A kapkodás ára: elrontott útdíjtender

Baj van az elektronikus útdíjtender pályázóival: az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. nyolcból hét jelentkezőt szólított fel leadott pályázati dokumentációja kiegészítésére, a hiányosságok pótlására. A dokumentumból egyetlen jelentkezőt hagytak ki, de nem feltétlenül azért, mert anyagával elégedettek.

Befejezte az elektronikus útdíjrendszer (UD) tenderére a múlt szerdán beadott jelentkezések „tartalmi és formai ellenőrzését” az ÁAK. A társaság erről szombati keltezésű levelében tájékoztatta a 42 milliárd forintos keretösszegű beruházás közbeszerzési eljárásának részvételi szakaszában regisztrált cégeket. Egyúttal már a 17 oldalas dokumentum első lapján egyértelművé tette: akadnak pályázók, akiknek lesz dolguk, ha nevüket látni akarják a részvételre alkalmasnak minősített pályázók – ígéretek szerint október 19-én nyilvánosságra kerülő – listáján.

A hiánypótlás a legnagyobb terhet a tagjai nevét múlt szerdán még bizalmasan kezelő Hungarian Motorway Konzorcium számára jelentheti. Az ÁAK levelének tanúsága szerint a magyar L. A. C. Zrt. csapatába három izraeli és egy spanyol cég tartozik: az R. S. Industries Israel Ltd., az Advenced Solutions Ltd., az Orhitec Gis Ltd. és a madridi Tecsidal S. A. Az ötös fogat alighanem seregnyi dolgot elnézhetett, az ÁAK ugyanis 12 ponton kérte az adatok pontosítását, kiegészítését a konzorciumtól.

A pályázó nyilatkozatai többségét hibásan állította ki. Volt, amelyik nem volt hitelesítve, és akadt olyan, például a konzorciumi tagok árbevételéről szóló, amit be sem csatolt. De a pályázó nem adta le azoknak a szakembereknek a listáját, életrajzát, illetve iskolai végzettségét igazoló dokumentumokat sem, akikkel a rendszer építésén dolgozna. És akkor még ott van, hogy a konzorciumnak pótlólag csatolnia kellene az útdíjrendszer építéséhez megkövetelt minőségbiztosítási tanúsítványokat, illetve magát az 500 kilométernyi rendszerépítési referenciát is. Az pedig ehhez képest apróság, hogy az ÁAK várja a tagok hiteles aláírási címpéldányát is. Sok gond van az olasz IMET S.p.A. jelentkezésével is. A cég tízpontos hiánypótlási listát kapott. A többi között a hibásan benyújtott különféle nyilatkozatok javítására, a hiányzó árbevételi nyilatkozat pótlására, a rendszerépítésbe bevont szakemberek végzettségét igazoló papírok, az útdíjrendszer építéséhez kért minőségtanúsítványok beadására kapott felszólítást. De a társaság nem igazolta azt sem, hogy az elmúlt három évben valóban épített és üzembe helyezett 500 kilométer, megtett úttal arányos tarifákkal dolgozó, elektronikus útdíjrendszert.

Rosszul kezdte az UD tenderét a China International Telecommunication Construction Corporation is, melynek a tőzsdén jegyzett Synergon leányvállalata a konzorciumi partnere. A pekingi cégtől hat hiánypótlást várnak. Van, amit azért, mert a társaság a beadott okiratok magyar fordításáról valahogy elfelejtkezett. És van, amit azért, mert nem igazolta, hogy nettó árbevétele az előző három évben elérte a 20 milliárd forintot, a magyarhoz hasonló útdíjrendszerek működtetéséből pedig a 10 milliárd forintot. Ha pedig mindezeket megoldotta, még hátravan az ÁAK projektjén dolgozó szakemberek adatainak beadása. Vagy az, hogy pótlólag becsatolja Mr. Xu Chuguo, aláírásra jogosult cégvezető aláírásmintáját.

Lesz dolga a Getronics Magyarország Kft. munkatársainak is. A magyar cég az ÁAK régi szállítója, „helyismerete” ellenére mégis öt hiánypótlásra kényszerül. A pályázat kiírója a többi között szeretné, ha a társaság partnereként fellépő Getronics Belgium NV cégszerűen jegyezve adná le dokumentumait. De a társaság rendszerépítésnél közreműködő munkatársainak iskolai végzettségét, szakmai tapasztalatát igazoló papírokat is pontosítani kellene. És hiányoznak az útdíjrendszer pályázatán megkövetelt minőségtanúsító igazolások másolatai is.

Csupán négy hiánypótlást kell összeállítania a szlovák Towercom Infrastructure a.s. csapatának. A pozsonyi cég dokumentumainak sorából hiányzik a magyarországi köztartozásokról szóló nyilatkozat. Néhány szakértője az eddig beadott dokumentumok alapján nem felel meg a tenderkiírás feltételeinek. Ennél azonban alighanem fontosabb, hogy a cég nem adta be a félezer kilométeres útdíjszedő rendszeréről szóló referencia igazolását sem. Ami mellett szinte mellékes, hogy a társaság aláírásra jogosult vezetőjének aláírásmintája nem szerepelt a beadott papírok között.

A jól kezdők csapatát a hazánkban két legismertebb útdíjrendszer-építő alkotja. Az osztrák Kapsch Trafficom AG és a Kapsch Telematic Services Telematikai Szolgáltató közös részvételi jelentkezésében az ÁAK négy hiánypótlást igénylő pontot talált. A pályázat kiírója a konzorcium négy szakemberének képzettségét igazoló dokumentumok kiegészítését kérte, illetve várja a cégek minőségtanúsítványainak pótlólagos becsatolását is. Egy esetben az ÁAK azt kifogásolja, hogy a jelentkezésből nem állapítható meg, a tagok milyen mértékben osztoznak az elvégzendő feladatokon, és nyilatkozatot várnak a beruházáshoz szükséges kapacitást biztosító szervezetről is.

A T-Systems Magyarország Zrt. részvételi jelentkezésének két pontja kapott kritikát. A társaság mintegy hétoldalnyi dokumentum fordítását nem csatolta anyagához, további három oldalon pedig a magyar fordítás hiányos. Ezenkívül a társaságtól várják egy kötelezettségvállalói nyilatkozat pótlólagos beadását is.

A hiánypótlások száma alapján a legjobban az osztrák EFKON AG csapata szerepelt. A társaság neve az ÁAK szombati levelében fel sem bukkan, a pályázótól egyetlen pontosítást sem kértek. Ami azonban nem feltétlenül azt jelenti, hogy a „sógorok” jól dolgoztak a jelentkezési szakaszban. Ezt sejteti, hogy az ÁAK-nál a részvételi jelentkezések múlt szerdai beadásakor készült „Bontási jegyzőkönyv” szerint az EFKON anyaga nem feltétlenül felelt meg a formai feltételeknek. A társaság legalábbis csak jelentkezése egyetlen, eredeti példányát adta be „a roncsolásmentes kibontást kizáró módon összefűzve”. A két másolati példány közül a papíralapú változat összefűzése hiányzott. Ennél is furcsább azonban az a megjegyzés, hogy a „részvételi jelentkezés 2012. október 10-én 10.59 perckor került átvételre. A részvételi jelentkezés a bontás helyszínére 2012. október 10-én 11.02 perckor érkezett”. Ez utóbbi a jelentkezési határidőnél két perccel későbbi időpontot jelöl.

A hiányosságok pótlására az ÁAK nem hagyott sok időt a pályázóknak, pedig vélhetőleg a szűkös határidők miatt voltak hiányosak a pályázati anyagok. A hét végén kipostázott levélben legalábbis azt írták: a hiánypótlások, a kért felvilágosítások beadására október 18-án 13 óráig várnak. Egy nappal később pedig az ÁAK megmondja, kik vehetnek részt a következő szakaszban.

Gyér forgalom a sztrádán. Ködös kilátások
Gyér forgalom a sztrádán. Ködös kilátások
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.