Busz? Vonat? Telekocsi!

Budapestről Szegedre, Szombathelyre vagy Debrecenbe autózni 2500 forintért manapság lehetetlennek tűnik, pedig nem az. És ez esetben nem valamilyen autócsodára kell gondolni, hanem egy speciális díjmegosztásra, amit telekocsi-rendszernek hívnak. Ez a rendszer már Magyarországon is működik – nem kis sikerrel.

A legtöbb felhasználóval rendelkező hazai telekocsi-rendszert két magyar egyetemista, Gyürüs Máté és Prácser Attila hozta létre. Az internetes szolgáltatást, a www.oszkar.com címen elérhető honlapot már több mint 43 ezren használják; van, aki naponta, mások ritkábban, vagy alkalomszerűen csak. A telekocsi-rendszer elsődleges vonzereje nálunk az olcsósága: a vonatjegy árának átlagosan alig a feléért lehet így autózni egy-egy adott távon.

Az Oszkar.com egyik szülőatyja, Prácser Attila – aki egykori egyetemista társával együtt nem ebből a vállalkozásból él, mert a rendszer még jó ideig nem tud főállású munkatársat eltartani – nem tagadja, hogy az alapötlet nem saját, azt amerikai, német és angliai rendszerek alapján szabták a magyar keresletre. Nálunk ugyanis, ellentétben a nyugati utasokkal, ezt az utazási módot nem környezetvédelmi, hanem gazdaságossági szempontok miatt választják elsősorban. A telekocsizás gondolata ugyanis eredendően abból a megfontolásból született, hogy azáltal csökkenjen a felhasznált energia és a károsanyag-kibocsátás. Nem csak a magyarországi utakon látni tömegével olyan autókat, amelyekben csak a sofőr ül. Az üzemanyagárak emelkedése már csak a rendszer elterjedését gyorsította, Magyarországon ehhez még hozzájárult a tömegközlekedés színvonalának zuhanása, és egyes útvonalakon a járatritkítások, az elavult vasúti pályák miatt meghosszabbodott menetidő és a dráguló jegyek.

Az „oszkározás” a honlap felmérése szerint tavaly a Budapest–Pécs útvonalon volt a legnépszerűbb. Összességében is a nagyvárosok viszik a pálmát: a foglalások 70 százaléka Budapest és valamelyik nagyváros közötti útvonalra történt. A telekocsit minden harmadik utas hétvégi hazautazásra foglalja, minden ötödik rokonlátogatásra. Az ingázók rendszeresebben használnák ezt a rendszert, de nem minden esetben találnak autót.

A telekocsi az esetek többségében nem jelent utasokkal tele autót, a foglalási arány a legjobb mutatójú Pécsre is még csak átlagosan 1,34 személyautónként. E gazdaságos és nem mellesleg valóban környezetkímélő utazási lehetőség még szélesebb körben való elterjedését a sofőrök és az utasok számának további, párhuzamos növekedése tudja csak segíteni. A felmérés szerint a telekocsizást az utazni szándékozók 54 százalékánál hiúsította már meg autóajánlat hiánya.

Az új telekocsis honlapok, a Zivi.hu és az Utazzzonolcson.net megjelenését az Oszkar.com működtetői érdeklődéssel várták, de mint kiderült, azok nem hoztak új elemet a rendszerbe. Emiatt idővel akár az is elképzelhető, ami a TeszVesz és a Vatera esetében történt, hogy szinte egybeolvadnak a teljesen azonos profilú, ugyanarra a célközönségre építő rendszerek.

A bizalomra épülő telekocsizás elengedhetetlen velejárója a minősítő rendszer. Ebben a sofőr vezetési stílusát, pontosságát éppúgy értékelik, mint a helyet foglaló utas megbízhatóságát. Kezdő sofőrként bekapcsolódni a rendszerbe ugyanolyan, mint elkezdeni az internetes aukciózást: minél több a pozitív értékelés, annál könnyebben talál utast az autóját felajánló. Idővel a rendszer – gyorsasága, egyszerűsége és olcsósága miatt – a jelenlegi, máris nem csekély számú felhasználó többszörösét nyerheti meg. A telekocsisok több javaslatuk elfogadását is célszerűnek tartanák. Ilyen a tele autóval utazók számára alacsonyabb útdíj, a taxisokhoz és a buszokhoz hasonlóan részükre is engedélyezett külön sáv használata az utakon.

A mobiltelefonos alkalmazás bevezetésére is szükség lenne az egyszerűbb helyfoglalás érdekében. Az Oszkár esetében a mobiltelefonon való elérhetőség idén nyárra megvalósult: IPhone-ra és Androidra ingyenes alkalmazás áll a telekocsizók rendelkezésére, és a weboldal megjelenítése is mobilbarát lett. A többi lépés is megnövelheti a rendszer vonzerejét, hiszen az üzemanyagárak, ezáltal a tömegközlekedés díja sem igen fog érdemben csökkenni a jövőben, így a költségmegosztáson alapuló utazási szisztémák előtt szabad a pálya.

Az interneten egyszerűbb stoppolni
Az interneten egyszerűbb stoppolni
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.