Gyengélkedik az ipar

Legutóbb 2009 novemberében esett vissza annyira a hazai ipar teljesítménye, mint most szeptemberben. A KSH előzetes adatai szerint 3,8 százalékos volt a csökkenés az egy évvel korábbi időszakhoz képest. Az elemzői konszenzus másfél százalékos visszaesésről szólt, azaz meglepően rossz adatot produkált most az ipar. Ennek okairól az egy hét múlva közreadandó részletes adatok tükrében lehet többet mondani.

Annyi azonban már most megállapítható, hogy sokkal jobb nem lesz a helyzet az előttünk álló hónapokban sem – vélekedik Kondrát Zsolt. Az MKB Bank vezető elemzője szerint a főbb német gazdaságkutató intézetek előrejelzései, a beszerzési menedzserindexek és a megrendelés-állományok alakulása erre enged következtetni. A szakértő nem fűz vérmes reményeket az új autógyárak és a kapacitásbővítések növekedésösztönző hatásához sem.

Az Audi és az Opel új gyárának indulása a mostani és a következő negyedévben még lendít ugyan egyet a hazai ipari termelésen, de erősen kétséges, hogy ez elegendő lesz-e az általános termeléscsökkenés ellensúlyozására, és határozott növekedési pályára állítja-e a magyar gazdaságot. A magasabb növekedés egyértelműen attól függ, hogy az euróövezet kilábal-e a recesszióból, és beindul-e ott a növekedés, de erre sajnos a jelek szerint tovább kell várnunk – mondta lapunknak Kondrát Zsolt.

Az EU szerdán közölt, pangás irányába mutató előrejelzése nem túl biztató ebből a szempontból. Az euróövezet 0,1 százalékos és az EU 0,4 százalékos 2013-as növekedési tempója pedig szárnyaszegetté teszi az ezer szálon hozzájuk kötődő magyar gazdaság fejlődését is. Suppan Gergely ennél bizakodóbb, szerinte az új autóipari beruházások hamarosan meghozzák gyümölcsüket, és többet tesznek hozzá a magyar GDP-hez, mint amennyit a többi ágazat ront rajta. A kecskeméti Mercedes üzemben a nyáron bevezetett második műszak a Takarékbank vezető elemzője szerint már látszik a kiigazított adatokon.

Ezzel együtt ő is úgy látja, hogy sem a külföldi kereslet, sem a belföldi fogyasztás felfutására nem lehet számítani a közeljövőben. Mindamellett utólag is jó és szerencsés döntésnek tartja, hogy a prémium márkák letelepítését célozták meg az utóbbi időszak kormányai, mivel ezek modelljeire a távol-keleti országokban és a tengerentúlon mindig erős lesz a kereslet. Ideális az lett volna, ha a BMW-t is sikerült volna ide csábítanunk, de a bajorok végül Brazíliát választották új gyáruk helyszínéül. Magyarországot is segítheti majd az EU által tervezett, az autóipari kereslet felfuttatását célzó 80 milliárd eurós program, amely elsősorban a kutatás-fejlesztésen keresztül igyekszik az ágazat versenyképességét fokozni a globális piacon.

Az elemző mindent egybevetve úgy véli, hogy az idén a stagnálást kissé meghaladóan nőhet az ipari termelés,míg jövőre az Audi győri üzemének elindulásával és némileg kedvezőbb külső kereslet mellett 4,5 százalék körül növekedhet az ipar kibocsátása. Nála is optimistább Jobbágy Sándor, a CIB Bank elemzője, aki szerint az idei évet 2,6, a jövő évet pedig 5,9 százalékos ipari termelésbővülés jellemezheti. A többlethez a bázishatások mellett az autóipari termelés felfutása járulhat hozzá.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.