Milliót adok, csak vidd az autót
Ahogy az ingatlanok, úgy a motorkerékpárok és autók értékesítését is fékezik a hitelterhek: hiába váltanának sokan újra, nagyobbra vagy takarékossági okokból éppen kisebbre, nem tudnak kiszállni kocsijukból, mert sokszor kevesebbet ér, mint a hitelhátralék. A lakáscélú devizahitelekkel ellentétben a gépjárműpiacon inkább csak vágyként merült fel olyan serkentő intézkedés, mint az árfolyam-befagyasztás, fix árfolyam melletti végtörlesztés. Autósok tömege ragadt a hitelcsapdában, sokan fizetnének akár egymillió forintot, hogy vigyék autójukat, és persze vállalják át a fennmaradó tartozást. Az immár egy éve 240 forint körül mozgó svájcifrank-árfolyam miatt folyamatosan bőséges a hitelátvállalással kínált autók hirdetésszáma: az aktuálisan futó több mint 1200 ajánlat tíz százalékában a tulajdonos maga fizetne a vevőnek, hogy megszabaduljon autójától és a hozzá kapcsolódó hitelétől.
A Használtautó.hu internetes szakportál összeállítása szerint a hitelátvállalással kínált személyautók száma tavaly nyár végén ért a csúcsára, amikor a frank árfolyama a 260 forintot is átlépte. Ez 1782 hirdetést jelentett, szemben a 2010 nyarán regisztrált 146 darabbal. A kínálat azóta is igen magas szinten, 1200 darab felett jár a hazai használtautó-kereskedelem több mint 80 százalékát közvetítő portálon, jelezve, hogy folyamatos az utánpótlása azoknak, akik valamilyen okból feladják autóhitelük (vagy lízingdíjuk) további törlesztését. „Ez az eszköz a legtöbb esetben már a végső megoldást jelenti, hiszen így nem csupán elvész a hitelből vásárolt autó, hanem az esetek többségében további fedezetre is szükség van a tartozás teljes rendezéséhez – magyarázza Szemes Árpád, a Használtautó.hu ügyvezetője.
– Erre utal az is, hogy a hitelátvállalással hirdetett autók 58 százalékát 0 forinttal hirdetik meg, közel tíz százalékuk esetében pedig külön, előre fel is ajánlanak egy további, akár milliós nagyságrendű összeget is a vásárlónak. Alternatív megoldásként plusz féléves vagy egyéves törlesztőrészlet-fizetést szokás még bevállalni ilyen esetekben.”
A fenti jelenség oka, hogy ezek az autók jóval alacsonyabb összegért adhatók el, mint amekkora a fennmaradó hitel- és kamattartozás. Miközben ugyanis az autó piaci értéke az első néhány évben rohamosan lecsökkent, az amúgy is lassabban, egyenletesen csökkenő tartozás összege az árfolyamváltozás miatt könnyen meg is duplázódhatott. Ez azokban az esetekben a legszembetűnőbb, ahol nagyon hosszú, akár 8-10 éves lejáratra, alacsony törlesztőrészletek, illetve minimális, akár 10 százaléknál is kisebb önerő mellett vettek fel hitelt a tulajdonosok.
Mivel 2009 óta már jóval szigorúbbak a finanszírozási feltételek Magyarországon, nem véletlen, hogy a hitelátvállalással hirdetett járművek szinte kivétel nélkül legalább négyévesek, átlagéletkoruk közelíti a 7 évet. Amint az ábrán is megfigyelhető, többségüket a devizahitelek aranykorának számító, 2006–2008 közötti időszakban értékesítették.
A hitelátruházáshoz a finanszírozó pénzintézet hozzájárulására is szükség van, az új tulajdonos nevére kötött új hitelszerződés pénzbe kerül, ezért az így hirdetők csak kedvezőtlenebb feltételekkel tudnak vevőt szerezni. A hitelátvállalással történő eladás legtöbbször az egyik utolsó megoldásként merül fel. Az első lépések a hitelezővel történő egyéb megállapodásokat célozzák, legyen az a hitel átváltása, átütemezése vagy az alternatív (családi, baráti) forrásokat is felhasználó végtörlesztés, amelyet a finanszírozó – a számára is egyre nagyobb kockázatot jelentő helyzetből szintén szabadulva – sokszor már kisebb-nagyobb kedvezményekkel is lehetővé tesz az autósnak.