A cseh állam adhat pénzt a légitársaságának
– Azonban újra kell szervezni a légitársaság működését, hiszen ez a feltétele annak, hogy a cég életképes maradjon – figyelmeztetnek a bizottsági illetékesek. A testület, mely az Európai Unión belüli állami támogatásokról dönt, feltételként szabta, hogy csökkenteni kell a társaság kapacitását, racionalizálni kell a költségeket, és néhány vagyonelem eladásával kell biztosítani, hogy a társaság hosszú távon állami dotáció nélkül is életképes maradjon. A CSA-nak nem ez az első ilyen ügye: korábban azt is megvizsgálta az EU, hogy az állam egy holdingba rendezte a nyereséges prágai reptér-üzemeltetőt és a súlyosan veszteséges légitársaságát. A CSA részesedése a prágai repülőtér forgalmában jelenleg mintegy 36 százalék, míg öt éve még 50 százalék volt. A mostani állami támogatás engedélyezésével a bizottság lényegében rábólintott arra a 2,5 milliárd koronás (mintegy 28 milliárd forint) hitelre, amelyet 2009-ben nyújtott a CSA-nak az Osinek állami társaság. E hitel miatt ugyanolyan vizsgálat indult,mint amilyen a Malév állami támogatásai és tulajdonosi hitelei esetében is, s a vizsgálóknak azt is tudniuk kellett, hogy ha a CSA-t e hitel visszafizetésére kötelezik, azzal lényegében bedöntik.
Emlékezetes: januárban arról döntött a bizottság, hogy a Malévnak mintegy 88 milliárd forint, 2007 és 2010 között kapott állami támogatást kell visszafizetnie, ezek között jócskán volt tulajdonosi hitel, de tőkejuttatás is. A döntést követően a társaság fizetőképességébe vetett bizalom megingott, s végül idén február 3-án a légitársaság végleg befejezte működését. Ma felszámolás alatt áll.