Közös többszörös – civilek és vállalatok
A vállalatok és a civilszervezetek között a kölcsönös előnyök elérését célzó kooperációknak számos formája és szintje létezik. Ennek ellenére, ahogy azt a KSH statisztikái is bizonyítják, évek óta szinte változatlanul 20-23 százalékos azoknak a hazai nonprofit szervezeteknek az aránya, amelyek vállalati támogatásokban részesülnek, annak ellenére, hogy a forprofit szektor civileknek nyújtott támogatásainak nagysága folyamatosan növekszik.
Hazaiak előnyben?
A Magyar Adományozói Fórum 2012 tavaszán indított felmérésében résztvevő 47 vállalat szinte mindegyike bevon civilszervezeteket is társadalmi befektetési programjainak megvalósításába. Főleg hazai alapítású nonprofit szervezetekkel lépnek kapcsolatba a cégek, de kiemelkedően magas a közintézményekhez kötődő civil partnerek aránya is. Az együttműködésekre az egyszeri, rövid távú projektek jellemzők, de hasonló súlyt kapnak már a közép- vagy hosszú távú programok is.
A kutatásban részt vevő hazai nagyvállalatok közel feléhez (45 százalék) évente 50-200 kérelem érkezik a nonprofit szervezetektől, vagyis akár minden munkanapra juthat egy támogatáskérés.
Bár a vállalatok többsége nyitott az újonnan jelentkező civilszervezetek támogatására, vélhetően a megkeresések magas száma tette szükségessé, hogy a kérelmek elbírálását, a partnerek kiválasztását már valamilyen intézményesült módon végezzék, leggyakrabban a vállalat üzleti, támogatási stratégiájának megfelelően kialakított szempontrendszer alapján. A stratégiai szempontok mellett jelentős szerepet játszik a civilszervezet által képviselt ügy jelentősége, társadalmi súlya, valamint a szervezet által lefedett földrajzi terület jellege.
Hatásvizsgálatok
A szakemberek a civilszervezetekkel történő együttműködés fő előnyének a támogatási programok relevanciájának, illetve hitelességének javítását tartják, valamint a civilek speciális tudása, és ennek segítségével a szakmai hatékonyság növelése is kiemelkedően fontos.
A kiválasztott szervezetekkel történő közös munka során a nehézségek az eltérő érdekek, attitűdök mellett leggyakrabban a célok és az elvárt eredmények konkretizálásakor, illetve az elszámoltathatóság, projektmenedzsment területén jelentkeznek, de ezek egyike sem jelent súlyos gondot.
A civilszervezeteknek, ha vállalatokkal kívánnak együttműködni, elsősorban az eredmények és a hatás mérése és követése terén érdemes fejlődniük, ugyanis a nagyvállalatok több mint fele vár el részletes, írásos és többnyire pénzügyi elszámolást is tartalmazó beszámolót a támogatási programba bevont szervezettől.