Tabutéma az adócsökkentés
A nemzetgazdasági tárcavezető emlékeztet: az üzemanyagokra kivethető jövedéki adó legalacsonyabb szintjét az unió határozza meg. Így nálunk csak néhány forintos csökkentésre lenne elvi lehetőség. Ezt a fogyasztók szerinte nem éreznék meg, így a tarifa továbbra is a lélektani határnak tartott 400 forint felett maradna. A fi x összegű jövedéki adó mérséklése ugyanakkor a költségvetés számára több tízmilliárdos kiesést okozna, ami nem támogatható – fejti ki, hozzátéve, a tarifák másutt is emelkednek. Ferenczi Gábor úgy látja, a literenként 120 forintos benzin-, illetve 110,35 forintos gázolajadó elviselhetetlen, és versenyképtelenné teszi hazánkat. Az átmenő forgalom a magas árak miatt elkerüli Magyarországot, a határok mentén élők pedig külföldre járnak tankolni – írja az ellenzéki képviselő. (Adataink szerint Szlovákia drágább.) A miniszter úgy fogalmaz, a Fidesz-kormány „egy ízben és csupán egy üzemanyagfajtánál” (a gázolaj magánfelhasználói számára bruttó 16 forinttal) emelte a jövedéki adót. A fuvarozók adókedvezménye miatt élénkül az átmenő forgalom, ami az utak minősége, a levegőszennyezés és a zaj miatt nem egyértelműen kedvező – szögezi leMatol csy.Megjegyezzük: a Fidesz ellenzékben több tucatszor követelte az üzemanyagok jövedékiadó-csökkentését.