Visszatérne az EFKON

Visszatérne az EFKON AG az elektronikusútdíj-tenderbe. Az osztrák cég nem fogadja el, hogy kizárták a 42 milliárd forintos keretösszegű közbeszerzési eljárásból, ezért előzetes vitarendezési kérelemmel kereste meg az Állami Autó pálya Kezelő (ÁAK) Zrt.-t.

A már a jelentkezési szakaszban elbukó EFKON lapunk értesülése szerint úgy tartja: pályázatukat jogsértően nyilvánították érvénytelennek. Szeretnék elérni a sztrádatársaság döntésének megváltoztatását. Igyekezetük egyelőre nem járt sikerrel. Az ÁAK tegnap kipostázott levelében, elutasította az EFKON kérelmét. Ebben egyébként az osztrák cég képviselői többi között arról értekeztek, hogy szerintük az ÁAK rosszul értelmezte a közbeszerzési törvényt, amikor kizárásukról döntött.

Akár igazuk van, akár nincs, a cég kizárásának konkrét okaként az ÁAK az EFKON nem megfelelően lezárt részvételi jelentkezését jelölte meg. Amit már a jelentkezések október 10-i beadásakor rögzítettek. A „Bontási jegyzőkönyvbe” az került, hogy a társaság „jelentkezését 1 eredeti és 2 másolati példányban papír alapon, valamint egy elektronikus példányban, nem zárt csomagolásban, az eredeti példányt részben roncsolásmentes szétbontást kizáró módon összefűzve, az egyik másolati példányt pedig összefűzés nélkül nyújtotta be.” Az EFKON most elutasított kérelmében azzal érvelt: a dokumentumok zárt leadásának követelménye az ÁAK tenderén értelmét vesztette, miután a kiíró lehetővé tette, hogy a csomagoláson a pályázók neve megjelenjen. Így ugyanis nem juthatott érvényre az a szándék, hogy a pályázók kiléte „a bontás előtt titokban maradjon”. Az ÁAK szakértőit az EFKON érvei nem győzték meg. Szerintük a közbeszerzési törvény egyértelműen fogalmaz: az „ajánlatokkal és a részvételi jelentkezésekkel kapcsolatos követelmény, hogy azokat írásban és zártan, az ajánlati, ajánlattételi vagy részvételi felhívásban” kell benyújtani. Így a kiíró éppen azzal sértette volna meg a törvény előírásait, ha a nem zártan leadott ajánlatot érvényesnek fogadja el.

Az EFKON egy másik észrevételének a lényege, hogy részvételi jelentkezésük kifogásolt, esetleges formai hibáinak megszüntetése szerintük a közbeszerzési törvény alapján az ÁAK „feladata lett volna a bontási eljárás keretében”. A sztrádatársaság azonban ezt a terhet sem venné magára. Levelükben azt írták: a törvényi szabályozás mindössze a részvételi jelentkezések írásban és zártan történő benyújtására vonatkozik. Ennek betartatása alól így nincs kivétel. Kétségtelen ugyanakkor, hogy minden más formai feltételt a pályázat kiírója határozhat meg. Nem lényegtelen apróság azonban, hogy ezeknek az előírásoknak a megsértése nem járhat a részvételi jelentkezés érvénytelenné nyilvánításával.

Meglehet, az ÁAK jogászainak igazuk van, és az EFKON-t valóban szabályosan zárták ki. Ezzel együtt érdemes aggódni, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság is egyetértsen az állami autópálya-üzemeltető cég jogi álláspontjával, és csípőből utasítsa el az osztrák cég esetleg nála landoló jogorvoslati kérelmét. Ha nem így lenne, az útdíjtender egy, vagy akár két hónappal is megcsúszhat. 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.