Egymillió új autóval kevesebb

Egyre meredekebb lejtőn az európai járműipar: főleg a helyi piacra ráállt tömeggyártók szenvednek, és a korábban száguldó prémiummárkák eladási tempója is lassult. Már azok a gyártók is lefelé módosítják előrejelzéseiket, amelyeknek jelentős a forgalmuk a sikerpiacokon: a klasszikus német autómárkák sem a hazai, hanem az orosz, a kínai és az észak-amerikai vásárlókból élnek.

Augusztusban több mint negyedmillió, az első nyolc hónapban 1,67 millió új személygépkocsi kelt el Oroszországban, ami mindkét esetben 14 százalékos többlet tavalyhoz képest. Az USA piacán az utolsó nyári hónapban 1,26 millió, nyolc hónap alatt 9,5 millió új személyautó kelt el, ami augusztusban 20 százalékos, éves szinten 15 százalékos növekedést jelent.

Európában tovább csökkent a kereslet az új személygépkocsik iránt, néhány országban közel felére zuhant a forgalom, ezért egyre több gyárban csökkentik a műszakok számát, és a korábbinál is keményebb létszámleépítések, valamint gyárbezárások várhatóak. Évtizede még évi 17 millió felett volt a szűkebb Európai Unió piacának forgalma, tavaly a 27 tagországban már csak 13,6 millió új személyautót helyeztek forgalomba, és az idei szám várhatóan ennél is kevesebb lesz egymillió darabbal.

Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint az EU-és az EFTA-országokban augusztusban 722 ezer új személyautót regisztráltak, ez 8,5 százalékkal kevesebb a tavalyi év azonos időszakánál. Az első nyolc hónapban forgalomba helyezett 8,6 millió új gépkocsi pedig 6,6 százalékos csökkenést jelent. Áprilisban még 3 százalékos volt a növekedés a legnagyobb piacon, ám a németek augusztusban vásárolt 226 ezer autója már 4,7 százalékos esést jelentett, az első nyolc hónap 2,1 millió új kocsija pedig 0,6 százalékos mínuszt mutat az előző évhez képest.

A franciáknál 11,4, százalékkal, az olaszoknál 20 százalékkal zuhant a forgalom, és ennél rosszabb a nyolc hónap mérlege. Az ACEA adatai szerint a negatív rekordot augusztusban Görögország tartja: a 3886 forgalomba helyezett új autó mínusz 46,7 százalékot jelent. Valamivel kisebb mértékű, 42 százalékos volt a zuhanás Romániában, 26 százalékos Szlovéniában, húsz százalék feletti a mínusz a finneknél. A növekedés dinamikájában az utolsó hónap 58 százalékával Izland vezet, melynek augusztusi eredménye 473 új autó. A 27 EU-tagország közül csak négyben emelkedtek az eladások augusztusban, Spanyolországban (+3,4%) például azért, mert sokan előrehozott vásárlással akarták megspórolni a szeptemberben bevezetett magasabb fogyasztási adó különbözetét, ám emiatt az előrejelzések katasztrofális őszről szólnak.

A cégcsoportok között a VW AG áll az élen: a német konszern augusztusban 204 ezer (+1%), nyolc hónap alatt 2,1 millió (+0,5%) új autót értékesített az európai piacon. Idei eredményei alapján második helyen áll a PSA Peugeot Citroën 1 millió darabbal (–13,4%), majd a 728 ezres Renault (–16%), a 701 ezres General Motors (–11,7%), a 645 ezer darabos Ford (–12%) és az 557 ezer darabos FIAT-csoport (–16,6%) következik. Továbbra is jól megy a dél-koreaiaknak: a Kia éves szinten 23,4 százalékkal, a Hyundai 10,6 százalékkal növelte eladásait, miközben Mazdákból, Nissanokból és Suzukikból kevesebb fogyott. A növekedési rekordot éves szinten a Land Rover (+46,6%) és a Jaguar (+37%) tartja, de nem mindegyik prémiummárka szárnyal a kontinensen: miközben a Lexus-eladások 12,7 százalékkal, az Audiké 5,9 százalékkal nőttek, a BMW- és a Mercedes-értékesítések mínuszba fordultak az EU- és az EFTA-piacokon.

Globális topmodellek

Az OICA adatai szerint a világon tavaly közel hatvanmillió személyautó és húszmilliónál több busz és tehergépkocsi kelt el. Hasonló számokról szólnak az idei előrejelzések, mert miközben Nyugat-Európában és Japánban esnek az eladások, továbbra is bővül a brazil, az indiai, a kínai, az orosz és az észak-amerikai piac. Az IHS adatai szerint az első fél évben világszerte Ford Focusból kelt el a legtöbb (503 520 db), második a Toyota Corolla (503 068 db), aztán a hibrid Toyota Prius (455 ezer), az európai topmodell VW Golf (424 ezer), majd az Opel Astra (409 ezer) következik. A tízes listán szerepel még a Toyota Camry (387 ezer), a Ford Fiesta (385 ezer), a Chevrolet Holden/Cruze (373 ezer), és az USA piacvezetője, a Ford F (364 ezer), valamint a VW Polo (360 ezer).

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.