Hiába várják a pénzt a Közgéptől
Az üzemet 2005-ben kapta meg az államtól a pécsi önkormányzat, ám mivel a városnak nem volt pénze a korszerűsítésére, 2010-ben 230 millió forintért eladta a részvénytársaság 49 százalékát az ingatlanpiacon akkor milliárdos érdekeltséggel rendelkező Jászai Gellért cégének, az M-B Kft.-nek. A menedzsmentjogokat megszerző kisebbségi tulajdonos egy éven belül 500 milliós tőkeemelést és középtávon milliárdos nagyságrendű fejlesztéseket ígért a többségi partnernek. Mindebből semmi sem lett, s Jászai eladta az M-B Kft.-t a Közgép Zrt.-nek, így azóta ez a cég irányítja a porcelángyárat.
Pécs irányítói abban bíztak, hogy a kormánnyal köztudottan jó kapcsolatot ápoló, s évente több tízmilliárd forint értékű állami nagyberuházást elnyerő Közgép képes lesz a Zsolnay fejlesztésére. Az új kisebbségi gazda vállalta is, hogy 2011 végéig 500 milliós tőkepótlással javítja a porcelángyár gazdálkodásának stabilitását, ám ez a tőkeinjekció is elmaradt. Ez év februárjában a Közgép vezérigazgatója, Németh Miklós egy új elképzelést osztott meg a nyilvánossággal, és elmondta, hogy cége idén minden hónapban 30 millióval támogatja a Zsolnayt, emellett kifizeti a porcelángyár egyik, 130 milliós banki hitelét, és megvalósít egy 80 milliós rekonstrukciót is az üzemben.
A város belement, hogy üzlettársa nem a szerződésben vállalt módon segíti a Zsolnayt, hisz a Közgép így 570 milliót fektetett volna a gyárba. Csakhogy mostanáig az ígért támogatásnak a töredéke érkezett meg. A Közgép az időarányos 180 millió helyett június végéig csak 50 milliót utalt a Zsolnaynak, a hitelátvállalás sem történt meg, s egyelőre nincs jele annak, hogy elkezdődne a tervezett rekonstrukció (ami egyébként egy kemence építése lenne). A gyártól kiszivárgott hírek szerint az elmaradt havi „apanázs” és a változatlan hitelteher mindinkább likviditási gondokat okoz az évi egymilliárd forint árbevétellel számoló Zsolnay Zrt.-nek, s a 240 dolgozót foglalkoztató cégnél – várhatóan – leépítésekre kényszerülnek.
Minderről megpróbáltunk szót váltani a Zsolnay vezérigazgatójával, Péterné Marosy Katalinnal, ám ő nem válaszolt megkeresésünkre. A Közgépnek írásban küldtük el kérdéseinket. Elsősorban arra voltunk kíváncsiak, hogy a kisebbségi tulajdonosnak milyen tervei vannak a Zsolnayval. A kérdésekre nem érkezett válasz. Pécs vezetőit is szerettük volna faggatni az ügyben, azonban az önkormányzat fideszes irányítói azt üzenték, hogy a Közgépé a nyilatkozat joga.
A történethez tartozik, hogy Pécs sok éven át lobbizott a Zsolnay megszerzéséért. A város akkor még szocialista vezetőinek és fideszes ellenzékének fő érve az volt, hogy a Zsolnay Pécs kezében lesz majd biztonságban, mivel a patinás gyár sorsa a pécsiek számára fontos. A gyár hét éve Pécs kezében van, ám hogy a város és üzleti partnere mit tesz érte, arról semmit se lehet tudni.