A sűrű ködben leáll a reptér
De nem a toronyban történtek, az áramkimaradás miatt vannak gondjai a reptérnek: a fénysorok állapota miatt az üzemeltető néhány hete egy kategóriával visszaminősítette a korlátozott látási viszonyok közötti leszállás szempontjából a repteret. A jelenleg érvényes kategória (ICAT CAT IIIA) már nem teszi lehetővé a leszállást sűrű ködben.
A reptérzár kapcsán indult vizsgálatot 60 napos határidővel végzi a Légügyi Hivatal, de tisztázásra vár, hogy ez nemzetközileg elfogadott eljárás lesz-e, amely hasonlatos a légi balesetek kivizsgálásához, s amelynek nyomán nemzetközileg érvényes ajánlásokat tehetnek a biztonsági szervezetek a hasonló esetek elkerülésére. Úgy tudjuk, erre nehéz egyértelmű igennel válaszolni.
A repülőtér üzemeltetője mindeddig nem ismerte el a felelősségét, igaz, nem is hárította el azt. A vizsgálat indulására Hardy Mihály, a cég közkapcsolati igazgatója nem kívánt reagálni. Lapunk úgy értesült, hogy a reptérzár másnapján a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. szakemberei is megjelentek a helyszínen, s fényképeket készítettek. Az MNV illetékesét lapzártánkig nem értük el, így nem tudjuk, mi volt a céljuk evvel, de az eset felveti a kérdést, hogy a Budapest Airport betartotta-e a privatizációs szerződést a torony karbantartása során: vagyis elég pénzt fordított-e az állagmegóvásra, valamint a rendszerek folyamatos működtetésére. Úgy tudjuk, a privatizációs szerződésben meghatározták, hogy a létesítményekre az amortizációval azonos összeget kell fordítani, valamint biztosítani kell a folyamatos működést.
Hardy Mihály lapunknak korábban azt mondta: a fűtésrendszert tesztelték a fűtési szezon előtt. Mint azóta kiderült, a fűtési rendszer hőcserélője hibásodott meg, ami miatt forró gőz árasztotta el azon helyiségeket, ahol az elektromos rendszer a bejövő nagyfeszültségű áramot átalakítja. A gőz lecsapódott, s vízzel telt meg a kettőzött elektromos rendszernek helyet adó épületrész. Az üggyel kapcsolatban a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleménye hangsúlyozza, hogy az állami tulajdonú Hungarocontrol (HC) bérlője a toronynak, az infrastruktúra üzemeltetése a Budapest Airport feladata. A légiforgalmi szolgálat a közműszolgáltatásokat, így a szünetmentes áramot is, a repülőtér üzemeltetőjétől vásárolja (úgy tudjuk, hogy a fizetendő bérleti díj meghaladja a Belvárosban megszokott irodabérleti díjakat).
A HungaroControl az áramellátás összeomlása után saját rendszerével tudta üzemeltetni az irányítást, csak azt követően döntöttek a torony leállításáról (a berendezések védelme érdekében), hogy világossá vált: hosszabb lesz az áramkimaradás. Életveszély így nem állt fenn, különösen mert a HungaroControl saját szünetmentes tápegységeiről képes volt megszakítás nélkül biztosítani a rádió- és telefonkapcsolatot. A HC a harmincéves torony állagát már többször kritizálta.
A leromlott műszaki állapotú torony felújításra szorul, a rekonstrukció a repülőtér üzemeltetőjének feladata – írja a szaktárca. A Budapest Airport eközben a nagyobb kapacitású berendezések telepítésével egy megerősített áramellátási rendszer kiépítésén dolgozik. A HC és a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatala pedig újragondolja a torony biztonságos energiaellátását.