Se Kia, se BMW
A Kia kommunikációs igazgatója, Michael Choo a hírrel kapcsolatban a Dow Jones hírügynökségnek azt nyilatkozta, hogy a márkának nincsenek gyárépítési tervei, és nem is fontolgatnak magyarországi beruházást, mert elegendő kapacitásaik vannak Európában: Szlovákiában felépített második telephelyükön évi 450 ezer motor készülhet.
„Jelenleg nem tervezünk gyárat építeni sem Magyarországon, sem a régióban, ezzel kapcsolatos tárgyalások nincsenek folyamatban” – erről Jávor Dániel, a márka szóvivője tájékoztatta lapunkat, aki elmondta: gyártási hálózatuk, gyártókapacitásaik, illetve a piacaikban rejlő lehetőségek világszerte való felülvizsgálata mindennapos részét képezi a stratégiai tervezési folyamataiknak.
A telephelyek vizsgálatát egyébként szigorú titoktartás jellemzi, hogy elkerüljék az érintett területek hirtelen drágulását, ami a beruházás feltételeit is ronthatja. Buzgó hírszivárogtatás miatt estek már el autógyártól a románok, mert egy brüsszeli szakmai rendezvényen túl korán dicsekedtek a Mercedesszel, a német márkának pedig volt még vagy ötven jelöltje a listán.
Ami a BMW-t illeti: lapunk információja szerint európai gyárainak kihasználtsága jelenleg 85 százalékos, tehát elvben még vannak tartalékai, de nem sokáig, mert más prémiummárkákhoz hasonlóan minden hónapban rekordokat döntöget. A BMW, a Mini és a Rolls-Royce márkákat tömörítő cégcsoport autóiból 2011-ben világszerte 1,6 millió kelt el, ami 10 százalékkal több az előző évi eladásnál, ennek köszönhetően tavaly is nőtt a magyar beszállítások értéke.
Feljebb kapcsoltak
Miközben a klasszikus piacokon esnek az európai márkák eladásai, a dél-koreai Hyundai–Kia-konszern folyamatosan növeli piaci részesedését, és bővíti kapacitásait. Bevezették a harmadik műszakot a zsolnai gyárban, s két hete bejelentették, hogy több mint 475 millió eurós beruházással 120 ezerről 200 ezerre növelik éves gyártókapacitásukat a törökországi Hyundai Assan Otomotive Sanayi (HAOS) üzemben, ahol jelenleg 1500-an dolgoznak.