Ünnepi benzinárfék
A drága üzemanyag már februárban kiverte a biztosítékot, a vállalkozók érdekeit képviselő BZÖ nevű parlamenti párt elnöke, Josef Bucher március 1-jén a kutak bojkottjára szólította fel az autó sokat, majd pedig feljelentette árösszebeszélés miatt az Ausztriában működő olajvállalatokat. A pártvezérnek volt néhány keresetlen szava a kormányhoz is, mivel az üzemanyagárak 60 százalékát az adó teszi ki.
Húsvét előtt azonban a benzinkutak árai példátlan magasságokba szöktek, a szuperbenzin literenkénti ára elérte az 1,669 eurót. A felzúdulást csak erősítette a legnagyobb osztrák autóklub, az ÖAMTC, amely az elmúlt öt húsvét előtti üzemanyagárakat vizsgálta át, s arra a következtetésre jutott, hogy a kutasok 0,9–4,5 százalékkal minden alkalommal drágítottak. Vagy ha az árak a szabadpiacon csökkentek, ezeket nem adták tovább a fogyasztóknak.
Hogy a kormány hogyan lép az olajfékre, azt még pontosan nem tudni. Reinhold Mitterlehner gazdasági miniszter szeme előtt a szlovén és a luxemburgi példa lebeg: ezek szerint a nagyobb ünnepek előtti két hét átlagárát számolják, s aztán öt napig nem léphetik túl ezt az átlagot a kutak.
A szakértők szkeptikusak, azt mondják, hogy amennyiben igazak a vádak az olajtársaságok közötti öszszebeszélésről, akkor erre sor kerülhet a kritikus két hétben is, sőt ezzel még az üzemanyagárak drágulására is játszhatnak. Mindazonáltal az autó klubok örvendenek, s bár a szabad verseny árkorlátozását kívánatosabbnak tartanák, az állami beavatkozás is jobb szerintük a semminél.
Az osztrák hatóságok előírása szerint ma az osztrák benzinkutaknál naponta egyszer, déli 12 órakor lehet az árakat emelni, a következő 24 órában csak csökkentés jöhet szóba. A kutak kötelesek áraikat naponta jelenteni a gazdaságiminisztériumnak, amely az interneten közzéteszi az aktuális helyzetet. A klubok helyeslik ezeket a szerintük árstabilitást segítő intézkedéseket, az olajvállalatok viszont úgy vélik, már így is túlszabályozott a működésük.