Kiakasztották a Campót
A közbeszerzések tisztasága felett őrködő testület több okot is talált az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. tenderét esetleg hónapokkal megakasztó vizsgálódás elkerülésére. A Campo Consulting hiányos jogorvoslati kérelmet adott le, a hiánypótlási felszólításnak sem tett eleget határidőre. Nem csatolta be „a kérelmezői jogosultságát alátámasztó tényeket”, és nem igazolta az ilyenkor szokásos díjak megfizetését sem. Így a KD-nak nem kell mérlegelnie, hibázott-e az állami autópálya-társaság a 42 milliárd forint keretösszegű közbeszerzés megindításakor.
A testület eljárása feltehetően maradéktalanul megfelelt a közbeszerzési törvény paragrafusainak. Más kérdés, hogy így legfeljebb a Fővárosi Törvényszék beavatkozása nyomán derülhetne ki: a Campo Consulting jogorvoslati kérelmében okkal kérdőjelezte-e meg az ÁAK tenderének jogszerűségét. Konkrétan azt, hogy a társaság a törvény betűjének megfelelően járt-e el, amikor hirdetmény közzétételével induló, gyorsított tárgyalásos közbeszerzési eljárást írt ki a megtett úttal arányos tarifák alapján számlázó elektronikus útdíjrendszer (UD) kiépítésére.
A kérdés eldöntéséhez azonban az kellene, hogy a Campo Consulting a KD végzésében megjelölt törvényszékhez forduljon. Ekkor első körben azt lehetne megvitatni, hogy a társaság jogorvoslati kérelmének elutasításakor a KD helyesen járt-e el. Ha kiderülne, hogy nem, következhetne egy újabb forduló az érdemi kérdés tisztázására, az ÁAK tenderének vizsgálatára. Igaz, amire ezt napirendre tűznék, a rendszer már régen épülne az adófizetők pénzéből.
Mindenesetre a KD szívességet tett a kormánynak a Campo Consulting jogorvoslati kérelmének elutasításával. Feltehetően a testület tagjai is tisztában vannak vele, hogy az elektronikus útdíjrendszer kiépítésére és sajátos formában megkövetelt üzemeltetésére kiírt, különösen nagy értékű közbeszerzésnek komoly tétje van. Ha a projektet a Közbeszerzési Döntőbizottság vizsgálatának idejére felfüggesztenék, már a megvalósítás kerülne veszélybe.
Az ÁAK is úgy számol: ha december első felében nem írják alá a szerződést a győztes pályázóval, az útdíjrendszer nem indul el 2013. július elsején, ahogy a kormány ezt Brüsszelnek és az IMF-nek egyaránt megígérte. A 3,5 tonnánál nagyobb tehergépkocsikat 6318 kilométeren sarcoló rendszer késedelme sok milliárdtól fosztaná meg a költségvetést is. A rendszernek jövőre 75 milliárd forintot, 2014-ben már 150 milliárd forintot kellene kivennie a kamionosok zsebéből.