Késésben a mobilfizetés államosítása?
Mint ismert: a nemzeti mobilfizetési rendszerről szóló törvény értelmében 2012-től többek közt a parkolás, az útdíj és a közlekedési jegyek mobiltelefon útján történő értékesítését kizárólag állami szervezet végezheti.
A törvény előírja, hogy a későbbiekben minden olyan tranzakciót csak ezen keresztül lehet végezni, amelyben az eladó oldalán az állam, önkormányzat vagy olyan cég áll, amely állami vagy önkormányzati tulajdonú. Vagyis a törvény lényegében kiszorítja a piacról a már működő, s az elmúlt években költséges fejlesztéseket végrehajtó cégeket. A szervezet kijelölése azonban az iparág információi szerint nem történt meg, így könnyen lehet, hogy nem lesznek tarthatók a jogszabályban elfogadott határidők – addig is működnek a jelenlegi mobilfizetési rendszerek.
– Az új szervezetnek nem kell visszaélnie az erőfölényével, hiszen a szabályozás értelmezhető úgy is, hogy az kizárja a versenyt, s csak egy céget enged be a piacra – figyelmeztetnek iparági szakértők, mondván: a jelenleg mobilfizetéssel foglalkozó cégek kínálatában többségben vannak olyan közszolgáltatások, ami alapján később ezeket nem nyújthatják majd, így az állami szereplő akkor is versenyelőnybe kerül, ha a magáncégek esetleg más termékekkel (mozijeggyel, újsággal, internetes tartalommal) bővítenék a portfóliójukat. Mivel azonban a mobilfizetés esetében a parkolás és az útdíj a két legnagyobb volumenben értékesített szolgáltatás, az elemzők szerint a piacon csak annak van esélye, aki ezeket is nyújtani tudja.
– Az Európai Bizottság figyelemmel fogja kísérni a magyar mobilfizetési rendszer alakulását – válaszolta Joaquín Almunia uniós biztos Herczog Edit szocialista európai parlamenti képviselő kérdésére, amelyben a politikus azt firtatta, vajon nem versenyellenes-e az, hogy törvénnyel központosították Magyarországon a mobilfizetést. A versenyjogi biztos szerint csak a végrehajtási rendeletek megjelenését követően indíthatnak átfogó vizsgálatot. A mobilfizetési piac igen dinamikusan nő, Budapesten kívül több mint húsz városban elérhető a szolgáltatás, s évente közel hárommillió tranzakciót indítanak a felhasználók. Az autópálya-matricákat százezres nagyságrendben értékesítik mobilfizetéssel, s csak ebből és a parkolásból elérhető nyereség idén megközelítheti az egymilliárd forintot.