Fekete karácsony a boltokban
Az előzetes piaci várakozásokat messze meghaladó mértékben zuhant a kiskereskedelmi forgalom szeptemberben. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) jelentéséből kiderül, hogy szeptemberben 3,1 százalékkal esett vissza a fogyasztás az előző év azonos időszakához képest. Piaci vélemények szerint az különösen riasztó, hogy jóval nagyobbat esett az élelmiszerek forgalma, mint az iparcikkeké, így szeptemberben 3,7 százalékkal kevesebb élelmiszert adtak el, mint egy évvel korábban. Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) értékelése szerint a drasztikus forgalomcsökkenést az élelmiszer-árrobbanás okozta. Vámos György főtitkár szerint a hétfői adatok „riasztóak és figyelmeztetőek”, azt mutatják, hogy a drágulás ősszel túllépte már a piac tűrőképességét. Az árak folytatódó emelkedése nemcsak az idei karácsonyi forgalmat fogja vissza, de a 2013-as évre is rányomja majd a bélyegét. Az OKSZ-főtitkár becslése szerint tavalyhoz képest legalább egy százalékkal kevesebb áru fogy majd az idei főszezonban, de a kirívóan gyenge szeptemberi adat nyomán a kereskedelmi szakma úgy látja: 2012 egészét tekintve legalább két százalékkal esik vissza itthon a fogyasztás. A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) a hétfői siralmas fogyasztási adatot azzal kommentálta, hogy az nem „magyarspecifikus” jelenség, mert a kiskereskedelmi stagnálás és forgalomcsökkenés „Európa számos más országára és régiójára is jellemző”. Tény, hogy a régióban több helyütt is esett a belső fogyasztás, ám a magyar piacnál nagyobb forgalomcsökkenést csak a 2011-ben még dinamikus fejlődést felmutató, ám az utóbbi időben recesszióba zuhant Szlovéniában mértek. Magyarországon viszont gyakorlatilag 2008 eleje óta recesszióban van a kiskereskedelem, így a mostani visszaesés jóval érzékenyebben érinti az ágazatot. Vámos György becslése szerint ha az idei kétszázalékos visszaesést is beszámítjuk, akkor elmondható, hogy 2008 és 2012 között összesen 12 százalékkal zsugorodhatott a hazai piac. A hétfői KSH-bejelentés nem sokkal a karácsonyi szezon amerikai, „fekete pénteknek” nevezett nyitánya után érkezett. A karácsony az év kiskereskedelmi csúcsidőszaka, ekkor az eladások átlagosan harminc százalékkal haladják meg a januári holt szezon szintjét. Bár hivatalosan a szezon elindult, a kereskedők csak az utolsó hétre várják az igazi rohamot. Az már most is érzékelhető, hogy az idei év slágertermékei továbbra is az elektronikai cikkek lesznek, köztük a hagyományos karácsonyi ajándékká előlépett LCD kijelzős lapos televíziók, notebookok. A Tescóban elmondták: a szórakoztatóelektronikai termékek mellett már most jelentős a kereslet a zsargonban csak „nagy fehér” néven emlegetett árukra, mint a hűtők és a mosógépek, amelyek a korábbi években még nem számítottak szezonális portékának.
Kimagaslóan nagy viszont a hitelből vásárlók aránya – tudtuk meg több helyütt is. Az idei szezonban becslések szerint a vásárlók 25 százaléka választja az áruhitelt – pontosabban arra van szüksége, hogy egyáltalán megvásárolhassa az ajándékokat.