Képekkel rettentenek
A csomagokon ezentúl a dohányzás veszélyeire figyelmeztető feliratoké és illusztrációké lesz a főszerep, az előlap 75, a hátsó oldal 90 százalékát borítják majd. Ami az illusztrációkat illeti: választani ezután többek között szájrák, vakság és gyerekveszélyeztetés közül lehet, és bár az olívazöld csomagok alsó sávján ott lehet a márkanév, a logót és a reklámszlogent már tiltja a törvény.
Az ausztrál parlamenten még tavalyelőtt ment át a jogszabály, melyet a British American Tobacco (BAT), a Philip Morris, az Imperial Tobacco és a Japan Tobacco vitt a legfelsőbb bíróság elé. A négy dohánycég a nemzetközi piac közel felét fedi le; együtt évente összesen 5,5 ezermilliárd szál cigarettát állítanak elő, és most azt mondják: a törvény a szerzői tulajdonnal kapcsolatos jogaikat sérti, s csak a feketepiac fellendítésére jó. Ahogy az ítélethirdetés után Scott McIntyre BAT-szóvivő hangoztatta, a törvény kvázi használati útmutatóul szolgál a hamisítók számára. „Csalódtunk, de eleget teszünk a törvényi követelményeknek” – jelezte.
De félnek a gyártók a nemzetközi precedenstől is: ha ugyanis az ausztrál példa nyomán a világon eluralkodik a törvénykezési láz, abból még évi több milliárd dolláros veszteségük is lehet. Intő jel, hogy az ügyben elhangzó érveket és ellenérveket több olyan ország (Norvégia, Kanada, India és Nagy-Britannia) hatóságai is odaadó figyelemmel követték, ahol napirenden van a dohányzási törvények szigorítása, de figyelt az Egyesült Államok is, ahol már New York, Texas és Kalifornia törvényei sem hagynak senkit nyilvános helyen rágyújtani.
Bár a legfelsőbb bíróság döntése azt jelenti, hogy a törvényt Ausztráliában többé senki nem kérdőjelezheti meg, Canberrának még át kell lavíroznia magát egy-két zátonyon. Egyrészt a Kereskedelmi Világszervezeten (WTO), ahol többek között Ukrajna, a Dominikai Köztársaság és Honduras készül fellebbezni a jogszabály ellen, másrészt még egyszer a Philip Morrison, amely az ENSZ-bírósághoz fordult ügydöntő ítéletért.
Jövő januártól Magyarországon is csak olyan cigarettásdobozokat lehet forgalomba hozni, melyek hátoldalán elhelyezik a riasztónak szánt képeket, a paklik eleje azonban marad olyan, amilyen most. A tavaly év végén elfogadott jogszabály alapján a doboz legalább 40 százalékát kell elfednie a képnek, melyet a törvényben összeállított listából választhatnak ki a gyártók: a „lehetőségek” között van gégedaganat, nyitott mellkasműtét, szétroncsolódott szájüreg vagy a boncasztalon fekvő volt dohányos. Hogy a fogyasztó ne szokjon hozzá a látványhoz, illetve a gyártók se csak a kevésbé drasztikus képeket használják (például ráncos alma, vagy lekonyult cigi), a cégeknek cserélgetniük kell a fotókat.
5,5 ezer milliárd
AZ AUSZTRÁL törvény miatt a legfelsőbb bírósághoz forduló négy dohánycég évi 5,5 ezermilliárd szál cigarettát gyárt, ha a példa ragadós lesz, az sokba kerülhet a társaságoknak.