Az etikus felelősség díja

Sajátos megoldást választott a Telenor a vállalatok társadalmi felelősségvállalásának ösztönzésére. Hazai gazdaságunkban komoly problémát jelent, hogy az üzleti élet szereplői gyakran nem éppen etikus magatartással érnek el sikereket. Mondjuk ki kereken: a sokszor nyilvánvalóan érzékelhető korrupció megmérgezi a levegőt, súlyos társadalmi-gazdasági feszültségeket generál. Ezt kívánja megoldani a Telenor akkor, amikor a felelős magatartást állítja most kezdődő akciójának fókuszába.

A mobilszolgáltató a magyarországi vállalatok etikus működés iránti elkötelezettségét és erőfeszítéseit szeretné ismertté tenni és követendő példaként bemutatni. Ezért idén először meghirdette a Telenor Etikus Vállalat Díjat. A Transparency International Magyarország szakmai támogatásával elindított díjra külön kategóriában várják a hazai kis- és középvállalkozások, illetve a nagyvállalatok jelentkezését.

Példák és tanulságok

A Telenor Magyarország és norvég anyavállalata hagyományosan törekszik az etikus működésre, a tisztességes vállalati magatartásra. A mobilszolgáltató a közelmúltban együttműködési megállapodást kötött a Transparency International Magyarországgal. Közös céljuk, hogy segítsék más vállalatok hasonló kezdeményezéseit. A most meghirdetett akcióval olyan cégek erőfeszítéseit kívánják elismerni, akik példát mutatnak a vállalati integritás és a tisztességes üzleti működés területén.

– Arra számítunk, hogy intézményi megoldások modelljeit mutathatjuk be a pályázók gyakorlati módszereinek ismertetésével – mondja Radacsi László, a vállalati felelősségvállalással foglalkozó SmartLab Tanácsadó vezetője, a zsűri tagja. A 2010-ben alapított Smart-Lab a téma egyik legjobb szakértőjének számít, tevékenységének középpontjában a vállalatok felelős működési stratégiájának kidolgozása és a megvalósítás feltételeinek kimunkálása áll.

Vállalatok mércéje

Radácsi László jelenleg a Budapesti Gazdasági Főiskola kutatója, és évek óta tagja a Hungarian Business Leaders Fórum elnökségének is. Véleménye szerint minél több kezdeményezés ösztönzi a vállalatokat etikus, átlátható működésre, annál nagyobb az esély arra, hogy a cégek felvállalják a társadalom iránti elkötelezettséget. Fontos, hogy a felelős működést támogató szervezeti intézményeket és gyakorlati példákat minél több fórumon, mind szélesebb körben terjeszteni lehessen, mert csak így lehet elérni, hogy az üzleti világ kirekessze saját köréből az etikátlan módszereket alkalmazó társaságokat.

– Különösen jelentősnek tartom – hangsúlyozza Radácsi László –, hogy a kis- és középvállalatok is részt vehetnek ebben a megmérettetésben. A kkv-k értékes tevékenységet végeznek, tehát nagyon lényeges, hogy együttműködésükben szerepe legyen az etikus üzleti normák betartásának. Jó példa erre, hogy a győri Presztízs Társaság, amelynek tagjai a becsületes gazdasági és társadalmi működésben élenjáró cégek, a Presztízs-díj nyertesei fognak össze a helyi gazdaság fellendítése és a tisztességes üzlet fejlesztése érdekében. Nem számítunk gyors győzelmekre, de az alapítók és a zsűri tagjai mindannyian hiszünk abban, hogy az a díj, amelyet ezentúl évente rendszeresen meghirdet a Telenor, hatással lesz az üzleti élet megtisztítására.

Romló tendencia

– Magyarország a 2000-es évek elején még éllovas volt a régión belül a korrupció érzékelését mutató indexen – mondja Alexa Noémi, a Transparency International képviselője. – A 180 országra kiterjedő legutóbbi felméréseknél viszont már a régió középmezőnyébe szorult 54. helyezésével. Aggasztó, hogy folyamatosan romló tendenciát érzékelünk. A Telenor akciójának lényeges eleme, hogy a kis- és középvállalatokra is kiterjed, gyakorlati példákkal kell bizonyítaniuk, mit tesznek az etikus normák betartása érdekében. A multinacionális cégeknél – elsősorban az angolszász országokban – külön kritériumrendszer létezik a megfelelési programok kidolgozására, amit Magyarországon is tudunk alkalmazni. De kis- és középvállalatok esetében ezek a rendszerek ritkák, ez tehát egyfajta előrelépést jelent az átláthatóság érdekében. Az üzleti élet megtisztításában fontos szerep hárul a társadalomra is. Jelzéseikkel felhívhatják a figyelmet arra, ahol visszásságokat tapasztalnak, akár tisztességtelen összjáték, akár politikai befolyás érvényesülésére.

 

A pályázatra jelentkezni a www.telenoretikusvallalatdij.hu weboldalon lehet 2012. szeptember 1-jéig.

 

– Norvégiában, ahol születtem, a Telenor-csoportnál pedig különösen, hosszú időre visszanyúló hagyománya van a tisztességes vállalati értékeknek az üzleti szférában.

Bebizonyítottuk, hogy egy vállalat lehet úgy is sikeres, ha visszautasítja a korrupciót. Biztos vagyok benne, hogy ez a magyarországi vállalatok számára is lehetséges. Nem állítom, hogy ez nagyon könnyű, főleg a kisebb vállalatoknak, amelyek nem rendelkeznek erős piaci pozícióval vagy pénzügyi háttérrel.

Ezért különösen fontos, hogy felismerjük és díjazzuk azokat, akik mindezek ellenére kitartanak az etikus értékek mellett. Mi tudjuk, hogy ez mennyire nehéz. Éppen ezért a Telenornál úgy döntöttünk, hogy csak olyan értékesítő partnerekkel dolgozunk, akik betartják a szabályokat. Az etikus magatartás a korrupció elutasítása mellett arról is szól, hogy igyekszünk megfelelni minden külső és belső szabályrendszernek – mondja Christopher Laska, a Telenor vezérigazgatója.

– Azért indítottuk el a Telenor Etikus Vállalat Díjat, hogy felhívjuk a figyelmet azokra a cégekre, amelyek jó példát mutatnak és programokat indítanak. Például a munkatársaikat arra oktatják, hogyan lehet harcolni a korrupció ellen, vagy különböző, tisztességes működést biztosító technikákat építenek be a folyamataikba. Különleges figyelmet szentelünk a kkv-knak, az ő pályázataikat külön kategóriában várjuk, mert ők az igazi hősök.

Elképzelhető, hogy országos szinten csak lassan tudjuk megváltoztatni a rossz beidegződéseket, de meggyőződésem, hogy már néhány vállalat is nagy előrelépést tud tenni. Ahogy egyre több cég választja a tisztességes utat, egyszer majd könnyebb lesz etikusnak maradni, mint sem, és akkor végre a minőség terén dől el a verseny. A tisztességes értékek iránti elkötelezettségünkkel ki tudunk tűnni a többiek közül, bizalmat építünk a partnereink és ügyfeleink körében, és fokozatosan elérhetjük, hogy az a játéktér, ahol működünk, minden résztvevő számára fair legyen és egyenlő esélyeket biztosítson.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.