Alaposan visszavesz a Suzuki Esztergomban
Öt év alatt negyedére zsugorodott az új autók piaca Magyarországon, és bár az idei első nyolc hónapban 18 százalékkal nőtt a forgalomba helyezések száma, ám a többlet fele külföldre ment. A magyar piacról továbbra is hiányoznak a lakossági vásárlók, az eddig értékesített 35 799 új személyautó 90 százalékát cégek vették meg, ebből a hazai gyártású modellek száma 2600 darab volt.
Ez hatással van a Suzuki itteni termelésére, de nem csak a magyar piac miatt került nehéz helyzetbe az esztergomi gyár: az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) jelentése szerint a japán márka autóiból 2011-ben 154 ezer kelt el ez EU- és az EFTA-piacokon, ami 10 százalékkal kevesebb az előző évinél, míg az idei első fél évben eladott 97 ezer autó 11,4 százalékkal marad el a tavalyi eredménytől.
A visszaeső kereslet miatt a Magyar Suzuki Zrt. (MSC) még idén változtat munkarendjén. Tegnapi közleményében úgy fogalmaz a cég, hogy az európai autópiacok romló értékesítési mutatói által okozott nehéz helyzet kezelésére, a beérkező rendelések biztonságos teljesítését is szem előtt tartva, a Magyar Suzuki Zrt. átszervezi jelenlegi munkarendjét, és az év végi időszakban – november és december folyamán – egy műszakos munkarendben működik. A cég tervei szerint 2013 januárjától a Magyar Suzuki visszatér a korábban alkalmazott két műszakos munkarendhez.
A bejelentés nem okozott meglepetést, nyár végén, a termelés újraindításakor leépítésről szóló pletykák is szárnyra kaptak, ám ezt cáfolták lapunknak a gyár illetékesei.
A Magyar Suzuki 2008-ban 280 ezer autót gyártott, ám a piac visszaesése miatt 2011-ben már csak 170 ezer autó készült el, és az idei tervek is hasonló nagyságrendről szóltak. Esztergomban négy éve a maximális kapacitáshoz igazították a dolgozói létszámot, amit aztán hatezerről 3400-ra csökkentettek. A piaci helyzet változásának egyértelmű jele, hogy míg a fénykorban a magyar piac 20 százalékát birtokló esztergomi autókból 40 ezer kelt el itthon, a Datahouse adatai szerint tavaly 1598 Suzuki kapott magyar rendszámot, ami az éves piac 3,54 százalékát jelentette.
Tovább rontja a helyzetet, hogy hamarosan kifutnak a bérmunkák is: az év végén lejár a Suzuki és a General Motors szerződése, melynek értelmében a Splash testvérmodelljét, az Opel Agilát eddig Esztergomban gyártották. A FIAT-rendelésre Esztergomban gyártott Sedicikből az idei első fél évben viszont mindössze 6142 darab kelt el, ami a JATO Dynamics adatai szerint 10 százalékkal kevesebb az előző év azonos időszakához képest. Ezek érzékenyen érintik a Magyar Suzuki kapacitásait, mert a korábbi években minden harmadik Esztergomban készült autó Opel-jelvényes és minden negyedik FIAT-jelvényes volt. Jövőre ezek az autók már olaszországi és németországi gyárakban készülnek.
Az egész autóiparnak a romló helyzethez kell igazodnia. A J. D. Power 2012-es európai piaci előrejelzése 5 százalékos, az LMC Automotive 10 százalékos visszaesésről szól, ez legalább 700 ezer darabos kiesést, nagyjából két autógyár teljes éves termelését, valamint tízezer munkahely megszűnését jelentheti. Erre reagálva nem termel tovább Pandákat raktárra, ezért szeptemberben 24-e és 28-a között, valamint október elsejétől 5-éig leáll a FIAT-gyár Pomiglianóban. Idén december 31-én pedig bezárja a szicíliai Termini Imeresében negyven éve működő gyárát, ami által 1600 ember veszíti el munkáját. Az Opelnél szeptembertől az év végéig húsz napon át rövidített munkaidő lesz, ami a központi telepen, Rüsselsheimben 6800, Kaiserslauternben 2500 dolgozót érint.
Már tavaly is több telephelyen négynapos munkahét bevezetésével és hosszabb ünnepi leállással takarékoskodtak. A PSA Peugeot–Citroën és a Renault több üzemében csökkentették a műszakok számát, ami három franciaországi (Douai, Sandouville és Flins), valamint szlovéniai gyárat (Novo Mesto) érintett. A romló piaci helyzet miatt két hétre leállt a termelés a PSA nagyszombati autógyárában, ahol a Peugeot 207-es és a Citroën C3-as modellek készülnek. A Mitsubishi február elején jelentette be, hogy az év végén bezárja a NedCar gyárat, mert a hollandiai Bornban csak 25 százalékos a kapacitás kihasználtsága.
Kecskemét: más irány
Szeptember közepén, a 38. naptári hét kezdetén indul a második műszak a Mercedes-Benz kecskeméti gyárában – mondta Frank Klein, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary K . ügyvezető igazgatója, a kecskeméti gyár igazgatója hétfőn az MTI-nek. Frank Klein szerint a munkatársak attól kezdve váltakozva dolgoznak egy hetet délelőtt, egy hetet délután.