Állami mentőöv a Malév maradékának??
Ez persze csak akkor merülne fel, ha akadna olyan hitelező, aki a felszámolás során bejelentkezne a Malév Ground Handling vagy az Aeroplex vállalatokért, ennek azonban a magyar légi közlekedés jelenlegi helyzetében és a hazai piac gyengeségét ismerve elég kicsi az esélye. A két céget a felszámolás során akár értékesíthetnék is, de ahogy a Malév hitelezői között kérdéses, hogy akad-e érdeklődő, pontosan ugyanilyen talány, hogy lenne-e olyan befektető, aki pénzt adna azokért a cégekért, amelyek a nemzeti légitársaság leállásával elvesztették legnagyobb ügyfelüket.
Mint már korábban is megírtuk, a kormányzat egyértelművé tette: a felszámolás során a nehéz helyzetbe került leánycégek megmentése prioritás. Ennek egyik indoka, hogy a két cég még annak ellenére is több száz embernek ad munkát, hogy a Malév GH-től 450, míg az Aeroplextől 250 embert küldtek el a Malév csődjét követően. Ez, bár javított a cégek gazdálkodásának helyzetén, a problémákat nem oldotta meg, hiszen a piacon nagyon nehéz egyik napról a másikra megrendeléshez jutni, ráadásul a cégeknek immár az anyacég bázisa nélkül kell helytállnia a versenyben. Így most könnyen lehet, hogy az államon van a sor, hogy mentőövet nyújtson e cégeknek.
Lapunk információ szerint a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő a cégek működőképességének fenntartása érdekében tőkét emelhet mindkét vállalatban. Minthogy a Malév felszámolás alatt van, a tőkeemelésben nem tud részt venni, így az MNV-n kívül erre senkinek nincs lehetősége, ráadásul ha nem akarja, hogy a cégek bedőlésével kárt szenvedjen az állami vagyon, nem marad más lehetősége, mint a cégek megmentése, tőkeemeléssel. Ennek viszont az a következménye, hogy evvel egy időben lényegében irányító befolyással rendelkező többségi tulajdonossá is válhat az említett két cégben.
Amennyiben a kormányzat még számol egy budapesti központú légitársaság létrehozásával (akár állami, akár magántőkéből), akkor a később elinduló cégnek e két vállalat lehet a szakmai bázisa. Egymástól független forrásokból úgy értesültünk: jelen pillanatban egy új légitársaság létrehozására nemcsak hogy szándék nincs, befektetők sem jelentkeztek, miközben az elmúlt két hónapban lényegében újraosztották a Malév piacát. Mivel most indult el a nyári menetrend, egy új társaság megjelenése reálisan a gyengébb téli menetrend kezdetén lenne elképzelhető, ám az nem racionális. Vagyis új légitársasággal nem érdemes számolni.
A Malév-leányok megmentésének vannak állami vagyongazdálkodási indokai is. Mindkét cég üzletrészére részben vagy egészben zálogjogot jegyeztek be. A Malév GH üzletrészén a Malévnak adott tulajdonosi kölcsönök fejében a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő, míg az ACE részvényeinek egy részén, valamint eszközeinek nagyobb hányadán a Budapest Airport jelzáloga van. Márpedig ha az állam hagyja bedőlni a Malév GH-t, hitelei biztosítéka lényegében elértéktelenedik, míg ha megmenti, a hitelek egy részét bizonyosan tőkévé tudják konvertálni. Az ACE esetében a bedőlés –a meglévőkön túl – további konfliktusokat jelentene a Budapest Airport tulajdonosaival. A tranzakció szempontjából kérdés: mennyit érnek jelenlegi állapotukban a leányvállalatok?