Terv marad az Arzenál üzletlánc
A társaság közleménye most arról szól, hogy a lakossági vásárlóerő csökkenése és a bolthálózat növelésének költségei miatt az üzleti tervek nem teljesültek, ami oda vezetett, hogy a pénzügyi befektető, a Montan Kft. június elején kilépett az Arzenál Kereskedelmi Kft.-t tulajdonló V-Contact Kft.-ből – tájékoztatott a vállalat. A Montan ezzel egy időben megvette a pécsi székhelyű, önálló menedzsmenttel vezetett Arzenál-Régió (AR) Kft-t. (A Reáltól való különválás után az Arzenálhoz tartozott a hálózat budapesti része és a központi régiók, míg az AR a Dunántúlért volt felelős.)
A Montan Vagyonkezelő Kft. ügyvezetője, Antal László a Népszabadságnak elmondta: az üzleti terv, amivel még tavaly számolt az Arzenál, több ponton is megbukott. (Az Arzenálban a Montan volt a pénzügyi, a V-Contanct pedig a szakmai befektető.) Sem az árbevétel, sem a forgalmi tervek nem teljesültek, de erőltetett volt a hálózatfejlesztési elképzelés is. A szállítókkal kötött megállapodások sem voltak tökéletesek – tette hozzá. Áprilisra az derült ki, hogy a cég irányvonalában szemléletváltásra van szükség, amit azonban nem tudtak átvinni a menedzsmentben, ez áll a lépések hátterében.
A V-Contact a mostani fejlemények következtében az Arzenál lehetőségeit mérlegelve a társaság végelszámolása mellett döntött. Az Arzenál-Régió átvette az Arzenál brandet, és vállalta a vevők és a partnerek teljes körű kiszolgálását, valamint a bolthálózat jelentős részének átvételét. Antal szerint az AR kiegyensúlyozott gazdálkodást folytat, és kölcsönös megelégedésre működik együtt a vevői és beszállítói körével. Antal László az üzletek további sorsával kapcsolatban lapunknak kifejtette: az AR által üzemeltetett egységek megmaradnak. Az Arzenálnak voltak saját és franchise boltjai is. Abban bíznak, hogy ez utóbbiak döntő része a hálózaton belül marad, míg a saját boltoknak mintegy felét kívánják átvenni. Ez a lépés a hatékonyságjavulást is szolgálja. Ahogyan az is, hogy az Arzenálnál alkalmazásban lévő 400 dolgozó mintegy felének megszűnik az állása. A boltok márkajelzése megmarad, a vevők így nem látnak majd változást.
Az Arzenál-tulajdonosok egyébként januárban, nem sokkal a különválás után még úgy számoltak, hogy év végére száz üzlet csatlakozhat a hálózatukhoz. Középtávú cél volt, hogy két éven belül országos hálózatot hozzanak létre. Akkor 5-600 üzletből álló hálózatot jósoltak. Úgy vélték, hogy az Arzenál az akkori hálózattal is megáll a lábán, hiszen az Arzenál Kft. tavalyi 26 milliárdos nettó árbevételének java része – 60 százaléka – nagykereskedelmi tevékenységből származik. A cégvezetés pár hónapja még 25-30 milliárdos árbevételre számított idénre.
Antal László megjegyezte: a sajátmárkás termékekre immár az AR általműködtetett csoport nagy hangsúlyt kíván fektetni, s ez markáns különbég lesz a „régi” és az új hálózat között.
A Reálból való különváláskor egyébként felvetődött, hogy ez mennyiben függött össze az Arzenál-csoport tulajdonoscseréjével. Az 1989-ben alapított és majd két évtizeden át a három alapító tulajdonába tartozó Arzenál 2010-ben a V-Contact Kft.-hez került. A Reállal eredetileg is üzleti kapcsolatban álló, kül- és nagykereskedelemmel foglalkozó V-Contactban szintén 2010-ben szerzett tulajdonrészt a Montan Vagyonkezelő Kft., majd röviddel ezután a Montannal kiegészült V-Contact vette meg – az egyik Arzenál-alapító halálát követően – az Arzenál maradék üzletrészét. Cégbírósági iratok szerint a Montan Vagyonkezelő Antal László – korábban a Siotour Rt. egyik vezetője, majd az Interlines Kft. révén kisebbségi tulajdonosa –, Sallay István és Pókecz Attila érdekeltségébe tartozik.