Hízókúrán a Coop
A Napi Gazdaságban pénteken megjelent hírt Murányi azzal kommentálta, hogy a Match–Profi-felvásárlás őket érintő része napokon belül lezárul. Az óvatos megfogalmazás oka az lehet, hogy korábban a Cooptól már elhangzottak hasonló, gyors üzletkötésről szóló hírek, ám a nagy bejelentés végül váratott magára.
A részletekről Murányi lapunknak annyit mondott, hogy nem a Coop Hungary Zrt., hanem az egyes regionális Coop-cégek fogják megvenni a területükön lévő Match- és Profi-üzleteket. A kereskedelmi lánc a nyáron együttműködési szerződést kötött a Gránit Bankkal, amelynek valószínűleg feladata lesz az ügylet finanszírozásában. Mint ismert, a Coop és a CBA tavaly ősszel együtt indult az akkor még a Cora hipermarketekkel kikerekített Delhaize-portfólió megvásárlására. Miután a Cora az Auchanhoz került, a CBA és a Coop közös cége, a C és C Partners Kft. a Matchot és a Profit kívánta megvásárolni. A helyzet akkor változott gyökeresen – fejtegette Murányi –, amikor a belga eladó végül úgy döntött, hogy nem a cégeket adja el, hanem külön-külön a két hálózat üzleteit és ingatlanait.
Murányi ezzel azt sejtette, hogy a Coop és a CBA együttműködése emiatt vált okafogyottá, ugyanakkor a hétfői sajtótájékoztatón azt is hangsúlyozták, hogy a két hazai lánc továbbra is kapcsolatban marad. Ezt némileg beárnyékolhatja, hogy – mint azt megírtuk – időközben a CBA regionális cégeiből három is átigazolt a Coop hálózatába. A Palóc Nagykereskedelmi Kft, a CBA Piliscsoport és a Pólus-Coop Zrt. összesített forgalmát Bogdán József, a Pólus-Coop elnök-vezérigazgatója 83 milliárd forintra becsülte.
Ez elvileg komoly vérveszteség lehet a tavaly 565 milliárd forintos forgalmat lebonyolító CBA-nak, míg a Coop a Profik és a Matchok forgalmával együtt a CBA-t megelőzve a hazai kiskereskedelmi toplista második legerősebb szereplőjévé válhat a Tesco mögött.
A CBA elnöke, Baldauf László ezzel kapcsolatban korábban leszögezte: a három regionális társaság távozása nem gyengíti a CBA-szövetséget, mivel a kiesett forgalmat új üzletnyitásokkal pótolják majd. Ezzel nyilván arra célzott, hogy a CBA a Cooppal kötött korábbi megállapodásának szellemében a Match és a Profi hálózatából az értékesebb fővárosi üzleteket vásárolhatja meg. Érdeklődésünkre Fodor Attila, a CBA kommunikációs vezetője erről tömören mindössze annyit jegyzett meg, hogy a tárgyalások a belga eladóval „biztatóan alakulnak”. Így egyelőre kérdés maradt, hogy az eredeti CBA–Coop-megállapodás része volt-e, amiről Csepeli Lajos, a Coop Hungary Zrt. igazgatóságának elnöke beszélt, vagyis, hogy nemcsak vidéki, de több fővárosi Match és Profi is a Coophoz kerül.
A Coop bővüléséről szóló sajtótájékoztatón részt vettek a CBA-t otthagyó regionális cégek vezetői is, ám a kiválás okáról csak rébuszokban beszéltek. Baldauf László a korábbi nyilatkozatában leszögezte: a három regionális cég távozása „egy tisztulási folyamat része”, mivel a cégekkel különféle szakmai hiányosságok merültek fel. Bogdán József ezt nem kívánta kommentálni, ehelyett leszögezte, hogy ők a fejlődési lehetőségek, illetve az üzletmenet áttekinthetősége miatt pártolnak át a Coop hálózatához. Hozzátette, cégeik franchise-partnereinek jó kétharmada is átkerül a Coop hálózatába – szemben azzal a korábbi CBA-állítással, miszerint az érintett három régióban lévő franchise-tagok zöme a CBA-nál maradt.