Új modell: az Adhat Vonal

Közel négyéves előkészület után egy új – telefonra alapozott – adománygyűjtési rendszer indult útjára október elején. Az Adhat Vonal létrehozásában kezdeményező szerepet játszott a Nonprofit Információs és Oktató Központ Alapítvány (NIOK), amelynek sikerült megnyernie az egységes stratégiához Magyarország piacvezető telekommunikációs vállalatait: a Magyar Telekomot, a Telenort és a Vodafone-t. A hírek szerint novembertől az Invitel is csatlakozik a programhoz.

A 13 600 Adhat kettős célt szolgál: egyfelől mozgósítja a társadalmat a fennmaradásért, működésért küzdő civilszervezetek érdekében, másfelől átláthatóvá, nyomon követhetővé teszi a legkülönbözőbb alapítványok programjainak folyamatos kontrollját a mentorok számára.

A környező országokban már régóta élnek olyan rendszerek, amelyek telefonhívással – vagy akár SMS-közvetítéssel – lehetővé teszik, hogy az emberek közvetlenül támogathassanak olyan civil kezdeményezéseket, amelynek munkájával azonosulni tudnak – mondja Gerencsér Balázs, a NIOK igazgatója. Ennek a modellnek nagy előnye, hogy az anyagi gondokkal küzdő alapítványok előtt megnyílik a lehetőség arra, hogy ingyen bemutatkozhassanak, ismertethessék céljaikat, programjukat a nagyközönséggel, és folyamatosan számot adjanak arról, hogyan gazdálkodnak az összegyűjtött pénzzel.

Magyarországon a telefonos adománygyűjtésnek –többnyire természeti katasztrófák idején – már van hagyománya. Csakhogy ezeken a központi számokon szinte követhetetlen a pénz elosztása. Sokat lehetett hallani arról is, hogy a pénzek nem a szükség arányában kerültek el a károsultakhoz, vagy éppen az eredeti célokkal ellentétben egészen más módon fektették be különböző célokra.

Átlátható rendszer

– A NIOK öt éve működteti az Adhat.hu honlapot – emeli ki Gerencsér Balázs. – A jövőben is fontos szerepet szánunk ennek a fórumnak, mert itt ismerhetik meg a potenciális adományozók annak a 41 civilszervezetnek a munkáját, amelyet támogatni kívánnak. Minden alapítványnak külön hívószáma van, ez biztosítja, hogy a felajánlott összeg pontosan oda érkezik, ahová az akcióban részt vevő magánszemély vagy vállalkozás szánta.

Társadalmi segítség

– A Magyar Telekom, amikor tíz éve útjára indította saját adománygyűjtő vonalát, amely ma Hello holnap! Adományvonal néven működik, elsőként próbálta meg, hogyan lehet társadalmasítani az adományozás rendszerét. Pályázatok alapján évente hat civilszervezetet választunk ki, amelyeket két-két hónapon keresztül lehet támogatni – mondja Kovács Ildikó kommunikációs igazgató. A kedvezményezett szervezetek azon túl, hogy megkapják a lakossági adománygyűjtő szolgáltatás használatát két hónapra, jelentős kommunikációs támogatást is kapnak a Telekomtól. Tíz év alatt így mintegy 60-70 szervezet kaphatott közvetlen segítséget a lakosságtól. Az Adhat Vonalon keresztül viszont akár száz alapítvány is lehetőséget kap programjának publikálására, anélkül, hogy a szolgáltatók részesedést vonnának le a telefonon felajánlott összegekből.

A Telekom a jövőben is fenntartja Hello holnap! programjának keretében az Adományvonalat, amelyen keresztül évente 6 szervezet kap lehetőséget adománygyűjtésre. Emellett a Telekom az elmúlt években, három évre szóló együttműködés jegyében, stratégiai támogatást nyújtott olyan alapítványoknak, amelyek a fenntartható fejlődés érdekében végzik munkájukat, valamint a Hello holnap! keretén belül évente 3-4 pályázaton keresztül további támogatást nyerhetnek el civilek. A fókuszált célok mellett úgy látják, a 13 600-as vonal fenntartása, működtetése egy szélesebb közönség megszólítását teszi lehetővé.

Cél a mozgósítás

– Nagy előrelépés, hogy az ad hoc jellegű adományozást szabályozott mederbe tereli az új rendszer – hangsúlyozza Egyed Gábor a Telenor képviseletében. Fontos az is, hogy a NIOK kezdeményezésére kidolgozott modell minden pillanatban nyomon követhető, átlátható képet nyújt – a lakosság számára könnyen elérhető módon – az alapítványok lépéseiről, a pénzek felhasználásáról. – A mobiltársaságok elkötelezettek a fenntartható fejlődés, a zöldkörnyezet megújítása iránt, CSR-stratégiájukba tehát pontosan illeszkedik az a fejlesztés, amelyet az Adhat Vonal létrehozására fordítottak. Komoly előnyt jelent az is, hogy itt nincs lehetőség olyan visszaélésekre, amelyek korábban az emelt díjas hívásoknál előfordulhattak. A 13 600 vonalra leadott hívások transzparens módon, követhetően eljutnak ahhoz az alapítványhoz, amelyet a hívók támogatni kívánnak.

Fókuszprogramok

– A résztvevők az adományozási kultúra új modelljének megteremtésével kívánják megreformálni a segítségnyújtás feltételeit, és így segíteni azokat a civilszervezeteket, amelyek a gazdasági-szociális problémák feloldására vállalkoznak – mondja Nyilas Orsolya, a Vodafone belső kommunikációs és vállalati felelősségvállalási igazgatója. A mobiltársaság akkor, amikor úgy döntött, hogy Főállású Angyal programjának pályázatait a Facebookon a nyilvánosság elé tárja, és lehetővé teszi, hogy közönségszavazatok alapján is bekerülhessenek az aspiránsok a döntőbe, gyakorlatilag hasonló célt kívánt elérni.

Büszkék arra, hogy az induláskor a mezőnybe bekerült két korábbi angyal programja: a Dévény Anna Alapítvány és a szegedi Újszülött Életmentő Szolgálat Alapítvány az elsők között kapott hívószámot az Adhat Vonalon. – Ez változást hoz a civilszervezetek életében is, mert megnyílik számukra a lehetőség, hogy még többet tehessenek céljaik elérése érdekében – hangsúlyozza Nyilas Orsolya.

 

ADNI JÓ, ADNI EGYSZERŰ!

A 13 600 – Adhat Vonal indulásával végre Magyarországon is széles körben elérhetővé válik a telefonos adományozás lehetősége. A három nagy országos szolgáltató és a NIOK közös rendszerében az adománygyűjtő szervezetek mindegyike ugyanolyan feltételekkel tud gyűjteni. Működésének lényege, hogy a 13 600-as közös telefonszám felhívása után a szervezet kódjának megadásával 250 Ft adományozható a nonprofit szervezeteknek. Kiemelt szempont az átláthatóság biztosítása. Az Adhat. hu portálról is elérhető www.adhatvonal.hu honlapon megtalálható a programban részt vevő szervezetek bemutatkozása, az érdeklődők olvashatnak az adománygyűjtés céljáról, és szinte valós időben követhetik nyomon a hívások számának alakulását. A 13 600 – Adhat Vonal használatára közhasznú szervezetek (alapítványok, egyesületek vagy akár nonprofit gazdasági társaságok) jelentkezhetnek. Az új pályázat az újabb csatlakozóknak már elérhető a Nonprofit.hu és az Adhat.hu portálokon. A NIOK reményei szerint a szolgáltatás elérhető lesz hamarosan minden hálózatból.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.