Adni jó! Adni egyszerű!

Számos oka van annak, hogy „leszálló ágba” került a hazai mecenatúra. Még a korábban pionír szerepet játszó vállalatok is visszafogják „szociális kvótáikat” gazdálkodásuk növekvő terhei miatt, a középkategóriába tartozó cégek jó részénél pedig az elmúlt évtizedekben még nem is igen honosodott meg a társadalmi felelősségvállalás.

Ugyanakkor a szociális feszültségek növekednek, jórészt az állami szerepvállalás csökkenése következtében. Ebben a szituációban különös jelentősége van annak, hogy a Nonprofit Információs és Oktató Központ alapítvány (NIOK) – habár lehetőségei a szervezetnek is beszűkültek – felvállalja a civilszervezetek pártfogását, újabb és újabb ötletekkel hívja fel a figyelmet az adományozás lehetőségeire.

Az Adhat.hu portált 2009 elején indította el a NIOK. Eredeti célja a tanácsadás volt. Egyfelől itt bemutatkozhattak azok a civilszervezetek és egyesületek, amelyek bizonyítani tudták: pénzügyi terveikkel milyen konkrét célkitűzéseket kívánnak átlátható, nyomon követhető módon megvalósítani. Másfelől a portál sokféle módszert sorolt fel arra, hogy nem csak pénzzel lehet segíteni a hiteles tervek valóra váltását. A külhoni modellek alapján felépített fórum egyszerre szolgálta az adományozók és támogatottak egymásra találását és segítette a tudatos döntések megszületését. Mindezen túl ötleteket adott ahhoz is, hogyan lehetne olyan projekteket kimunkálni, amelyeknek valóra váltásához sokféle módon csatlakozhatnak a segítségre kész támogatók.

A Kőleves projekt

Az Adhat portálon 13 ezer alapítvány és szervezet hívhatja fel magára a figyelmet – mondja Kökény Dalma programvezető. – Évente több mint egymillió oldalletöltést mérünk a portálon, a látogatók száma 325 ezer, és szerény számítások szerint is több mint száz adomány jut az alapítványoknak, egyesületeknek. Így például számosan fejleszthették infrastruktúrájukat azáltal, hogy egy vállalat 250 számítógépet ajánlott fel számukra. Megtörtént, hogy egy magánadományozó pónilovát ajánlotta fel olyan szervezet számára, amely hátránnyal élők lovasterápiás foglalkozásához nyújtott felbecsülhetetlen segítséget. Kamionosok ingyenfuvar-lehetőséget biztosítottak olyan szervezeteknek, amelyeknek a szállítás okozott megoldhatatlan gondot. Kőleves névre keresztelt programunk közösségek projektötleteinek megoldását segíti elő.

Egy Pest megyei szervezet tanösvény felállításához kívánt hozzákezdeni a Kőleves program alapján. Itt is megjelöltük, hogy a tervhez milyen eszközökre van szükség. Végül 90-en adták össze a szükséges kellékeket. A tanösvény most oktatási célokat szolgál a kistérség iskolái számára. Egy salgótarjáni iskola fejlesztését is a Kőleves program segítette. Az épület felújításához a festékanyagoktól a burkolatok cseréjén keresztül az új táblákig, az írószerszámokig közel százféle adomány jött össze.

Nem győzzük elégszer hangsúlyozni a civilszervezetek számára, hogy mennyire fontos része az adománygyűjtésnek (akár Kőleves projektről van szó, akár a szervezet mindennapi forrásteremtéséről) a projektek folyamatos menedzselése és kommunikációja – mondja Gönczi Márta, a portál szerkesztője. Ezek nélkül ugyanis – akárcsak az üzleti világban, a forprofit szférában – a szervezet projektje, „terméke” eltűnik a több ezer hasonló jótékony kezdeményezés között, és ítéletnapig várhatják a támogatókat. Tehát nem elég kitalálni, de menedzselni, kommunikálni is szükséges a sikeres megvalósítás érdekében.

Online segítség

Az Adhat keretében az OTP munkatársai dolgozták ki azt a rendszert, hogyan lehet biztonságos módon bankkártyával, online módszerrel támogatni a különböző projekteket. Az utalás a bank fizetési felületén keresztül történik, így nem kerülhet sor arra, hogy bárki visszaéljen a kártyatulajdonosok adataival. Ezen a rendszeren keresztül tavaly több millió forint érkezett az alapítványokhoz és egyesületekhez. A bankház egyébként nemcsak kidolgozta és működteti a rendszert, hanem fenntartását is támogatja.

Jótékonysági aukció

Magyarország első jótékonysági aukciósportálja 2012-ben indult. Ez a portál a 7Even ügynökség sajátja, és a NIOK civil oldalról szakmai segítséget nyújt számukra. Az ügynökség felvállalta az aukciók bonyolítását is. Az eladók értékes ajándékaikat felajánlják árverésre, de ellenértékét nem kérik, hanem meghatározzák, hogy melyik szervezet részesüljön az aukció hasznából. A licitáló vevő ugyancsak megjelölheti, hogy a sokszoros túlfizetésből kinek jusson támogatás. Így az árverésen befolyt jövedelem kettéoszlik, s az aukció egyszerre két alapítványnak juttathat segítséget. A támogatható civilszervezetek pályázat útján juthatnak be a rendszerbe, amelyet a NIOK koordinál. Ők felügyelik, hogy a pályázók megfeleljenek azoknak a követelményeknek, amelyek a szervezet átláthatóságát és megfelelő működését szavatolják.

Az aukciósportál az induláskor több mint 20 civilszervezetnek nyújtott bemutatkozási és támogatási lehetőséget. A módszert természetesen továbbfejlesztik, hogy mind a vállalatok, mind a magánemberek felajánlhassák azokat a tárgyaikat, amelyek számukra már feleslegesek, vagy amiről úgy vélik, a portál közvetítésével jótékonysági célokat szolgálhatnak.

Közös felelősség

Júniustól tervezzük az Adhat vonal indítását mobilhívásokkal – mondja Kökény Dalma.

Első menetben 100 civil szervezet a NIOK alapítvány átláthatósági elvárásai alapján, pályázat útján nyerheti el a szám használatának jogát. Az Adhat vonal telefonszáma 136-00, s valamennyi szervezet kétjegyű azonosító kódot kap. Így az adományozók pontosan eldönthetik, kit kívánnak támogatni hívásaikkal, milyen cél megvalósulását kívánják elősegíteni. Egy újabb ötlet arra, hogy az ország lakosságát ösztönözzék: a társadalom égető problémáinak megoldásához mindenki hozzájárulhat. A felelősség közös.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.