Kötelező-megújulás
A jelenlegi rendszerben a biztosítóknak október 30-ig kell közzétenniük a következő naptári évre vonatkozó díjaikat, ami praktikusan azt jelenti, hogy most minden társaság egyszerre, október végén hirdet tarifát, és ezzel indul az év végi kötelezőkampány. Bár 2010 óta a kgfb-szerződés évfordulója nem a naptári évhez, hanem az autóvásárlás időpontjához igazodik, a többségnél, a négymillió biztosítás nagyjából kétharmadánál ez még mindig január elseje. A kampány jelentősége azonban a járműpark cserélődésével folyamatosan csökken, évente átlagosan 400-500 ezer új és használt autó talál gazdára Magyarországon.
Erre a változó helyzetre reagálna az kgfb-törvény módosítása azzal, hogy lehetővé teszi az évente többszöri díjhirdetést. A biztosítók így ráadásul korrigálhatják is magukat, ha túlságosan alul- vagy felüllövik a díjaikat. Kérdés persze, milyen hatással lesz a versenyre, illetve a díjakra, ha teljesen megszűnik az év végi kampány. A Netrisk alkuszcég felmérése szerint azok az autósok, akiknek már év közben van az évfordulójuk, lényegesen kisebb arányban váltanak biztosítót, kötik újra szerződésüket, s emiatt magasabb díjat fizetnek. Papp Lászlóné, az Aegon Magyarország gépjármű-biztosítási üzletág igazgatója szerint a január elsejei évfordulós szerződések megmaradnak még néhány évig, így kampány is lesz, de várhatóan egyre kevesebb autóst érint majd. Hosszú távon azonban más a helyzet: a szakember szerint emelkedni fognak a tarifák, és a kockázatokra valóban fedezetet nyújtó díjstruktúra alakul ki.
Ami az idei, egy hónap múlva startoló kampányt illeti, a díjak valószínűleg idén is tovább csökkennek majd. A pénzügyi felügyelet (PSZÁF) elemzése szerint legalábbis van még tartalék a rendszerben. A PSZÁF szerint ugyan a biztosítástechnikai (leegyszerűsítve: a díjbevétel mínusz a költségek és a kárkifizetések) szempontból a kgfb idén hárommilliárd forint veszteséget hozhat, a károkra képzett tartalékból azonban mintegy 13 milliárdos hozamra számíthatnak a biztosítók, így az üzletágon elért vállalkozói eredmény még mindig elérheti a tízmilliárd forintot. Nem mindenki gondolja azonban így: Papp Lászlóné szerint a díjakban ennél már nem lehet lejjebb menni, ezért inkább minimális emelkedés, esetleg stagnálás várható. A 2009-es csúcs óta csökken az év végi kampány során szerződést és/ vagy biztosítót váltó ügyfelek száma. Az Aegon üzletág-igazgatója szerint ez a folyamat idén sem áll meg. A váltók számának csökkenését az is indokolja, hogy az elmúlt évi kampányban már olyan alacsony díjakon jöttek létre a szerződések, hogy a január elsejei évfordulósok negyede nem igazán talál majd olcsóbb díjat – tette hozzá.
A díjak utóbbi években bekövetkezett jelentős mérséklődése miatt felértékelődtek a kiegészítő biztosítások. Ma már szinte mindegyik társaság kínálatában találunk egy vagy több ilyen biztosítást: például assistance szolgáltatást, utasbiztosítást, vad- és kátyúkárra kínált fedezetet. Valószínűleg az idei kampányban is előrukkolnak a biztosítók egy sor új, kreatív ötlettel. A kiegészítő biztosításokra Papp Lászlóné szerint szükség is van, mert valós ügyféligényeket fednek le, és olyanok is élhetnek a részkockázatok biztosításával, akik egy teljes körű cascót nem tudnak megfizetni.
Igazán nagyot persze azon nyernek a biztosítók, ha nem egy kiegészítőt, hanem cascót, lakás- vagy életbiztosítást tudnak eladni a kötelezővel együtt. A casco már évek óta együtt fut a kgfb-vel, a kampányidőszakot a biztosítók igyekeznek felhasználni arra, hogy ügyfeleket szerezzenek, s ilyenkor gyakran új termékekkel, akciós ajánlatokkal rukkolnak elő, s nem lesz ez másként idén sem. A két termék összekapcsolása miatt azonban a casco-piacon is komoly verseny indult el: a biztosítók olcsóbb termékekkel, részcascóval, a használt autók tulajdonosait megcélzó konstrukciókkal igyekeznek bővíteni az állományt, ami egyben a díjak csökkenését eredményezi. Jól mutatják ezt a PSZÁF adatai: az idei első fél évben folytatódott a casco-piac tavaly beindult növekedése (a szerződések száma nagyobb mértékben bővült, mint tavaly egész évben), a díjbevétel azonban tovább csökkent.
Emiatt a kötelezőhöz hasonlóan a casco biztosításoknál is megjelentek, illetve egyre nő a szerepük, jelentőségük a kiegészítő biztosításoknak. Az Aegon például a napokban nyolc új elemmel bővítette az Útitárs cascóhoz választható kiegészítők körét. Ilyen a gyermekfelszerelés-biztosítás, amely 150 ezer forintig megtéríti a gyermekek biztonságát szolgáló vagyontárgyak vagy éppen a babakocsi értékét, ha azt a gépjárműből eltulajdonítják, vagy egy káresemény során tönkremennek. A járművön szállított szabadidős felszerelésekre kötött biztosítás azokban az esetekben nyújthat védelmet, amikor például a sportfelszerelés, kerékpár rongálódik meg vagy lopás során tűnik el. Az új kiegészítők közé tarozik a rágcsáló- és ragadozókár-biztosítás: ez a kisállatok –nyestek, egerek – által okozott károk ellen nyújt fedezetet százezer forintig. Szintén gyakori esemény a rendszámtábla vagy a jármű iratainak eltűnése: az ezek pótlására vonatkozó biztosítás évi húszezer forintig térít. Továbbá köthető díjmentesítő szolgáltatás munkanélküliség esetére, önrészmentes szélvédőkár- és 30 ezer forintig védelmet biztosító kátyúkár-biztosítás is. Mindezeken túl akár kisállat-balesetbiztosítást is köthetünk az autóban utazó kedvenceinkre.