Egy helyben áll az ipar

A kedden két rossz adatról, az első után a második negyedévben is csökkenő GDP-ről, s így már hivatalosan is recesszióról, emellett gyorsuló ütemű inflációról beszámoló Központi Statisztikai Hivatal (KSH) tegnap újabb lehangoló helyzetjelentést publikált a magyar gazdaság állapotáról. Júniusban az ipari termelés 0,6 százalékkal „nőtt”, vagyis lényegében stagnált az előző év azonos időszakához képest, míg májushoz viszonyítva 2,2 százalékos visszaesést mutatott.

Az idei első fél évben összességében 0,4 százalékkal maradt el teljesítménye a tavalyitól. Márciusban és áprilisban éves összevetésben csökkent a termelés, de a többi hónapban sem érte el a bővülés mértéke az egy százalékot, miközben 2011-ben még csak egyszer, épp júniusban mért visszaesést a KSH, a többi hónapban pedig rendre meghaladta a két százalékot a növekedés, sőt az év elején néhány hónapig tíz százalék felett volt. Elemzők tavaly év végén még abban bíztak, hogy a Mercedes új kecskeméti üzeme képes lesz fenntartani a lendületet. Az adatokból kiderül, hogy a jelenleg nehéz helyzetben lévő magyar gazdaságnak most valóban szinte az autóipar az egyetlen támasza, a gond az, hogy nem igazán van még egy olyan meghatározó ágazat, amelytől most tartós és érdemi fejlődést lehetne várni. (Az élelmiszeripar például tíz százalékkal bővült, ám az év eleji fagyok, majd a nyári aszály miatt ez aligha tart ki sokáig.) A KSH statisztikája szerint a gépjárműgyártás júniusban csaknem húsz százalékkal teljesített jobban, mint tavaly ilyenkor,míg az első fél évben átlag 15 százalékkal nőtt a termelés, az egyéb területek rossz teljesítményét azonban ez önmagában nem képes ellensúlyozni.

Az is igaz ugyanakkor, hogy bár a termelés már elindult a Mercedesnél, a kapacitás még messze nem érte el a tervezett szintet – hívta fel a figyelmet Bebesy Dániel. (Idén 40 ezer, 2013-ban százezer autó készül Kecskeméten, s éppen most vezetik be az új műszakot az üzemben, vagyis gyorsul a gyártás felfuttatása.) A Budapest Alapkezelő portfóliómenedzsere szerint az új autógyár nélkül még rosszabbul festene a magyar ipar és ezzel együtt az egész gazdaság helyzete, markánsabb hatást azonban alighanem csak az év második felében lehet várni az üzemtől.

Nyeste Orsolya, az Erste Bank elemzője szerint is az év hátralévő részében mérsékelheti az ipar, illetve a GDP visszaesését a kecskeméti üzem, ám utóbbit a pozitív tartományba aligha húzza át, így marad a recesszió. Az ipari termeléssel kapcsolatban megjegyezte: a júniusi teljesítmény lényegesen rosszabb lett a vártnál, korábban az elemzők 2,1-2,5 százalékos növekedést vártak 2011-hez képest.

Suppan Gergely, a Takarékbank elemzője nem volt ennyire borúlátó. – A számok persze nem a legszebbek, ám ha részleteiben vizsgáljuk, már kedvezőbb a kép – fogalmazott. Az ipari exportmegrendelések például 2,6 százalékkal gyarapodtak, az összes rendelésállomány pedig 21,3 százalékkal haladta meg a tavaly júniusi szintet, s ez mindenképpen jó hatással lesz az év második felére – hívta fel a figyelmet. Visszafogottabban értékelte az adatokat Bebesy Dániel, aki kifejtette: az látszik, hogy az ipari termelést az export húzza, az eurózóna gazdaságának állapotát tükröző legfrissebb adatok alapján azonban egyáltalán nem lehet abban bízni, hogy a külpiacok a következő hónapokban nagyban hozzá tudnának járulni a magyar gazdaság növekedéséhez.

Év végéig felfuttatják a termelést
Év végéig felfuttatják a termelést FOTÓ: MÓRICZ SIMON
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.