Luxuskategóriában a sárga csekk
Az infláció négyszeresével, 22 százalékkal drágítja januártól a sárga csekkes befizetést a Magyar Posta – értesült lapunk. A 112-ről 137 forintra emelt egységárat annak a szolgáltatónak kell megfizetnie, aki a csekket kinyomtatja, és akinek a számláján jóváírják a fogyasztók, ügyfelek által befizetett készpénzt. A szolgáltatók viszont e többletköltségeiket nem számíthatják fel a fogyasztóknak, ezt tiltják ugyanis a törvények. Azt azonban nem tiltja semmi, hogy a cégek az elektronikus fizetés felé tereljék az ügyfeleket, némi kedvezményért cserébe –mindhiába. Sokszor a távközlési cégek a meglévő ügyfeleknél is ezer forintokban mérhető egyszeri kedvezményt adnak, ha az ügyfél vállalja az elektronikus számlaküldést és a befizetést, ám az így fizető ügyfelek aránya alig növekszik. Egy átlagos távközlési szolgáltatónál pár százmillió forintot jelent az említett emelés, a piacvezető Magyar Telekomnál, vagy épp egy áram- és gázszolgáltatónál milliárdokra is rúghat.
Megkeresésünkre a Magyar Posta közölte: a költségek jövő évi változása miatt kénytelen ennyivel emelni a szolgáltatás árát, de az új tarifákat kizárólag a 2013-tól felmerülő pluszköltségek határozzák meg. Ez nem jelent a Magyar Posta számára extra bevételt. A posta a szolgáltatás igénybevételére a számlavezető bankokkal áll szerződéses kapcsolatban – válaszolták kérdésünkre, hozzátéve: éves árbevételük 15-16 százaléka származik a sárgacsekk-forgalomból.
Vagyis a drágulás oka a posta logikája szerint az infláció és a tranzakciós illeték, noha utóbbi mértéke mindössze két ezrelék. Még év elején nyilatkozta Geszti László vezérigazgató, hogy a csekkekkel kapcsolatban komoly informatikai modernizációt kíván végrehajtani a posta, az is lehet tehát, hogy az áremelésből ezt a fejlesztést kívánják finanszírozni.