Drága lehet a BKK tendere
Bárki is lesz azonban a győztes, nem hétköznapi buszokat kell ígérnie.
Évtizedek múlva is korszerűnek nevezhető autóbuszok szolgálatba állítását várja a BKV piacára áhítozó magánvállalkozásoktól a BKK. A társaság nem csak azt kötötte ki, hogy Budapest útjait a jövőben a lehető legszigorúbb, az Euro5-ös előírásokat is túlteljesítő EEV környezetvédelmi normáknak megfelelő buszok koptathatják. De seregnyi olyan kikötést ismegfogalmazott, aminek teljesítése egy sci-fi író fantáziájának is dicséretére válhatna.
A pályázóktól várt összesen 150, felerészben szóló-, felerészt csuklós autóbusz megálmodott műszaki leírásában első ránézésre nincs semmi különleges. A BKK-nak nem kell magyarázkodnia, ha olyan buszokat tenne a BKV elaggott Ikarusainak helyébe, amelyek teljesen újak és maradéktalanul megfelelnek a városi közlekedés igényeinek. Meglepődni azon sem lehet, ha a teljes kontingens 25 plusz ötven, opciósan megrendelhető szólóbuszának mindegyikén 62 utasnak, ebből 26 ülőnek kell helyet biztosítani. Vagy ha a szintén 25 plusz ötven csuklós járműből álló flotta minden egységének 102 utas, köztük legalább 35 ülve utazó kiszolgálására kell alkalmasnak lennie. Biztosra vehető, hogy a csőd szélén álló BKV szolgáltatásain edződött budapesti utasok nem utasítanának el némi szerény luxust. Például, ha a BKK szándékai szerint amég az idén szolgálatba álló új buszokon motortól függetlenül működő fűtő- és hűtőberendezés lenne. Az utazók talán elgondolkodnának azonban, van-e szükségük a taxiként használt személygépkocsikban is kuriózumnak számító szolgáltatásra akkor is, ha ez esetleg milliókkal drágítja meg a buszok beszerzését. Hiszen ez előbb-utóbb elkerülhetetlenül a jegyárakban is érezteti majd hatását.
Vannak azonban dolgok, amelyek nélkül a budapesti utazó egészen jól megvan, ha időben jön a busz, és a jegy nem drágább a taxisok tarifáinál. Így például a BKK szakértőinek bizonyára a jó szándék vezette a kezét, amikor leírták: az új buszok padlójának az ajtók közelében fűtöttnek kell lennie. De feltételezhető az is, hogy csak nagyon kevesen lennének, akik a BKK műszaki leírásába bekerült „hőszigetelt kapaszkodók” nélkül elképzelhetetlennek tartanák a buszozást. Megnyugtató azt olvasni, hogy a BKK olyan autóbuszokatakar a főváros útjain látni, amelyek teljes külső környezete és utastere a vezetőfülkéből tükrökkel vagy kamerákkal megfi gyelhető. Említést talán az érdemel, hogy az elvárt hét-tizenegy kamerával a budapesti buszok olyanok lesznek, mint egy televíziós közvetítőkocsi. Ami talán túlzás.
A BKK-nál felismerték a színvonalas utastájékoztatás szükségességét is. A buszok műholdas követése, a GSM és wifialapú adatforgalmi kiszolgálása mellett éppen ezért a hangos és képi tájékoztató rendszerek beépítését is megkövetelik. Az audiorendszereket valamelyest megdrágíthatja, hogy az utastérben elhelyezett hangszórók hangerejének automatikusan igazodnia kell az aktuális zajszinthez.
Karácsonykor a BKV eddig csak egyetlen villamosát díszítette fel fényfüzérekkel. Ennek a visszafogottságnak azonban vége: a BKK által kért vizuális utastájékoztató rendszerek a fővárosba érkező új buszok mindegyikét villogó tájékoztató táblává teszik. A járművek elején, oldalán, hátulján, utasterében akár több helyen is „full mátrix” táblák működnek majd. A világítódiódás táblák kültéren zöld, a buszok fedélzetén akár 65 ezer színben is pompázhatnak majd.
De ezzel még nincs vége. Az elektronikus jegyrendszer bevezetését tervező BKK elvárja, hogy a vezetőfülkékben legyen lehetőség a jegykiadó és ellenőrző berendezés felszerelésére is. Vagyis feltehetően számolnak vele, hogy az automatikus jegyellenőrzés bevezetése esetleg még sokáig várat magára. Helyette talán a Volán-járatokhoz hasonlóan Budapesten is a gépkocsivezető adja majd ki és ellenőrzi a jegyeket.
Mi marad a magyar cégeknek?
A BKK tenderén előminősített reménybeli alvállalkozók felkészültek a budapesti műszaki elvárások teljesítésére. A hírek szerint a VT-Transman a török Otokar szólóbuszaival és a Volvo csuklós járműveivel vesz részt a versenyben. A bennfentesek szerint ugyanakkor az Orangeways és a Color Tours a MAN és a Mercedes autóbuszait tartja favoritnak. Vagyis elképzelhető, hogy a fővárosi buszközlekedés fejlesztéséből a magyar buszgyártóknak végül nem esik le semmi.