Álom marad a 15 percen belül érkező mentő?

Újabb kört futott az Országos Mentőszolgálat a pályázatára jelentkezett cégeknél, de a mentésirányítási rendszer kivitelezéséhez kapott 2,3 milliárd forint uniós támogatás sorsa változatlanul bizonytalan, a pontosításnak szánt kérdések ugyanis nem visznek előre a szakértők szerint.

Mivel a mentősöknek saját erejük nincs a projektre, a rendszer megvalósításának is búcsút mondhatnak egy időre. Így pedig nehéz lesz megfelelni annak a Semmelweis-tervben is megfogalmazott politikai elvárásnak, miszerint minden riasztásra érjen ki a mentőautó 15 percen belül. Az eljárás legfőbb furcsasága azon túl, hogy még nem hirdettek nyertest, hogy a bizottság versenyben tartja a T-Systems ajánlatát annak ellenére, hogy írásba foglalták: a cég olyan rendszert ajánlott, amely nem felel meg a részvételi felhívás egyik követelményének.

Olimpiai bajnok kenusunk, Kolonics György négy évvel ezelőtti tragikus halála sokadjára helyezte a figyelem középpontjába a mentők bevetésirányítási rendszerének elmaradottságát, noha senki sem bizonyította, hogy a hamarabb kiérkező rohamkocsi felszerelése és a képzett szakorvos megmenthette-e volna a sportolót, aki a kenujában lett rosszul edzésen.

Jelzésre várva
Jelzésre várva

Bár az uniós források egy modern mentésirányító rendszerre már akkor is rendelkezésre álltak, az Országos Mentőszolgálatnak csak idén nyáron sikerült kiírnia a rendszer bevezetését lehetővé tévő közbeszerzést. Cikkünk megjelenésekor akár eredménye is lehetne az eljárásnak. Úgy tűnik azonban, ez a kiírás sem elég jó ahhoz, hogy nyertest is hirdessenek. Állítólag felmerült az is, hogy ismét eredménytelen legyen a pályázat, ez azonban az uniós források biztos elvesztését jelenti.

Persze ha van nyertes, akkor is eleshetnek az uniós forrásoktól. Több ajánlati és viszontajánlati kör után négy, a távközlési-informatikai piacon neves vállalkozás maradt állva (a tenderkiírást több mint egy tucat cég vásárolta meg). A T-Systems, a Getronics, a Siemens hazai leányát felvásárló Enterprise és az Invitel ajánlatai kisebb-nagyobb mértékben módosultak az eljárás során, amelyben végig kiemelt szempont volt a referenciáknak való megfelelés. Az Enterprise–Bull konzorcium például a módosított ajánlatok leadása során az árcsökkentés érdekében kérte, hogy eltérhessen a referencia-rendszernek való megfeleléstől, de erre az OMSZ nemet mondott.

A Siemens megoldását szállító Enterprise végül az eredeti, csaknem hétmilliárdos ajánlatát 4,6 milliárdra vitte le. Ezzel megfelel a követelményeknek, kivéve a 2,3 milliárdos keretösszegnek, a mentők tehát aligha választhatják ezt a megoldást. A Getronics és az Invitel ajánlatai közel vannak a keretösszeghez, ám ezek egyik kérdéses eleme a Mirtusz nevű munka- és folyamatirányítási rendszer. Ezt jelenleg az energetikai szektorban használja több magyarországi szolgáltató hasonló feladatokra. A szoftverbe azonban be kellene építeni a mentőszolgálat kikérdezési protokolljait (ha vannak ilyenek), amelyeket alkalmaznak a segélyhívások fogadása és a mentők irányítása során.

A rendszer hazai fejlesztés – amit a kormány elvben támogatna, persze kérdés, mennyire lehet ez döntő szempont egy olyan rendszernél, amelynek az unió követelményeinek kell megfelelnie. Marad a T-Systems, amely az eredeti 5,1 milliárdról a keretösszegen belülire módosította végleges ajánlatát. Ebből azonban kikerült az Eurofunk által fejlesztett IDDS-rendszer, amely a bejövő hívások kezelésére és rögzítésére szolgál. Az OMSZ rá is kérdezett a cégnél, hogy e nélkül hogyan oldható meg a hívások rögzítése. Az értékelő bizottság információink szerint első körben azt állapította meg: a T-Systemst ki kellene zárni a pályázatból, hiszen nem felel meg a felhívás egyik követelményének. Erre egy október harmadikai bizottsági ülésen az eljárást levezető szakember fel is hívta a figyelmet.

Más szakértők szerint a híváskezelés és a rögzítés lehetséges az IDDS nélkül is, hiszen az irányítási szoftvert integrálhatják a jelenleg is használt, tízéves OMSZ-híváskezelővel. A két megoldás tudása között viszont van különbség, az új javára. Döntés helyett a héten újabb kérdéseket postáztak a pályázóknak. Meglepetésre a mentőszolgálat a T-Systemsnél nem az ajánlatból kikerült IDDS felől érdeklődik, hanem arról, hogy a szintén Eurofunk-fejlesztésű ELDIS-t használják-e a cég referenciájaként feltüntetett bajor belügyminisztériumnál. Ez azért érdekes, mert a két rendszer funkciója teljesen más, az ELDIS a mentésirányítás szoftvere.

Funkcionálisan egyik sem elhagyható, s ha a referencialevélben feltüntették, akkor csak azt a megoldást lehet használni. A bizottság nem kérdezett rá arra, hogy a T-Systems által beadott referencialevélben szerepel-e a végleges ajánlatból kikerült IDDS. Az eljárás ismerői szerint szerepel, ez esetben a bizottság kérdésére adott válasz nem visz közelebb az eredeti ellentmondás feloldásához. Külső szemlélő ebből arra következtethet: a mentőszolgálatnál vannak, akik a T-Systemset látnák szívesen a nyerő pozícióban. Ezzel az OMSZ kockáztatna: ha úgy találná, hogy az ajánlat mégiscsak teljesíti az előírt követelményeket és műszaki feltételeket, a többi ajánlattevő bizonyosan megtámadná az eljárást a Közbeszerzési Döntőbizottság előtt.

A hosszadalmas, olykor hónapokat igénybe vevő KDB-eljárás esetén a projekt megvalósítása kerülne veszélybe, mert a szoros határidők miatt meghiúsulna az EU-s források igénybevétele. A rendszernek ugyanis jövő júliusban működnie kell, további hosszabbításra nincs lehetőség. Az ügyben kerestük az Országos Mentőszolgálat illetékesét is, de a főigazgató csak annyit mondott, hogy a közbeszerzési eljárás folyamatban van, így nem áll módjában találgatásokat cáfolni és az eljárásról tételes információt adni.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.