Vodafone: tettek az erőszak ellen

A statisztika szerint Magyarországon hetente egy nő hal meg családon belüli erőszak következtében, élete során pedig minden ötödik magyar nő lesz legalább egyszer módszeres és rendszeres erőszak áldozata párkapcsolatában. Ezért van különös jelentősége annak az akciónak, amelyet nemrégiben indított el a Vodafone, összefogva a NANE egyesülettel.

Az erőszak nem csak az asszonyok testi-lelki egészségét, gazdasági körülményeit, munkaerő-piaci helyzetét, esélyeit befolyásolja. Minden esetben veszélyezteti a családban élő gyermekeket is. A magyarországi kutatási adatok rámutattak, hogy legalább tízszer annyi a kriminális erőszak mértékét elérő párkapcsolati erőszakos esemény történik, mint amennyinek a rendőrségi feljegyzésekben nyomát lelhetjük.

Átfogó projekt

A Vodafone Magyarország, a NANE (Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen) Egyesülettel összefogva átfogó biztonsági programot indított a párkapcsolati erőszak áldozatainak támogatására a mobiltechnológia segítségével. A program során az arra rászorulók egy GSM-hálózaton működő mobil, gyufásdoboz méretű vészjelző készüléket kapnak, amely veszély esetén egy gombnyomásra elküldi a vészjelzést és a pontos földrajzi koordinátákat is a központba. Így lehetővé válik, hogy a hatóságok késedelem nélkül beavatkozhassanak az eseményekbe. A riasztást követően a rendőrség azonnal kimegy a helyszínre, hogy a párkapcsolati erőszaknak kitett nők minél előbb segítséget kapjanak.

A riasztás során a műveleti központban megjelennek a készülék használójának adatai, valamint tartózkodási helye, így megindítható a rendkívül gyors hatósági beavatkozás. Amellett, hogy a vészjelző eszköz hatékonyan segíti a külső segítségnyújtást, már a rendszer ismerete is visszatartó erőt jelenthet.

A Vodafone a nők biztonságáért program Magyarországon február közepén Budapesten, a IX. kerületben indult el egy kísérleti projekt részeként a Budapesti Rendőr-főkapitánysággal és a NANE Egyesülettel együttműködésben. A világcég kezdeményezésének sikerét mutatja, hogy 2012. július 1-jétől már a XII. kerületre is kiterjesztették, valamint az is, hogy az Európai Unió Alapjogi Ügynökségének (FRA) 2011-es éves alapjogi jelentése „ígéretes gyakorlatként” emelte ki, azaz követendő példának állította.

Nem baleset!

A NANE Egyesület számára készült a fiatal magyar rendező, Sós Bálint alkotása, a Háztartási balesetek is, amely harmadik helyezést ért el a fiatal reklámfilmesek számára meghirdetett cannes-i Young Director Awardon, és elhódította a közönségdíjat. A klipben szereplő fiatal nők élete gondtalannak tűnik, de a látszat mögött a valóság sokkal borúsabb. A kampányfilmben látható – hatvanas évekbeli amerikai háztartásbeli feleségekre hasonlító –nők testesítik meg a hatalomfosztottságot, a félelmet, a tehetetlenséget, rendkívül jól szemléltetve a hasonló helyzetben lévő nők életét.

Az asszonyoknak egyedül kell megküzdeniük az őket érő erőszakkal, és saját biztonságukat csak a brutalitás rejtegetésével tudják garantálni. A fiatal rendező tudatosan kerülte annak lehetőségét, hogy az erőszakot ábrázolja, a szpot elgondolkodásra készteti és felrázza azokat, akik tétlenül szemlélik a környezetükben zajló helyzeteket, kifogásokkal mentegetik saját magukat, amiért nem sietnek az áldozat segítségére, vagy nem szembesítik tettével bántalmazó ismerősüket.

Üzenet az államnak

Nyilas Orsolya, a Vodafone belső kommunikációs és társadalmi felelősségvállalás igazgatója elmondta: – A Vodafone Magyarország Alapítvány reméli, hogy egy hosszú távon is működőképes, hatékony, a veszélynek kitett nők biztonságát növelő programot sikerül felépíteni, ahol találkozik a civil szakértelem, a technológiai innováció és a mobiltársaság munkatársainak speciális, a program érdekében alkalmazott tudása. Célunk, hogy a program során az eddigieknél jóval szorosabb együttműködés jöjjön létre a bántalmazott nők és gyerekek jogait védő szervezetek és a rendőrség között. Mindezeken túl a program fontos üzenetet küld a társadalom és a döntéshozók felé: a családon belüli, nők és gyerekek elleni erőszak napi szinten veszélyezteti a bántalmazottak testi és lelki épségét, sokszor az életét.

A NANE Egyesületnek készült, most sikert sikerre halmozó kampányfilm nagyban hozzájárulhat a társadalom tudatának alakításához, egyben elősegítheti a Vodafone a nők biztonságáért program elterjedését.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.