Sárga-fekete lehet az autó

A főváros többi között a barcelonaihoz hasonló sárga-fekete taxikat szeretne látni – derül ki abból a rendelettervezetből, amelyet az érdekvédelmi szervezetek hivatalosan pénteken délután (a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarán keresztül) kaptak meg. – A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) taxis piac rendezésére kidolgozott elképzeléseiről eddig csak hírek alapján, szóban értesültünk, de azokat most legalább látjuk, és a félelmeink váltak valóra – magyarázta lapunknak Metál Zoltán, a Országos Taxis Szövetség (OTSZ) elnöke. Valóban szeretnék ugyanis bevezetni a minimális 2550 milliméteres tengelytávot, a 430 literes csomagtartót vagy a legalább 60 kW-os motort. Jövő év elejétől pedig az Euro 4-es elvárású környezetvédelmi osztály is kötelező lenne. Mindezek már a hétvégén hatalmas felháborodást okoztak a taxisok körében, amelyeknek közösségi oldalakon hangot is adtak. Ezekkel együtt nincs vége a taxisokkal szembeni megnövelt elvárásoknak, miután a drosztdíjat is emelnék a jelenlegi közel 40 ezer forintról 50 800 forintra, ami egy újabb bőr lehúzása lenne a taxisokról.

A lapunk által megismert, A és B verzióban készült dokumentumok a tarifatáblázattal is foglalkoznak. Előbbi változat a taxis érdekvédelmi szervezetek által kívánt rögzített tarifákról ír. Ebben az esetben az alapdíj 300 forint lenne, a kilométertarifa 240, a várakozási díj pedig percenként 60 forint. Az OTSZ szerint azonban ez sem tökéletes megoldás. Ha a hatósági rögzített ár kizárólag egy tarifát tartalmazna, akkor a speciális szolgáltatások többletköltségeit (például éjszakai vagy ünnepnapi fuvar) is ebben kellene érvényesíteni, vagyis ezek a „felárak” minden fuvar díjában megjelennének, ezért úgy vélik, ez nem elfogadható. Mindezek miatt javasolnának egy másik tarifát is, amely este hét és reggel hét között, ezen túl hétvégén, illetve munkaszüneti napokon lenne érvényben. Ekkor az érdekvédelem szerint 500 forintnak kellene lennie az alapdíjnak, az útdíj 240 forint maradna, a várakozási díj pedig percenként 80 forintra módosulna. A BKK B javaslata egy másik díjtáblát vázol fel. Ebben már 700 forintra módosulna az alapdíj, míg 270 forintos kilométerdíjat és 60 forintos perctarifát vizionálnak. Utóbbi két tarifaelem azonban nem fix, hanem maximumár lenne. Ez viszont a taxis szervezetek szerint megtartaná a jelenlegi költségtábla hibáit, így átláthatatlanságot okozna, és lehetőséget nyújtana arra, hogy a piacon életben maradjanak a „hiénák” is.

A javaslatokból az is kiderül, hogy a főváros sárga-fekete taxikat szeretne látni. Az ajtó és a tető lenne a sárga, míg az autó többi része fekete. A tervezet nem veszi figyelembe az érdekvédelmi szervezetek fehér-sárga javaslatát sem – folytatta Metál Zoltán. Elképzelésünknek gyakorlati okai vannak: a fekete színű autó utasterét ugyanis nyáron folyamatosan hűteni kellene, amely jelentősen emelné az üzemeltetési költségeket – mondja.

A képviselők öt napon belül megkapják a dokumentumokat, de nem merem megjósolni milyen következményei lesznek annak, ha elfogadják – jegyezte meg az OTSZ elnöke. Az biztos: azt nem várhatja senki tőlünk, hogy ülve, feltett kézzel nézzük a rendelet elfogadását. Ebben az esetben például sok, ez elmúlt években hiba nélkül használt 59 kW-os Skoda Octaviákat ki kellene vonni a taxizásból – mondta. Hogy pontosan milyen újabb lépésekre lehet számítani a taxisok részéről, arról nem kívánt beszélni. Mint megjegyezte, ehhez az érdekvédelmi szervezeteknek kell tárgyalniuk. Ebben a kérdésben csak ez után foglalnak állást. Sok időnk azonban nincs, hiszen a képviselők jövő szerdán szavazhatnak a rendelettervezetről – tette hozzá.

Egyelőre nem tudják, mi lesz a következő lépésük
Egyelőre nem tudják, mi lesz a következő lépésük
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.