Elbeszélnek egymás mellett

Nem tetszik a taxisoknak a piacuk szabályozására szánt, a tervek szerint januártól életbe lépő fővárosi rendelet, ezért tegnap ismét utcára vonultak. –Arról volt szó, hogy végig egyeztetünk a rendelet elkészültéig. Az utóbbi időben viszont semmit sem mutattak meg nekünk abból a taxispiacot szabályozó tervezetből, amelyet a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a Fővárosi Közgyűlés elé terjesztene a hónap második felében. Ha most a megbeszélésektől ennyire elhatárolódnak, akkor mire volt jó az elmúlt évi színjáték a BKK és a főváros részéről, hogy leültek velünk egy asztalhoz? Az elképzeléseinkből nem sokat látunk viszont, vagy nem abban a formában, ahogy arra szükségünk lenne. A jelenlegi állás szerint úgyis azokat az elképzeléseket fogadják el, amelyek ijesztőek lesznek a taxisok nagy része számára – fakadt ki neve mellőzését kérve a piac egyik meghatározó fuvarszervező társaság vezetője lapunknak. – Abszurd műszaki paramétereket várnának el, egységes külcsínt, amit saját zsebből kéne fizetni, és még sorolhatnám – mondta.

– Amit Tarlós István főpolgármester egy közelmúltbeli megszólalásában mondott, az nem igaz – folytatta. – Nem 7-8 éves átmenetben gondolkodunk, tárgyalásainkon 2-3 évről beszéltünk. (Igaz, akadt olyan taxiskör, aki 5 éves türelmi időt emlegetett – A szerk.) Azt kértük, hogy a piacot rendbe szedő intézkedések ne 2013-tól, hanem 2015-től legyenek érvényben azok számára, akik már most is az utcán vannak. Az természetes – s ezt javasoltuk mi is –, hogy az esetleges új belépőknek vagy az autójukat 2015 előtt lecserélőknek már az új szabályokat kellene figyelembe venniük.

A fuvarszervező vállalat vezetőjével egybecsengő véleményt fogalmazott meg Metál Zoltán, a hétfői felvonulást szervező egyik érdekvédelmi szervezet, az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) elnöke is. Ő is azt emelte ki, hogy átmeneti időszakot kérnének, mert ha ez elmarad, sok taxis a jövő év elejétől kilátástalan helyzetbe kerül. Bőven vannak olyanok, akiknek hitel, lízing van a nem is régi autóján, s amellyel a szabályozás miatt nem tudna mit kezdeni. Hozzátette: az utóbbi időben csak szóban kaptak tájékoztatást a tervezetről, illetve annak pontjairól. Így értesültek arról is, hogy immár nem 1600 köbcentiméter lenne az elvárt minimum egy autótól, hanem 60 kilowatt. – Ez nem egy hozzáértő kritérium. Nagyon sokan vannak, akik ennél kisebb teljesítményű autót használnak, most nekik is egyik hónapról a másikra le kellene cserélniük a kocsit, ha az utcán akarnak maradni – fogalmazott. Metál Zoltán kiemelte: az általuk megismert rendelettervezet egy új „vegyes felvágottat vezetne” be a tarifaszabályozás esetében. Egy része fix, a másik eleme a jelenlegi rendszert tartaná meg, miközben véleménye szerint a mostani díjszabás nem működik jól. Lehetővé teszi, hogy a „hiénák” életben maradjanak. Éppen ezért az érdekképviseletek fix tarifát szeretnének, amely kiszűrné a csalókat a piacról.

A tiltakozó menetben részt vevő taxisok körében érzékelhető volt a feszültség – igaz, most nem a forgalom, hanem a szakmát szabályozó rendelettervezet miatt. Közöttük volt Gál Attila, aki 1976 óta taxizik, de – mint keserűen megjegyezte – lehet, hogy már nem sokáig. – Ha elfogadják a tervezett változtatásokat, szigorításokat, akkor a taxisok jó része egyszerűen nem tudja folytatni a munkát, mert nem lesz mivel. Alighanem azok között leszek én is, aki elveszíti majd munkaeszközét – magyarázta ötéves kombi Chevroletje kormánya mögött a középkorú Gál Attila. – A tervezett szabályok szerint ugyanis az autóm nem felel majd meg az új előírásoknak. Bár ez nem kis autó, és hibátlan állapotú, a tengelytávja két centiméterrel, a csomagtartója pedig húsz literrel kisebb, mint azt az új szabályokban előírnák. A taxis szerint ha elfogadják az új szabályzatot, akkor le kellene cserélnie a kocsiját, hogy tovább dolgozhasson. Csakhogy nincs miből cserélni. –Még ezt az autót sem fizettem ki, hitelem van rajta. Ráadásul ahhoz, hogy az új szabályoknak megfelelő kocsit vegyek, legalább ötmillióra lenne szükség. A kocsi havi törlesztését is alig bírom, nemhogy ennyi félrerakott pénzem lenne! – mondta.

A tüntetők között akadtak olyanok is, akik nem az autók méret- vagy korlimitje miatt veszíthetik el munkaeszközüket. Gyányi István „öt kilowatt miatt” bukhatja a kocsiját. – Valami nagyokos kitalálta, hogy legalább hatvan kilowatt teljesítményűnek kell lennie a taxinak. Az én Skodám pedig csak ötvenöt kilowattos – magyarázta az 1977 óta taxizó férfi. – Szerencsére valahogy ki tudnám cserélni a kocsit, de ez teljesen értelmetlen lenne, hiszen még ez is fiatal, jó állapotú, semmi baja. A cserével legfeljebb a szalon járna jól, én milliókat buknék...

Az új műszaki előírások mellett a rendelettervezet más részeit is bírálták a sofőrök. Nem értik például, miért nem lehet bevezetni a fix tarifákat, amik kizárnák a csalás lehetőségét, és az utasok költségei is kiszámíthatóbbak lennének. Emellett kritizálták a rendelet készítőit azért is, mert épp a valódi problémákkal nem foglalkoztak. – Alig ellenőrzik a taxisokat, engem például az elmúlt húsz évben a kutya sem vizsgált. Emiatt ma is tele van a város hiénákkal, akik abból élnek nem is rosszul, hogy külföldieket, vidékieket húznak le. Miattuk is kevesebb a tisztességes sofőrök munkája, s miattuk olyan rossz a szakma megítélése – magyarázta az egyik sofőr.

Egy kollégája mindezt azzal egészítette ki: – Az még rendben volna, hogy megpróbálják csökkenteni a taxisok számát. Ötezer-ötszázan dolgozunk Pesten, ennyi kocsit nem bír el a város. De ahelyett hogy agyament szabályokkal egyik napról a másikra szó szerint kinyírnak több száz becsületesen dolgozó sofőrt, más megoldás is lett volna. Például kifutó rendszerben csökkentik az engedélyek számát, a változtatásokat fokozatosan vezetik be.

A tüntetésen részt vevő taxisokból ömlött a szó, amikor a változó szabályokról mondtak véleményt, ám óvatosabbakká váltak, amikor arról esett szó: miért olyan fontos rövid időn belül ellehetetleníteni több ezer taxist? Egy névtelenséget kérő sofőr így foglalta össze a taxisberkekben terjedő pletykákat: – Egyszerűen piacot akarnak teremteni egy új, kormányközeli cégnek, egy a háttérben várakozó oligarchának. Eszement új szabályokkal kisepernek a piacról néhány ezer taxist, majd a helyükön megjelenik egy új, nagyobb társaság. Ezt a céget aztán talán munkahelyteremtő támogatással is kitömik majd, a végén pedig még nemzeti hősként is ünneplik, hogy létrehozott egy csomó állást. Aztán pedig még vállon is veregetik magukat, hogy milyen szép rendet vágtak a taxisok között.

Mindezzel kapcsolatban Metál Zoltán, az OTSZ elnöke nem említ konkrétumokat, de arra azért utal, hogy valóban „lehet valami a háttérben”. Egyes hírek szerint voltak lobbisták, akik a kecskeméti autógyár termékeit akarták helyzetbe hozni, s akad olyan cég is, amely már „több száz autó vásárlására készül”, hogy legyen mivel átvenni az új szabályokkal elűzöttek helyét.

Mindenhol óriási dugókat okozott a menet
Mindenhol óriási dugókat okozott a menet
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.