Szavazz pénzeddel a felelős vállalatra!
A Tudatos Vásárlók Egyesülete immár több mint egy évtizede dolgozik azért, hogy hazánk fiainak és lányainak megtanítsa: minden vásárlói döntés számít. A szervezet filozófiája szerint pénzünkkel nem pusztán egy terméket veszünk meg, hanem egy vállalat magatartására adjuk le voksunkat.
A Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) tevékenysége a vásárlói tájékoztatás köré épül. Ahogy Gulyás Emesétől, a TVE kommunikációs munkatársától megtudtuk, céljuk az, hogy a fogyasztókhoz minden olyan információ eljusson, amely alapvetően meghatározza a vevői döntést. Ennek egyik kulcseleme a Tudatosvasarlo.hu honlap, amelyet évente több mint félmillióan látogatnak. Az érdeklődők itt – egyebek mellett – az élelmiszerekkel, egészséggel, kereskedelemmel, környezetvédelemmel kapcsolatos saját kézből szerzett, illetve más fórumokról összegyűjtött információval gazdagodhatnak; de kérdezhetnek is a TVE szakértőitől.
Ökokör
A tudatos vásárlás elsajátítása azonban nem egyszerű. Gondoljunk csak bele, a reklámok sűrűjében hány információt kapunk számos különböző termékről. Hogyan lennénk képesek mindennek utánanézni? Azért, hogy a döntésünk a lehető legmegalapozottabb legyen, a TVE két évvel ezelőtt svéd mintára elindította az Ökokör programját. Az ökokörök helyi szerveződések, amelyekben bárki részt vehet. A köröket egy csoportvezető szervezi, akinek viszont részt kell vennie a TVE kétnapos ingyenes tanfolyamán. „Itt nem a tudatos vásárlásról oktatjuk a jelentkezőket, hanem arról, hogyan szervezzenek sikeres ökoköröket. A csoportok tagjai ugyanis vállalják – a csoportvezető irányításával –, hogy a találkozókra alaposan felkészülnek egy-egy témából, s az adott alkalommal ezt megbeszélik. Így például vannak olyan körök, ahol többet foglalkoznak ez élelmiszerekkel, de van, ahol a környezetvédelem kap nagyobb szerepet” –magyarázza Gulyás Emese.
Az Ökokörön belül a résztvevők több hónapig dolgoznak együtt, cserélik ötleteiket, és segítenek egymásnak, ha az „ökoéletmód” iránti lelkesedés egy kicsit alábbhagyna. „Az Ökokör egy nagyon sikeres programunk – folytatja Gulyás Emese. Az elmúlt két évben több mint 500-an vettek részt benne, az ősszel pedig mintegy 25 csoportot indítunk országszerte.”
Mégis mi az Ökokör eredménye? A TVE számításai szerint, ha Magyarországon mindenki annyival kevesebb élelmiszert dobna ki, mint egy átlagos ökokörös, az egy év alatt megmentett élelmiszerből egész Ózd lakossága jóllakna négy éven át.
Tudatos döntések
Szerencsére a hazai vásárlók közül ma már egyre többen igyekeznek körültekintően választani. A kutatások azt bizonyítják, hogy erre a vállalatok is próbálnak reagálni: az üzletekben például – nem csak az élelmiszerek között – megjelennek a natúr, organikus termékek. Ez azt mutatja, igény van az alternatívákra is. Gulyás Emese kifejtette, a felmérések azt is bizonyították, hogy olyan tudatos (vásárlói) döntést, amely a kényelem feladásával jár, nem szívesen hoznak meg. Hazánkban kevéssé népszerű az – elsősorban bútor, ruha – újrahasznosítása is. A fogyasztók hajlamosak olyan „divat-ökotevékenységekbe” kezdeni, amelyekről a médiában hallanak, olvasnak.
Van mit tanulnunk
Gulyás Emese szerint ma már hazánkban is egyre nagyobb az igény az önszerveződő bevásárlókörökre. Ezek ugyanis nem az áruházakban, hanem őstermelőktől közvetlenül szerzik be – jobbára az élelmiszert. Bár nálunk is akadnak erre jó példák, külföldön ez már sok helyen bevett szokás. A TVE egyébként jövőre indít tanfolyamot fogyasztóknak és termelőknek egyaránt az önszerveződő bevásárlás lehetőségeiről. De nemcsak a bevásárlás, a közös használat is jó példa lehet számunkra. Fejlett országokban sok helyen működik közös mosoda, akár egy-egy társasházon belül, de remekül megtapasztalják a közös autóhasználat előnyeit is.