Miért nem innovatív a magyar kisvállalat?
Mit várnak a magyar kis- és középvállalkozások az államtól innovativitásuk megerősítése érdekében? –erre kereste a választ Viszt Erzsébet, a GKI kutatásvezetője. Egy biztos: nem direkt (állami vagy EU-s) támogatásokat, mert ezek csak a versenyt torzítják, valódi fejlesztésösztönző hatásuk nincs. Az államnak a stabil gazdasági és szabályozói környezet létrehozása, a verseny élénkítése és a korrupció visszaszorítása lenne a feladata, az oktatás, a törvénykezés és az infrastruktúra minőségének javításán túl.
A KKV-szektorban a szellemi termékek piacra vitelét segítő eszközrendszer és tudás fájó hiányosság, de a kisebb vállalatok vezetői hígulást érzékelnek a felsőoktatásban is: hiányolják a valódi elitképzést, a diplomák „minőségi garanciáit” és a használható nyelvtudást. A vállalati innováció felpörgetéséhez paradigmaváltás is kell: nem elég a K+F-kiadásokat növelni, nélkülözhetetlen a technológia- és tudástranszfer bátorítása. A kormányzati kommunikációból hiányoznak a tudás, az innováció, a verseny fogalmai, és ezzel nagyon rossz üzeneteket küldenek – mondta Viszt Erzsébet.