Vodafone: tettek az erőszak ellen
Az erőszak nem csak az asszonyok testi-lelki egészségét, gazdasági körülményeit, munkaerő-piaci helyzetét, esélyeit befolyásolja. Minden esetben veszélyezteti a családban élő gyermekeket is. A magyarországi kutatási adatok rámutattak, hogy legalább tízszer annyi a kriminális erőszak mértékét elérő párkapcsolati erőszakos esemény történik, mint amennyinek a rendőrségi feljegyzésekben nyomát lelhetjük.
Átfogó projekt
A Vodafone Magyarország, a NANE (Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen) Egyesülettel összefogva átfogó biztonsági programot indított a párkapcsolati erőszak áldozatainak támogatására a mobiltechnológia segítségével. A program során az arra rászorulók egy GSM-hálózaton működő mobil, gyufásdoboz méretű vészjelző készüléket kapnak, amely veszély esetén egy gombnyomásra elküldi a vészjelzést és a pontos földrajzi koordinátákat is a központba. Így lehetővé válik, hogy a hatóságok késedelem nélkül beavatkozhassanak az eseményekbe. A riasztást követően a rendőrség azonnal kimegy a helyszínre, hogy a párkapcsolati erőszaknak kitett nők minél előbb segítséget kapjanak.
A riasztás során a műveleti központban megjelennek a készülék használójának adatai, valamint tartózkodási helye, így megindítható a rendkívül gyors hatósági beavatkozás. Amellett, hogy a vészjelző eszköz hatékonyan segíti a külső segítségnyújtást, már a rendszer ismerete is visszatartó erőt jelenthet.
A Vodafone a nők biztonságáért program Magyarországon február közepén Budapesten, a IX. kerületben indult el egy kísérleti projekt részeként a Budapesti Rendőr-főkapitánysággal és a NANE Egyesülettel együttműködésben. A világcég kezdeményezésének sikerét mutatja, hogy 2012. július 1-jétől már a XII. kerületre is kiterjesztették, valamint az is, hogy az Európai Unió Alapjogi Ügynökségének (FRA) 2011-es éves alapjogi jelentése „ígéretes gyakorlatként” emelte ki, azaz követendő példának állította.
Nem baleset!
A NANE Egyesület számára készült a fiatal magyar rendező, Sós Bálint alkotása, a Háztartási balesetek is, amely harmadik helyezést ért el a fiatal reklámfilmesek számára meghirdetett cannes-i Young Director Awardon, és elhódította a közönségdíjat. A klipben szereplő fiatal nők élete gondtalannak tűnik, de a látszat mögött a valóság sokkal borúsabb. A kampányfilmben látható – hatvanas évekbeli amerikai háztartásbeli feleségekre hasonlító –nők testesítik meg a hatalomfosztottságot, a félelmet, a tehetetlenséget, rendkívül jól szemléltetve a hasonló helyzetben lévő nők életét.
Az asszonyoknak egyedül kell megküzdeniük az őket érő erőszakkal, és saját biztonságukat csak a brutalitás rejtegetésével tudják garantálni. A fiatal rendező tudatosan kerülte annak lehetőségét, hogy az erőszakot ábrázolja, a szpot elgondolkodásra készteti és felrázza azokat, akik tétlenül szemlélik a környezetükben zajló helyzeteket, kifogásokkal mentegetik saját magukat, amiért nem sietnek az áldozat segítségére, vagy nem szembesítik tettével bántalmazó ismerősüket.
Üzenet az államnak
Nyilas Orsolya, a Vodafone belső kommunikációs és társadalmi felelősségvállalás igazgatója elmondta: – A Vodafone Magyarország Alapítvány reméli, hogy egy hosszú távon is működőképes, hatékony, a veszélynek kitett nők biztonságát növelő programot sikerül felépíteni, ahol találkozik a civil szakértelem, a technológiai innováció és a mobiltársaság munkatársainak speciális, a program érdekében alkalmazott tudása. Célunk, hogy a program során az eddigieknél jóval szorosabb együttműködés jöjjön létre a bántalmazott nők és gyerekek jogait védő szervezetek és a rendőrség között. Mindezeken túl a program fontos üzenetet küld a társadalom és a döntéshozók felé: a családon belüli, nők és gyerekek elleni erőszak napi szinten veszélyezteti a bántalmazottak testi és lelki épségét, sokszor az életét.
A NANE Egyesületnek készült, most sikert sikerre halmozó kampányfilm nagyban hozzájárulhat a társadalom tudatának alakításához, egyben elősegítheti a Vodafone a nők biztonságáért program elterjedését.