Tarolnak a féláras szállások

Körülbelül két éve kezdett magasba szökni Magyarországon a kuponláz. Az interneten működő kuponértékesítő cégekből egyre több van, jelenleg már csaknem kilencvenről tudnak a piacon.

A jellemzően legalább 50 százalékos, egyes esetekben még annál is nagyobb árkedvezményt jelentő kuponokkal nőgyógyászati vizsgálatot, autós gőztisztítást, nyaralást, strandbelépőt, siklóernyőzést és még ezer más szolgáltatást és terméket lehet vásárolni. A kuponpiacon egyértelműen az utazási ajánlatok iránt van a legnagyobb kereslet.

Az interneten egyre több kuponos oldal van, ahol mindent extra kedvezménnyel kínálnak
Az interneten egyre több kuponos oldal van, ahol mindent extra kedvezménnyel kínálnak FORRÁS: INTERNET

A kuponos szálláspiac hihetetlen léptékben bővül, már-már úgy tűnik, a belföldi vendégkört szinte csak fél áron lehet megnyerni. Jogosnak tűnik a kérdés, hogy aki valaha fél áron üdült egy szállodában, visszatér-e majd oda teljes árért később. Állítólag igen, legalábbis erről számolt be a minap egy turisztikai háttérbeszélgetésen egy kiskunhalasi és egy kehidakustányi hotel, illetve apartmanház. A kuponozást lehet jól, és rosszul is csinálni. Mint Riba Gábor, a Kuponmánia.hu Kft. ügyvezető igazgatója mondja: kuponozni kizárólag valóságos kedvezményekkel és ésszerű mennyiségben szabad. Fontos, hogy a kuponos vevő ugyanazt a minőségi szolgáltatást kapja árengedménnyel, mint amit a teljes árat fizető ügyfelek. Így lesz kedve később is visszatérni oda, még ha többet is kell fizetnie érte, mert úgy érzi, megéri. Ez a kedvezményt adó szolgáltatónak is jó üzlet, hiszen a kedvezményt reklám-, illetve marketingköltségként foghatja fel.

A kuponozást Riba Gábor szerint nem elsősorban értékesítési eszköznek kell tekinteni, hanem egy olyan lehetőségnek, amivel az adott szolgáltató felhívhatja magára a figyelmet. Mindenekelőtt az egész akció célját kell tisztázni, mert például holtszezonban, foglalások híján a kupon alkalmas lehet a szálláshely feltöltésére. Ilyenkor jelennek meg a cégek több száz darabos, óriási kedvezményt jelentő ajánlattal. Egy túltervezett kampány akár a szolgáltató cég csődjéhez és elégedetlen ügyfelek tömegéhez vezethet. Az üzletember példaként egy vidéki pizzéria esetét hozza fel, amely néhány éve egy helyi kuponfüzetben közzétett akciójának áldozata lett. A kis étterembe egyetlen hét alatt hatezer pizzarendelés érkezett, ami teljesíthetetlenül sok volt számukra. Esetük jól példázza, hogy csak annyi szolgáltatást kell meghirdetni, amennyit az adott vállalkozás biztonságosan, megfelelő színvonalon teljesíteni tud, különben a dolog a visszájára sül el.

A kuponos cégeknek éppen emiatt minden egyes partnerüknél érdemes előzetesen ellenőrzi a teljesíthetőség feltételeit.

A kuponos vendégáradat azonban egyes hotelek számára szó szerint létszükséglet. Ezek a megdrágult hiteltörlesztés terhét nyögik, és csak így tudnak friss, likvid tőkéhez jutni – tapasztalja Riba Gábor. Hozzátette: egyes szálláshelyek felől óriási a nyomás, szinte napi feladat meggyőzni a partnereket arról, hogy nem érdemes dömpingszerűen letámadniuk a piacot, hatásosabb a kisebb darabszámú ajánlat. Vannak figyelmeztető példák is a rossz tervezésre és időzítésre: nem egy belföldi hotel már csak kuponos akciókkal jut vendégekhez, ami hosszú távon nem tartható.

A kuponvásárlók többsége nő, és a nagymértékű akciókra egyáltalán nemcsak a szerény jövedelműek vevők, hanem a tehetős vásárlóréteg is. A válság hatására az átlagon felüli jövedelműek is optimalizálták kiadásaikat.

Kuponozás

A kuponvásárlók által befizetett pénz a közvetítő cég számlájára folyik be. A szolgáltatás árát a közvetítő csak akkor fizeti ki partnerének, ha a vevő kuponján lévő kódot érvényesítették, vagyis a szolgáltatást igénybe vették. A közvetítő cégnél ezt követően csak a jutalék marad, ami terméktől, szolgáltatástól és a kupon értékétől függően jellemzően 8–35 százalék között mozog. A kuponközvetítő cégek a webáruházakra vonatkozó törvény alapján működnek: 8 napon belül mindenféle mérlegelés nélkül kötelesek visszafizetni a vevő pénzét, ha a kifizetett szolgáltatást még nem vette igénybe. Előfordul, hogy a vásárló panasszal él a szolgáltatással kapcsolatban. Ha ezt azonnal megteszi, miután a kuponját beváltotta, vagyis a közvetítő cég még nem utalta át a szolgáltatónak a saját jutalékával csökkentett összeget, akkor az esetet megvizsgálják. A túltervezett kampányok velejárója, ha a kuponos ajánlatban megjelölt határidőn belül a vevő nem tudja igénybe venni a kifizetett szolgáltatást, mert a hirdető cégnek nincs kapacitása a teljesítésre.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.