A Getronics lett a befutó
A 3,5 tonnánál nagyobb tehergépkocsiknak a megtett kilométerek alapján számlázó e-útdíjrendszerre kiírt pályázatra a Getronics adta a legalacsonyabb ajánlatot, az őt követő kínai konzorcium 12,5, a harmadik T-Systems pedig 18 milliárddal kért többet a beruházásért. A Getronics vállalta, hogy 2013. július 1-jén kulcsrakész állapotban átadja az ország teljes gyorsforgalmi úthálózatán és kijelölt főúti szakaszain működő rendszert. Ha a gépezetbe porszem kerül, és a hálózat nem tudja a dolgát határidőre, a hatalmas üzleti lehetőséggel együtt járó kötbérek egyszersmind padlóra küldhetik a győztes céget. Csupán néhány hét késés forintmilliárdokba kerülhet.
A Getronics dolgát valamelyest megkönnyítheti, hogy az ÁAK gyorsforgalmi úthálózata ismerős pálya számára. Az elmúlt években ugyanis a társaság szállította és építette ki az állami sztrádaüzemeltető e-matricás útdíjrendszerének kamerás ellenőrzését. Igaz viszont az is, hogy a cég a pályázatra beadott technológiával tudomásunk szerint még nem dolgozott, de ezt a kockázatot is felvállalta. Lapunk úgy tudja, hogy a Getronics a norvég Q-Free ASA rendszerét próbálja majd meghonosítani a következő hat hónapban. A 10–24 százalék közti mértékben közreműködő alvállalkozó bevonása lehetővé tette, hogy ajánlatában egy műholdas helyzetmeghatározásra és nyomkövetésre épülő rendszer szolgálatba állítását vállalja.
Az autópálya-kezelő ügyfélszolgálatain májusban kezdenének hozzá a díjrendszer használatára kötelezett 3,5 tonnánál nagyobb tehergépkocsik előregisztrációjához. Június elején pedig belevágnának a hálózat tesztelésébe is. A használatarányos útdíj bevezetésében élenjáró országokban akár egy éven át is finomhangolták a rendszert, miközben a magyar változat kipróbálására csupán egyetlen hónapot szánnak. Az ÁAK pályázókkal elfogadtatott szerződéstervezete szerint azonban a kamionosok megsarcolása július 1-jén akkor is megkezdődik, ha az új díjrendszer esetleg nem működik.