A Malév után 170 milliárdos tartozás maradt

Több mint 1500 állás nélkül maradt dolgozó és óriási hátrahagyott tartozás: a rendszerváltás utáni időszak egyik legnagyobb felszámolásává nőheti ki magát a Malév csődje. A Népszabadság információi szerint kétezer hitelező jelentkezett be a Magyar Légiközlekedési Zrt. február 14-én indult felszámolásában, s összesen 160-170 milliárd forintra tartanak igényt.

A korábbi információkkal is egybevágnak friss értesüléseink,miszerint a legnagyobb hitelező orosz Vnyesekonombank (VEB) és a Boeing-gépeket lízingelő ILFC 30 milliárdot meghaladó összeggel ragadt bent a Malévban, de hitelező az állam is, a teljes követelésállomány csaknem fele hozzá kapcsolódik, a Budapest Airport követelését pedig még nem véglegesítették.

Az óriási tartozásállomány tartalmazza a munkavállalók követeléseit, valamint néhány száz olyan ügyfél igényét, akik közvetlenül a légitársaságnál készpénzért vásároltak jegyet, ők ugyanis csak ily módon kaphatják vissza pénzüket. Hogy ebből mennyi lesz a felszámoló által is elismert követelés, azt egyelőre nem tudni, de forrásaink szerint néhány milliárddal módosulhat a végső szám.

A Malév vagyona a követelések legfeljebb egy-két százalékának kielégítésére lesz elég – mondják a felszámolást ismerő forrásaink, akik szerint a cég jelenlegi vagyona két-hárommilliárd forint lehet. A felszámolás költségei várhatóan 12-13 milliárd forintot tesznek ki, ebből mintegy ötmilliárd forintnyi összeg a különböző adó és járulék. Kiderült az is: a vezetők esetében két-, más dolgozóknál 3,5 millió forint fölött belép a végkielégítésekre vonatkozó különadó is.

Képlékeny a földi kiszolgáló és repülőgép-karbantartó leányvállalat sorsa, ám ezek esetében bonyolítja a helyzetet, hogy a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő hamarosan tőkét emel a cégekben, ezzel pedig előlép többségi tulajdonossá, tehát a felszámolás alatt álló Malévnak csak kisebbségi üzletrésze marad a társaságokban, a fő tulajdonos az állam lesz. – Ha elmarad az állami tőkeemelés, az mindkét cég esetében a csődöt jelenti, ez esetben ezekre is felszámolás vár – vélik névtelenséget kérő, de az ügyeket igen jól ismerő forrásaink.

Kérdés, hogy a hitelezőkkel szemben ki vállalja a felelősséget a Malév által hátrahagyott tartozásokért. Az állam jogilag ugyan csak a száz százalékban állami tulajdonú vállalatok elismert tartozásaiért köteles jótállni, ez esetben azonban nem ez a helyzet, mert a Malév „csak” mintegy 95 százalékban volt állami vállalat, a fennmaradó üzletrészen kisrészvényesek és az orosz VEB osztozott. Ezzel azonban nincs megoldva a történet: a nagy, esetenként külföldi hitelezők felé morális felelősséggel tartozik az állam, ennek terhe pedig a kormányra hárul.

Ahogy a jegytulajdonosokkal kapcsolatos felelősség is, igaz, ez is „csak” morális értelemben: a szakminisztérium még a Malév csődje előtti napokban is nyugtatta az utasokat, indirekt módon biztatva őket a jegyvásárlásra, ez teremtett ugyanis nap mint nap likviditást a cégnek. A jegyükkel bennragadt utasok most szembesülnek azzal, hogy lényegében esélyük sincs visszakapni a pénzüket.

Nincs ez másként a Malév több mint 1500 volt dolgozójánál sem, akik még rendben megkapták a februári bérüket, majd elindult a csoportos létszámleépítés. Márciusban és áprilisban már kinek állásidő után járt juttatás, másoknak a felmondási időre bér, s vannak, akiknek már a végkielégítés is esedékes, hiszen letelt ez utóbbi, s papíron is kiléptek a cégtől. Márciustól azonban a Malév nem tudott fizetni, ezért a bérgarancia-alap teljesített helyette, amely viszont kimerült, bár a kormány feltöltötte és meg is toldotta az összeget 500millió forinttal. Ez sem elég azonban semmire, hiszen a munka törvénykönyve szerint a bérgarancia-alapból fejenként maximum egymillió-tizenháromezer forintot lehet kifizetni, beleértve minden juttatást, így a végkielégítést is. Aki elérte ezt az összeget, az további pénzre ebből nem számíthat. Így a magasabb jövedelmű dolgozók vagy a több tízéves munkaviszonnyal rendelkező, átlag feletti jövedelemmel rendelkező dolgozók biztosan nem kapnak meg minden járandóságot.

Nem csoda, hogy tegnap mintegy háromszáz volt Malév-dolgozó tiltakozott a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) székháza előtt, ahol tizenkét pontból álló petíciót adtak át a miniszter képviselőjének. Azt az ígéretet kapták, hogy a minisztérium minden tőle telhetőt megtesz, a felszámolás körülményeit és a felelősséget firtató kérdésekre pedig válaszolnak. Elvileg tegnap utalták az áprilisi béreket is.

Elmaradt bérükért tüntettek tegnap a légitársaság volt dolgozói
Elmaradt bérükért tüntettek tegnap a légitársaság volt dolgozói
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.