Zöldsuli
„Szeretnénk, ha ez a homokos udvar füves lehetne. Szeretnénk, ha esőben gyerekeink nem tócsában játszanának, ha szélben nem porban futkároznának. Szeretnénk, ha drótkerítés helyett fagyal választaná el az óvodát az iskolától” – olvasható a bugaci Rigó József Általános Iskola pályázatában, amelyet a Magyar Cetelem Bank és a WWF Magyarország szervezésében meghirdetett Zöldsuli programra adtak be. Az általános iskolák talán soha nem voltak ennyire bizonytalan helyzetben, mint a napokban, néhány hónappal az államosítás előtt. Jó néhány iskolai közösségnek azonban nem szegte kedvét az intézményi tulajdonlás jövőbeni kérdése, és pályáztak. (A Zöldsuli programot tavaly hívta életre a Cetelem Bank: a környezetvédelmet ebben a Zöldsuli pályázatban kapcsolták össze a társadalmi felelősségvállalással.) A kezdeményezés keretében ötmillió forintot osztanak szét tíz általános iskola között, a pénzből pedig a gyerekek és a tanárok együtt tehetik élhetőbbé, szebbé, zöldebbé az iskola udvarát. A beérkezett pályázatokból öt nyertes internetes szavazás alapján kerül ki, azonban a világháló kiépülésének egyenetlensége, illetve a szegényebb települések iskolái esélyeinek biztosítása miatt öt pályázatot szakmai zsűri emel a győztesek közé. A gyerekek kreativitása akkor is határtalan, ha az iskola udvarának áttervezéséről, zöldítéséről van szó. Az ötszázezer forintos zöldítési csomagra pályázó egyik iskola tíz év körüli tanulója részletesen megrajzolja, hogyan nézzen ki a most még betonnal borított, kopár, szürke udvar: „az egyik részét beültetném fűvel, ahol most beton van, és bújócskaterepet hoznék létre sok-sok fával és bokorral”. A bújócskaterep kialakítása, a buja növényzet ültetése több pályázatban is előfordul. Egy kisfiú csak annyit mond: „elég kicsi betont, ha lehet”. És ebben az összes pályázó iskola egyetért.