel párhuzamosan pedig megkezdjék a tárgyalásokat az útdíjtenderen 53,486 milliárd forintos, érvényes ajánlatot adó, de második helyezettként ki nem hirdetett T-Systems Magyarországgal. Bár az ÁAK anyagilag még mindig jobban járna azzal, ha ad egy hónap haladékot a Getronicsnak és lemondana az ezzel járó csúszás után fizetendő kötbérről. A T-Systems ajánlata ugyanis annyival drágább a Getronicsénál, hogy abba akár két és fél hónap csúszás is belefér – de csak elméletileg, mivel ezt az említett okok miatt nem tehetné meg az autópályacég. Egyelőre nincs válasz arra, hogy az ÁAK végül milyen megoldást választ majd a szokatlan helyzet feloldására. A kalapban elvileg benne van, hogy a Getronics néhány nap késéssel, de a törvényes határidőn belül mégis aláírja az útdíjrendszer szerződését. De lehetséges az is, hogy a sztrádatársaság a következő napokban egyszerre tárgyal majd mindkét érvényes ajánlatot adó pályázójával, és ha úgy alakul, végül a T-Systems csapatával koccintanak a szerződéskötésre.

Ezzel együtt a döntéshozóknak számolniuk kell azzal is, hogy a rendszerépítésre július 1-jéig rendelkezésre álló napok, hetek múlása nyomán a 6318 kilométer közutat lefedő hálózat kialakításáról idő hiányában végül esetleg le kell mondani.

Az autópálya-kamerák üzemeltetésében szerzett tapasztalatai most nem segítenek a Getronicson
Az autópálya-kamerák üzemeltetésében szerzett tapasztalatai most nem segítenek a Getronicson
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.