Dunának ment a Közgép csapata

Félelmek és remények váltak valóra az építőiparban: Dunának ment a Közgép csapata. Az erőnyerő útépítő szövetségese, az Euroaszfalt Kft. megtámadta a Duna Aszfalt Kft. tendergyőzelmét az M43-as autópálya Makó–Nagylak szakaszán. Vitájukon múlhat, hogy a sztráda kész lesz-e az országgyűlési választások évében.

Maximalista ökölvívóként szerepel az állami és önkormányzati beruházások pályázatain alkalmi szövetségeseivel a Közgép Zrt. Csapatuk az elmúlt évek nem hivatalos versenymérlegében szereplő úgy félszáz győzelem díjából biztosan hízik, egy-két vereségüket viszont legszívesebben eltörölnék. Ebből a célból a meghatározó partnernek számító Euroaszfalt Kft. rántott kesztyűt a napokban. 

Lapunk értesülése szerint a társaság a Duna Aszfalt Kft.-t szeretné a ringen kívül kiütni. Méghozzá a Közbeszerzési Döntőbizottság (KD) tárgyalótermében az M43-as autópálya utolsó hiányzó, Makót Nagylaknál az országhatárral összekötő szakaszának beruházásából. Abból a projektből, amelyről az Euroaszfalt vezette EKMS-M43 Konzorcium, tagjai között a Közgép Zrt.-vel, a Magyar Aszfalt Kft.-vel és a Swietelsky Magyarország Kft.-vel augusztus végén lecsúszott. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. ugyanis a Duna Aszfalt ajánlatát tartotta előnyösebbnek. 

A konzorciumi tagok az eredményhirdetés óta remélték, hogy találnak fogást az ellenfelük győzelmét kimondó döntésen. Keresetüket végül a szerződéskötésre kijelölt szeptember 5-e előtt beadták, ám azt egyelőre nem lehet tudni, hogy az Euroaszfalt pontosan mire hivatkozva ment neki a Duna csapatának. Az ürügytől függetlenül legfeljebb annyi biztos: a cél a NIF tendert lezáró döntésének megsemmisítése. A tét ugyanis több presztízskérdésnél, pénzről van szó.

Az eredményhirdetés óta támadástól tartó Duna Aszfalt legalábbis 46,4 milliárd forintért vállalta az M43-as 23,1 kilométerének megépítését. A kilométerenként kétmilliárd forintos vállalás nem nevezhető igazán visszafogottnak. Két dolog mégis mellette szólhat. Egyrészt, ha összességében ez volt a legjobb ajánlat az M43-as utolsó szakaszának megépítésére, az Euroaszfalt vezette közgépes csapat ceruzája feltehetően vastagabban fogott. Másrészt a hivatalos közlések szerint bárki is viszi el végül a vitára okot adó sztrádaberuházást, a kijelölt nyomvonal Makó utáni szakaszán állítólag nem lesz könnyű dolga. 

A NIF legalábbis a beruházás ütemezésénél úgy számolt: a munkálatokat belvíz, illetve különleges alapozás alkalmazására okot adó talajviszonyok nehezítik majd. Így nem véletlen, hogy a csupán 23,1 kilométeres útszakasz építésére két évet adtak a kivitelezőknek. 

Papírforma szerint a sztrádát 2014 őszén kellene átadni az autósoknak. Amihez az első kapavágásoknak már az idén ősszel meg kellene történniük. A földmérők, majd a munkagépek felvonulása azonban a KD eljárása miatt későbbre maradhat. Valószínű, hogy az építkezés csak jövő tavasszal kezdődik meg. A kormány így éppen a hozzá közelinek tartott építő cégnek mondhat majd köszönetet azért, ha az M43-as nem készül el időre, és a 2014-es önkormányzati választásokon nem lesz mivel dicsekedni a Csongrád megyei településeken. 

Veszíteni is megtanul a nagy nyertes

Akárhogy is lesz, a Közgép és aktuális szövetségesei az elmúlt időszakban látszólag nincsenek jó formában. A kormányváltás előtti időktől győzelmet győzelemre halmozó cég számára az elmúlt egy hónapban az M43-as már a második bukás volt. Előző vereségét a 68-as főút Marcalit elkerülő szakaszának építésére kiírt pályázaton kellett lenyelnie augusztus 16-án. A beruházásért versenybe szálló öt pályázó közül a Közgép és a Magyar Aszfalt konzorciuma megalázó módon bekerült abba a négyesbe, akiknek ajánlatát nemes egyszerűséggel érvénytelennek minősítették, és így nem is értékelték. Amihez képest az már csak kellemetlen tüske lehet, hogy az építés feladatát a máshol a Közgéppel együtt induló Euroaszfalt Kft. nyerte el.

Az irányonként egysávos, nyolc kilométeres útszakasz építését az egyedül érvényes ajánlatot adó cég 3,1 milliárd forintért vállalta. Ami az M43-as utolsó szakaszának árához képest nem nagy pénz, lemondani róla mégsem lehet könnyű. Így azon már meg sem kell lepődni, hogy a tendert mindjárt ketten is megtámadták: az egyik a Közgép konzorciuma volt.

Volt, akit előre kellett engedni
Volt, akit előre kellett engedni
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.