Fix támogatás helyett százalék
Ilyen is van: a költségvetés „kárára” kedvezett a helyközi vonatokat, buszjáratokat közlekedtető közszolgáltatóknak a kormány. A napokban napvilágot látott rendelet szerint legalábbis a vasutak és az autóbuszos cégek a szociálpolitikai megfontolások alapján bevezetett kedvezményes jegyekkel vagy díjmentesen utazók után a mindenkori tarifákhoz igazodó támogatást kaphatnak. A pezsgősüveg pukkanására mégis felesleges fülelni. A közlekedési vállalkozások költségeit továbbra sem térítik meg maradéktalanul, nagyságrendi eltérés pedig a régi és az új támogatási mértékek között az idén így sem lesz.
A rendelet szerint az országos, illetve a regionális és elővárosi személyszállításban egyszerre féltucatnyi elszámolási kulcsot kapnak a szolgáltatók. Az ötvenszázalékos jegyek után például a MÁV-Start, a GYSEV és a Volán-társaságok, az adott hónapban eladott kedvezményes árú jegyek együttes bruttó árának 44,5 százalékát téríttethetik meg a költségvetéssel. A kilencvenszázalékos kedvezményt tartalmazó jegyeknél ez az arány 42,0, az ugyanekkora kedvezményt tartalmazó bérleteknél 43,7 százalék.
A díjmentes utazások szociálpolitikai menetdíj-támogatása elválik vasúton és közúton. A díjfizetés nélkül utazók, így a 65 év felettiek után a Volánok „a tárgyhónapban teljesített szolgáltatásból származó bruttó menetdíjbevétel” kilenc százalékát számolhatják fel. A vasúti személyszállító cégeknek viszont a díjmentes utazásokra ugyanennek a menetdíjbevételnek a 16 százaléka jár.
A közszolgáltatóknál úgy tartják: a kormány lépésének éppen itt volt az ideje. A kedvezményes és díjmentes utazások után járó szociálpolitikai menetdíj-támogatások elszámolásán ugyanis a cégek 2007 óta egyre többet veszítenek. Az elszámolás rendszere egy öt évvel ezelőtti döntés nyomán az addig alkalmazott százalékos rendszerről váltott át fix támogatásokra épülőre. Amivel nem az volt a legnagyobb baj, hogy minden kedvezményhez egy meghatározott támogatási összeg tartozott. Sokkal inkább az, hogy a támogatási összegek nem követték a menetdíjak emelkedését. Változatlanságuk azzal járt, hogy a vasúti és az autóbuszos szolgáltatóknál évről évre növekedett a megtérítetlen kedvezmények vesztesége. Ezen változtathat a százalékos alapon számolt támogatások ismételt bevezetése.
A közösségi személyszállítással foglalkozó szolgáltatók közül mindenki a kormány új rendeletének sem örülhet. A helyi járatokat üzemeltető cégeknél ugyanis maradtak a fix támogatási összegek. Budapest például minden kedvezményes eladott bérlet után 3580 forint támogatásra tarthat igényt havonta. A megyei jogú városokban a kizárólag autóbuszra szóló bérletek után a támogatás 2030, a villamosra szólók után 1330 forint. Villamosra vagy trolibuszra érvényes bérletekért szintén 1330, a villamosra és trolibuszra szólókért 1380 forint jár minden hónapban. Az autóbuszra, villamosra és trolibuszra érvényes kombinált bérletek támogatása havonta 2520 forint. Az egyéb település kategóriában a térítés bérletenként 1710 forint lehet.
A BKV a díjmentesen utazók után a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által közölt budapesti lakosságszámra vetítve havi 368 forintot számolhat fel. A vasúti és autóbuszos közlekedéssel rendelkező megyei jogú városok a KSH nyilvántartásában szereplő lakosságszám alapján 236 forint támogatásra tarthatnak igényt. A kizárólag autóbuszos közlekedést fenntartó megyei jogú városok lakosaik száma után 120, az egyéb települések 18 forintot kérhetnek.
A kormány rendelkezett a komp- és révközlekedés kedvezményeinek megtérítéséről is. A hajósok száz forintot kaphatnak jegyenként a kedvezményes kompjegyek, ezret a kedvezményes bérletek bruttó ára alapján. A díjmentes kompozásért a tárgyhónap bruttó menetdíjbevételének öt százaléka számolható el.
Kedvezményreform elnapolva
A beharangozott reformintézkedések ellenére a kormány júliustól nem változtatott érdemben az utazási kedvezmények rendszerén. A 65 évnél idősebb utazók így újabb rendelkezésig díjmentesen vehetik igénybe a közösségi közlekedés járműveit a helyi és a helyközi forgalomban egyaránt. A napokban megjelent rendelet szerint a gyermekek is megtarthatták kedvezményeiket. A vonatokra, autóbuszokra a hat évnél fiatalabbak kísérővel díjmentesen, a 6–14 év közöttiek 50 százalékos jeggyel szállhatnak fel. A diákok 50 százalékos helyközi jegy, és 90 százalékos bérlet kedvezménye is megmaradt. A személyszállítási közszolgáltatásokkal foglalkozó cégek rövid távon nem várnak számottevő változásokat. Tarifáik, illetve kedvezményeik megváltozását ugyanis egy hónappal előre közzé kell tenniük.