Észak-amerikai határvillongások

Egyre komolyabb nyomás alatt van a kanadai autógyártás, pedig az utóbbi években az észak-amerikai piaccal együtt látványosan erősödött.

Az észak-amerikai piaccal együtt erősödött a kanadai autóipar, ahol 400 ezren dogoznak, de Ontario gazdaságfejlesztési minisztere, Brad Duguid még sem bizakodó, mert az ágazat mérlegét és versenyképességét rontja az exportnál jelentkező drága kanadai dollár. Az ismert Chevrolet és más klasszikus amerikai márkák mellett itt gyárt elektromos autókat a Tesla-Toyota Canada, és folyamatosan bővül a könnyű anyagokra és környezetvédelmi technológiákra szakosodott beszállító ipar is.

Az autógyártás két év alatt másfél-millióról kétmillió fölé ment, de most lehet, hogy fékezni kell, mert az anyacégek megelégelték a magas munkabéreket. A detroiti hármak, a General Motors, a Ford és Chrysler vezetése szerint Kanadában autót gyártani ma nem csak a legdrágább a világon, de veszteséges is. Ennek egyik oka, hogy az USA dollárhoz képest tíz év alatt 52 százalékkal erősödött a kanadai dollár. A kormány kettős és ellentmondásos helyzetbe került: egyik oldalról mint több autógyár nyereségorientált résztulajdonosa, másik oldalról mint munkahelymentő.

A detroiti hármak a bérek és járulékok csökkentésében, és nem az elbocsátásokban látják a megoldást, ám ezt nehéz lesz elfogadtatni az érdekképviseletekkel és a kormánnyal. A Ford már tárgyalásokat kezdeményezett a helyi szakszervezettel (Canadian Auto Workers), mert a cég nem tudja kigazdálkodni a 79 dolláros órabér-költséget, ami 15 dollárral magasabb, mint a határ déli oldalán, az USA azonos munkahelyén. A Ford 7400 embert foglalkoztat öt kanadai üzemében. A GM már bejelentette, hogy a CAW szakszervezettel összhangban 2013-ban kétezer munkahelyet megszüntet Oshawa-i üzemében.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.