Nemzetinek álcázott multik jöhetnek

Az Európai Bizottság nem támasztott ellenvéleményt a februárban az uniónak véleményezésre benyújtott trafiktörvénnyel szemben – adta hírül a múlt héten a Magyar Távirati Iroda.

A beszámoló szerint mindössze három ország (Csehország, Németország, Görögország) fűzött saját véleményt a törvényszöveghez, amelyben számos kifogást emeltek a tervezettel szemben. Ezekre a magyar kormánynak még válaszolnia kell, de az MTI-nek névtelenül nyilatkozó szakértők szerint utána nincs akadálya augusztus közepén a trafiktörvény megszavazásának. A megkeresett nagy dohánycégek egyelőre nem kommentálták a hírt.

A fejlemény a dohányipar mellett vélhetőleg a törvényjavaslatot ápoló fideszes képviselőket – élükön Lázár János volt frakcióvezetőt – is meglephette. Februárban kormányközeli forrásokból még úgy értesültünk: a törvényjavaslat írói eleve számoltak azzal, hogy a nagy dohánycégek Brüsszelben majd megfúrják a dohánykereskedelem állami monopóliumba vételének tervét.

Dohányiparhoz kötődő forrásaink úgy vélik: elképzelhető, hogy az unió azért döntött így, mert a törvény szövege önmagában még nem diszkriminálja a külföldi vállalkozásokat. A nagy kérdés – fogalmazott forrásunk – sokkal inkább az, hogyan üzemelnek majd a törvényjavaslatban felvázolt „nemzeti dohányboltok”. Ezzel kapcsolatban kevés illúziója lehet az ágazat nagyobb szereplőinek. Korábban a Népszabadság kormányzati forrásai egyértelműen leszögezték: a törvény célja, hogy helyzetbe hozza a fideszes kötődésű Continental Zrt.-t.

Ezt támasztotta alá, hogy a jogszabályt – vélhetőleg tévedésből – a törvénymódosításokról való szavazás előtt kiküldték Brüsszelbe, ám úgy, hogy abban nyoma maradt annak, hogy a dokumentumot Sánta János, a Continental Zrt. vezérigazgatójának gépén hozták létre, nem sokkal a törvényjavaslat parlamenti benyújtása előtt. Később Sánta János lapunknak elismerte, hogy folyamatosan egyeztetett a törvény ötletgazdájának tartott Lázár Jánossal.

Piaci vélekedések szerint az biztos, hogy ha az őszi ülésszakon át is megy a trafiktörvény, a „nemzeti dohányboltok” indulására minden bizonnyal nem kerül még sor a jövő év elején. A trafiktörvény zárószavazásra váró verziója radikálisan átrendezné a magyar dohánypiacot. A törvény szerint minden kétezer lakosra juthatna egy dohánybolt, azaz a jelenlegi, cirka 43 ezer eladási pont helyett a törvény alapján mindössze 5-6 ezer eladóhely maradna.

A törvény alapján a nagy áruházláncokból is eltűnnének a dohányosbokszok, így a magyar piaci forgalom kétharmadát magáénak tudó nagyok – British American Tobacco, Philip Morris – termékei a „nemzeti dohányboltokba” lesznek bezsúfolva, ahol az eddigi gyakorlattal szemben azonos megjelenési felületet kaphatnak, mint a jelenleg jóval kisebb piacot magáénak tudó Continental.

Az új helyzet akár egészen rövid idő alatt átrendezheti a piaci erőviszonyokat. A dohánykereskedelem joga az államé lehetne, illetve az állam által alapított zrt.-hez lehetne pályázni a koncesszióra, hogy valaki „nemzeti dohányboltot” üzemeltethessen.

A szakma ismerői szerint nem kétséges, hogy nem a törvényalkotók által vizionált kisvállalkozások tudnak majd dohányüzletet nyitni – az ugyanis komoly tőkét igényel –, hanem zsebszerződéseken és strómanokon keresztül hamar néhány nagyobb hálózat fogja lefedni a hazai dohánypiacot.

Az sem világos, hogy a dohánnyal foglalkozó kereskedők a tetemes koncessziós díj kifizetése után hogyan tudják kitermelni a nyereségüket.

Van olyan szakértő, aki szerint szinte biztos, hogy a dohánykoncesszió jelentős áremelést hozhat magával, vagyis hozzá kell nyúlni a hatósági árszabályozáshoz. A másik biztosra vett hatása az új rendszernek, hogy újra helyzetbe hozza a feketekereskedelmet. Nyáron több lépcsőben emelkedik a dohánytermékek adótartalma, ami az eladóhelyek csökkenésével együtt azt eredményezi, hogy a jelenleg 5 százalékra visszaszorított feketekereskedelem rövidesen 15 százalékra kúszhat vissza.

A dohánytermékeket árusító osztrák trafikhálózat logója Bécsben
The traditional sign of an Austrian tobacco shop (Tabak Trafik) is pictured in Vienna, May 5, 2011. The cigarette maker Austria Tabak will lay 320 people off when closing its production in Austria and transfer production to Poland, Austrian state broadcaster ORF reports. REUTERS/Lisi Niesner (AUSTRIA - Tags: BUSINESS)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.