Biztos kezekben az ELMŰ–ÉMÁSZ–MÁSZ-nál

Tárgyszerűség híján félrevezetik a kis- és középvállalkozásokat azok a nyilatkozatok, miszerint a piacon lévő villamosenergia-árajánlatok között akár 30 százalékos árkülönbség is lehetséges – mondja Nagy Zoltán, az ELMŰ, az ÉMÁSZ, illetve a csoporthoz tartozó Magyar Áramszolgáltató (MÁSZ) értékesítési vezetője. Új éves szerződéseikben cégcsoportjuk esetenként 10 százalékos árcsökkenést is biztosít, de ennél nagyobbat nem tudnak elképzelni a piacon. Egyazon időpontban legfeljebb 3-5 százalékos árkülönbség lehet a különböző villamosenergia-kereskedők között, amit az igénybe vett tanácsadó sokszor el is visz. Ráadásul az alacsonyabb tarifa esetenként csak látszat – figyelmeztet.

– Mit ajánl az ELMŰ, az ÉMÁSZ, illetve a MÁSZ a vállalkozásoknak?

– Az ország egész területén versenyképes áron kínálunk villamos energiát. Sosem állítottuk, hogy mi vagyunk a legolcsóbbak, de talán tapasztalatunkra és megbízhatóságunkra is érdemes támaszkodni, hisz cégcsoportunk közel százhúsz éve látja el villamos energiával az ügyfeleket. Ezzel máris cáfolnám azokat a tanácsadói véleményeket, miszerint az egyetemes szolgáltatók területén a hozzájuk kötött helyi kereskedő az adott területen működő vállalkozóknak a lehető legmagasabb tarifát szabná, és csak azoknak nyújtana versenyképes ajánlatot, akiket más szolgáltató területéről szeretne átcsábítani vagy aki átszerződéssel fenyeget. Ezt a többi nagy áramszolgáltató versenytársunk, illetve az ügyfeleink nevében is egyértelműen elutasíthatom. A vevőink – a sugalmazások ellenére – cseppet sem tudatlanok, képesek áttekinteni a piacon lévő ajánlatokat és azok közül a számukra legmegfelelőbbet kiválasztani. Attól a pillanattól kezdve ugyanis, hogy kikerültek a versenypiacra – ez a 3*63 A feletti csatlakozás esetében ma már minden vállalkozás számára kötelező –, a különböző áramkereskedők gyorsan utat találnak hozzájuk, és el is halmozzák őket az árajánlataikkal. Természetesen örülünk, ha az ügyfelek folyamatos kapcsolatot tartanak velünk, melyre mi is törekszünk. Segítünk bemutatni a szerződésünkben meglévő mozgásteret, megvizsgálni a többi ajánlatot, esetenként kiszűrni a versenypiacra való áttérésből adódó, elenyésző számú átállási hibát.

– Mire ügyeljenek az ajánlatokban a vállalkozások?

– Valóban alaposan oda kell figyelni az úgynevezett apró betűs részekre. Nagyon fontos például, hogy az árak milyen időszakra vonatkoznak, az euró avagy a forint árfolyamához kötik-e azokat (vagyis az euró vagy a forint változásának kockázatával kell-e számolni), illetve milyen futamidejű a szerződés, van-e rejtett árelem, és milyen feltételek mellett módosítható a szerződéses ár.

– Milyen árkülönbségeket tart reálisnak?

– A különböző fórumokon elhangzó 30 százalék nem több, mint hatásvadászat. Való igaz, az elmúlt év során az egyik referenciaárnak tekintett lipcsei zsinór termék értéke 56 euróról 52 euró alá csökkent, emellett viszont igen jelentős a forintárfolyam-ingadozás miatti kockázat. Az év elején ennek folytán általában magasabbak az árak, mert a kereskedők olyankor biztosítják be magukat különböző banki ügyletekkel a várható forintingadozás ellen. Ugyanakkor az, aki több kockázatot vállal, és ebben az időszakban köt le áramot, az általa választott kereskedőnél a következő évre, az akár jól is járhat. Az ő következő évi áraikat a bekövetkező gazdasági változások már semmilyen irányba nem befolyásolhatják. Akik viszont biztosra akarnak menni és a lehető legkedvezőbb árat szeretnék elérni, azok számára az év végét ajánlom a szerződéskötésre. Nekik kedvezett idén a forint jelentős erősödése is. Ugyanakkor ezek nem kőbe vésett szabályok: ha adott pillanatban erősnek érezzük a forintot vagy beesik a termékár, akkor mi, mint jó kereskedő felhívjuk ügyfeleink figyelmét, hogy most érdemes szerződni.

Mindezen hatások ugyanakkor csak nagyon ritkán eredményezhettek 10 százaléknál nagyobb árcsökkenést az egyik évről a másikra, de ezekből nem érdemes kiindulni. Egyazon időpontban pedig a különböző áramkereskedők között legfeljebb 3-5 százalék árkülönbséget figyelhetünk meg. A piacon irgalmatlan árverseny zajlik, ennél nagyobb árkülönbség elképzelhetetlen, vagy ha mégis, akkor nem almát az almához hasonlítunk. Ám ha az ügyfél figyelmét éppenséggel egy tanácsadó hívja fel arra, hogy létezik egy néhány százalékkal olcsóbb kereskedő is, a neki ezért járó sikerdíj el is viszi az árelőny nagy részét. A tanácsadók ismereteim szerint 30-50 százalékos jutalékokért dolgoznak. Azoknak, akik ilyen céghez fordulnak, arra is figyelniük kell, hogy az milyen induló árat állapít meg, amihez képest a kedvezményt majd kimutatja. Mint már említettem, bizonyos időszakokban a tarifák előre jelezhetően magasabbak, míg később minden egyéb hatás nélkül csökkenhetnek.

Az olcsóbb, különösebb háttérrel nem rendelkező kereskedőket nem nevezném feltétlenül kóklernek. Ám az áram-kiskereskedelmi piac ma oly mostoha, annyira nem éri meg ezt a tevékenységet űzni, hogy egyre többen lemorzsolódnak. Ezt a hatást erősítheti a lakosságra, a legkisebb cégekre illetve a közintézményekre vonatkozó hatósági, úgynevezett egyetemes szolgáltatási tarifa most bejelentett csökkentése: hisz azok, akik ehhez képest árkedvezmény nyújtásával igyekeztek piacot szerezni, a központi árcsökkentést aligha bírják követni saját tarifájukkal. Egy-egy ilyen megszűnés mindeddig a villamosenergia-versenypiacon nem okozott komolyabb fennakadásokat, hisz a kivonulást tervező társaságok nyugodt körülmények között átadták ügyfeleiket másoknak. Ám más hasonló piacokon már láthattunk olyat, hogy a gyenge tőkeerejű cég beleroppant az öncélú piacszerzésbe, aminek nyomán az ügyfelek akár számláik többszöri kifizetésére is kényszerülhetnek.

Tapasztalataim szerint a mostanihoz hasonló időszakokat csak a komoly tapasztalattal és tőkeháttérrel rendelkező nagyobb energiacégek képesek átvészelni, a korábbiaknál is alaposabb költségcsökkentéssel. Jelenlegi tevékenységünk erősen nullszaldós. Egy esetleges váltás előtt tehát érdemes mérlegelni, hogy egy vállalkozás számára így ténylegesen jelentkező megtakarítás megéri-e a megnövekedett kockázatokhoz képest. Hozzáteszem, ügyfeleink fizetési fegyelme sem kedvező irányba változik, ami szintén igényel tőlünk egy fajta óvatosságot, illetve erős pénzügyi bázist. Ezért vagyunk kénytelenek kérni esetenként óvadékot, vagy épp előrefizetést.

– Mit kell tudni az ELMŰ-ÉMÁSZ-MÁSZ társaságcsoportról? Miért három céggel látják el árammal a hazai vállalkozásokat?

– Ez a 2003 óta tartó folyamatos piacnyitás különböző szabályainak következménye. Az első időszakban, amikor csak a legnagyobb fogyasztók kerültek ki a versenypiacra, a hagyományos (úgynevezett inkumbens) szolgáltatók még nem végezhettek szabad piaci tevékenységet. Az ő ellátásukra alakult a Magyar Áramszolgáltató Kft. (MÁSZ). Ám 2008 után a kisebb vállalkozások ellátási lehetősége már a helyi szolgáltatók előtt is megnyílt. Így kapcsolódott be az ELMŰ és az ÉMÁSZ is. A mostani felállás egyszerűbb, hisz mindhárom céget más-más ügyfélcsoport érezheti magáénak. Az ELMŰ és az ÉMÁSZ egy jól bevált, ismert márka, a nagyobb üzleti ügyfelek körében pedig a MÁSZ mára szintén kellő ismertségre tett szert. 125 munkatársunkkal a piac közel 30 százalékát tudhatjuk magunkénak. Ügyfeleink száma több tízezerre tehető, több mint százezer mérési ponttal. Közéjük tartoznak például bevásárlóközpontok, franchise-hálózatok, benzinkutak, valamint nagy közszolgáltató vállalatok is.

– Mely ügyfeleik esetében dolgoznak ki személyre szabott tarifát?

– Gyakorlatilag minden ügyfelünknek. A munka egy része a háttérben folyik: felhasználási görbéket készítünk, meghatározzuk a várható fogyasztásokat, elemezzük az ügyfélkockázatokat, kedvező ajánlati feltételeket igyekszünk kidolgozni. Az ügyfélkezelés módszerében érhető tetten valójában a különbség: egy bizonyos éves fogyasztás alatt kampányszerűen, írásban illetve telefonon tartjuk a kapcsolatot ügyfeleinkkel, míg legnagyobb ügyfeleinknek egyedi ügyfélkezelést biztosítunk. Minden egyes ügyfelünk fontos számunkra, függetlenül az általuk képviselt volumentől. Minden kedves partnerünknek igyekszünk az adott üzleti szituációban, a legkedvezőbb és személyre szabott áram vásárlási lehetőséget biztosítani.

– Segíthet ebben a bevezetés előtt álló okos mérés, az okos hálózat?

– Meggyőződésem szerint hazai viszonyok között kevéssé. A smart metering egy hozzánk is begyűrűző kordivat. Olyan országokban – például az Egyesült Királyság, Hollandia vagy Olaszország –, ahol a hazainál jóval több a háztartások energiafogyasztása (a hazai átlagfogyasztás két- háromszorosa), megérheti viszonylag drága berendezéseket telepíteni az egyedi felhasználás pontos nyomon követése érdekében, hisz esetükben egy akár 10 százalékos megtakarítás is komoly tétel. Ám Magyarországon olyan alacsony a fogyasztás, hogy abból belátható időn belül nem látszik megtakaríthatónak a fogyasztást követő berendezések ára. Az ELMŰ-ÉMÁSZ épp ezért indított kísérleti projektet, hogy hazai viszonyok között leszűrje belőle a megtérülés esélyeit. 

Nagy Zoltán, az ELMŰ, az ÉMÁSZ és a MÁSZ értékesítési vezetője
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.