Nyolcan sorakoztak fel a startvonalon
Az ÁAK azt ígéri: várhatóan október 19-én minden, a részvételre alkalmasnak tartott pályázónak megküldi az ajánlattételi felhívást. Korai lenne találgatni, hogy a sztrádatársaság megmérettetésére kik kapnak majd meghívót. Ezt a pályázat kiírója hirdetményben hozza majd nyilvánosságra. Addig is nézzük, az ÁAK kik közül válogathat.
A nagyok közül csatasorba állította erőit a német autópályákon alkalmazott műholdas díjszedés gazdájának magyar „unokaöccse”, a T-Systems Magyarország Zrt. Azért unokatestvére, mert míg a német díjrendszer üzemeltetője a Deutsche Telekom (DT) tulajdonában van, addig a magyar pályázó a DT-tulajdonú Magyar Telekomé. A társaság a közelmúltban egy Dél-Buda és Törökbálint között működő demonstrációs rendszerrel mutatta meg, mire lenne képes, ha elnyerné a 42 milliárd forint keretösszegű közbeszerzést.
Az indulók közt találni a németek legnagyobb ellenlábasaként számon tartott Kapsch TrafficCom AG, illetve magyar leánya, a Kapsch Telematic Services Telematikai Szolgáltató Kft. szövetségét is. Az osztrák díjszedő rendszer építőinek esélyeit gyengítheti, hogy a Kapsch a mikrohullámú technológiára épülő díjrendszerek építésében szerzett referenciákat. Márpedig ezek elsősorban az autópályák lefedésére alkalmasak, miközben az ÁAK több mint 6300 kilométernyi közutat, ezen belül főutakat is kiszolgálni képes rendszert építtetne ki. Tudják ezt az osztrákok is, ezért műholdas rendszerépítési ajánlattal is készültek a tenderre.
Az ÁAK régi partnere, a Getronics Magyarország Kft. is bejelentkezett. Legfeljebb találgatni lehet, hogy a magyar sztrádák matricás útdíj-rendszeréhez az ellenőrző kamerákat szállító cég milyen technológiával venne részt a versenyben. Mindenesetre, ahogy az osztrákok, úgy a Getronics szakemberei számára sem titok, hogy a 2013. július 1-jei indítási feltétel mellett a megbízásra komoly esélye csak azoknak lehet, akik műholdas rendszerre tesznek ajánlatot.
Ringbe szállt az EFKON AG is. Az osztrák Strabag leánya az esélyesek csapatában lehet. Ezt sejteti, hogy a társaság szállította a 12 tonnánál nagyobb teherautók számára kiépített műholdas német útdíjrendszer-technológia elemeinek döntő hányadát. Idehaza kevésbé ismert cégek is indulnak a vaskos megbízásért. Az olasz IMET Spat hazájában számottevő telekommunikációs-berendezésés -telepítőcégként tartják számon. Akinek, ha az olasz sztrádák díjrendszereinek építésében szerzett referenciákkal áll rajthoz, van keresnivalója a magyar tenderen. De „sötét lónak” tartják a China Internatio nal Telecommunication Construc tion Corporation csapatát is. Igazából ugyanis senki sem tudja, hogy a kínaiak milyen technológiát kínálnak, és milyen pénzügyi ajánlatot tesznek. Márpedig az ÁAK hangsúlyozottan technológiasemleges tenderkiírásában az utóbbi, a pénzügyi követelmény az egyetlen döntő szempont: az nyer, aki a legolcsóbban vállalja a rendszerépítést. A bennfentesek szerint szerényebb esélyekkel vesz részt a TowerCom Infrastruc ture AS, amely a szlovák útdíjrendszer építésénél szerzett érdemeket. És van egy olyan pályázó is, akinek kilétét még a szakmában jól értesültek is csak találgatják. A Hungarian Motorway Konzorcium tagjainak nevét ugyanis a jelentkezéskor nem adták meg. A titokzatosság azonban sokba kerülhet. Máris elhangzott ugyanis a felvetés: a mögötte állók dolgát a kelleténél bizalmasabban kezelő konzorcium magatartásával megsérthette a közbeszerzési törvényt. Akármilyen döntés is szülessen erről, az ÁAK tartja magát tendere korábban összeállított menetrendjéhez. Vagyis ahhoz, hogy az ajánlattételi felhívás október 19-i megküldése után tárgyalóasztalhoz ül az arra érdemesnek tartott pályázókkal. Úgy számolnak, a végleges ajánlatok beadása után a pályázat nyerteséről november második felére megszülethet a döntés. December első felében pedig már a szerződéskötésen is túl szeretnének lenni.
42 MILLIÁRD
AZ ELEKTRONIKUS ÚTDÍJREND SZER kiépítésére legfeljebb 42 milliárd forintot szán az Állami Autópálya Kezelő Zrt.; az nyer, aki a legolcsóbban vállalja a munkát.