Siet, mégsem elég gyors a kormány
Vagyis nem egy lecsupaszított vázról születhet döntés még a nyári szünet előtt, ahogy azt korábban gondolni lehetett kormányzati nyilatkozatok alapján. Ellenben a teljes költségvetési csomag bemegy most a parlament elé, minden mellékletével együtt. Hamarosan megismerhetjük például a következő években várható előirányzatok keretszámait, egészen 2016-ig, mivel az államháztartásról szóló törvény szerint a javaslathoz csatolni kell a hároméves kitekintést is.
Mindennek a tárgyalásához persze a megszokottnál hosszabb ülésszakra lesz szükség. Orbán Viktor miniszterelnök múlt hétfőn hozta szóba először, hogy az eredetileg tervezettnél több parlamenti vitanapot igényel a munka. Ezt a görög válsággal, illetve a francia elnökválasztással indokolta, mint amelyek gazdasági hatású kockázatokat jelenthetnek az előttünk álló időszakban.
A parlament alapesetben még három hétig ülésezne, a június 11-ével kezdődő héten zárulna a munka. A rendkívüli ülést a jogszabályok szerint a házelnök hívhatja össze, amennyiben azt a kormány kezdeményezi (de a képviselők ötöde és a köztársasági elnök is élhet ilyen kezdeményezéssel). Ha ez megtörtént, a házelnök a javasolt napra, de legkésőbb az ezt követő nyolc munkanapon belüli időpontra hívja össze az ülést.
A szóvivői iroda tájékoztatása szerint a tavaszi ülésszakot azonnal követő nyári rendkívüli ülésszakot legkésőbb az utolsó rendes ülésnap lezárása előtt, azaz 2012. június 15-e előtt kell kezdeményezni annak érdekében, hogy azt még az ülés vége előtt bejelenthessék. Jelen állás szerint a kezdeményezés, illetve a bejelentés június 12–13-a körül történhet meg – derül ki a kormányzati válaszból.
A rendkívüli ülésszak végét pedig július 13-ában (egy pénteki napban) jelölte meg lapunknak a kormányszóvivői iroda. Vagyis a mostanit is számítva még nyolc munkahét vár a képviselőkre, mielőtt szabadságra mehetnek. Minderről hivatalos értesítést még nem kapott az Országgyűlés, de a május 17-i házbizottsági ülésen egy előzetes, nem hivatalos tájékoztatást már adott a kormány.
A parlamentnek tehát két hónapja maradt arra, hogy a 2013-as költségvetési évet meghatározó kulcsfontosságú törvényeket elfogadja, ugyanis azt ígérte a kormányfő, hogy ezekre még a tavaszi ülésszak alkalmával sor kerül. A költségvetés mellett ide kell sorolni az adótörvényeket is: ezek közül a telefonadót már kipipálták, az adókról szóló salátatörvényt pedig az első júniusi ülésnapok egyikén szavazzák meg a parlamenti ütemterv szerint. A pénzügyi tranzakciós illetékről, illetve a biztosítási adóról szóló javaslatok is a parlament előtt vannak, de itt lassabban halad a munka: elfogadásuk csak a rendkívüli ülésszakba fér bele. Ez ügyben azt írta nekünk a szóvivői iroda, hogy „a meghosszabbított parlamenti ülésszakkal a kormány számításai szerint elegendő idő áll az Országgyűlés rendelkezésére ahhoz, hogy a kormány által benyújtott, illetve benyújtani tervezett javaslatokat a megfelelő időben el tudja fogadni”. (A kormánnyal ez ügyben egyeztető bankszövetség eddig úgy tudta, hogy a tranzakciós adóról csak ősszel szavaz a parlament.)
Külön kiemelték ezek sorában a pénzügyi tranzakciós illetéket és a biztosítási adót – de a költségvetést nem. Utóbbiról ezen a héten tárgyal első olvasatban a kormány, a parlamenthez pedig június 15-én nyújtják be a javaslatot. Ezt követően indulhat a tárgyalás a hatályos törvények és a házszabály szerint – írja a szóvivői iroda. Azt már mi tesszük hozzá, hogy ez egyben azt jelenti, az uniós pénzügyminiszterek tanácsának (Ecofin) június 22-i, a kohéziós pénzekhez való hozzáférés, illetve a túlzottdeficit-eljárás szempontjából fontos ülésére nem tud elfogadott költségvetési főszámokkal utazni a kormány, csak egy, a parlament által jóvá nem hagyott előterjesztéssel. A jóváhagyásra később kerülhet sor: elméletileg a főszámokról lehetne július közepéig szavazni, a többit meghagyva az őszi ülésszakra. A sietségnek azonban sok értelme nincs, hiszen a folyamat felgyorsulását igénylő Ecofin-ülésen már rég túlleszünk júliusra.